Skolflygning

mars 25, 2006 | Mission Accomplished!!! Certifikatet klart! | Kategori: Skolflygning

Nu är det klart! Jag klarade det! Herregud så skönt. Det blev 0,6 timmar tillsammans med Einar innan han var nöjd. Det känns helt fantastiskt, och lite overkligt. Einar sa efteråt att jag inte var någon expert men att han tyckte att det hade gått väldigt bra. Det där med expert hade han knappast behövt påpeka ;)
Jag är i allafall väldigt nöjd med att från och med nu vara PIC, Pilot In Command.
Det tog 43,5 flygtimmar, varav 5,5 i enkelkommando. Jag gjorde 290 landningar, varav 45 i enkelkommando på min väg till flygcertifikatet. Jag har 6 dagar kvar på mitt elevbevis. Tajmat och klart ;)

Posted by tomas at 11:57 EM | Comments (0) | Edit

mars 23, 2006 | Lite EK till... | Kategori: Skolflygning

Jag har tagit semester denna eftermiddag som är helt dedikerad flygning och förberedele för uppflygning. Jag har 0,3 timmar kvar innan det är dags för en förberedelseövning med Håkan. Det blir 0,6 timmar, lite vingtippningar och 3 landningar.


upandawaythumb.jpg



Efter att jag landat hoppar Håkan Karlsson in i kärran och vi startar igen. Lämnar varvet och flyger ut över Mälaren. Vi går igenom alla moment som jag tränat de här 40 timmarna. Några av dem kändes det som väldigt länge sedan jag tränat på :P
Det mesta gick bra. Vi tränade lite extra på vingglidningar och på att behålla höjden i branta svängar. Det blev ett par bedömningslandningar innan vi landade och satte på fika.


finalthumb.jpg



Efter fikat har klockan hunnit bli 16.00. Jag hoppar in i SE-YTS för 3:e gången idag. Nu ska jag bara leka lite. Det är bara uppflygningen kvar fram till certifikatet. Jag startar och flyger ut över Mälaren. Ahhhh, det är underbart. Jag provar några dyk och lite vingglidningar. Solen strålar och livet leker. Plötsligt hör jag på radion att klubbens nya Dynamic är på väg in efter att ha blivit hitflugen från Slovenien av Einar och Håkan Ahlström. De ropar upp mig och frågar var jag är någonstans. Jag svarar att jag befinner mig mellan Frölunda och Bålsta så jag är inte ivägen ;)
När de har landat så gör jag några bedömningslandningar från olika utgångshöjd. Allt gick bra. När jag vänder upp efter en landning så frågar Håkan på radion "Kommer du in nu?". "Okej då" svarar jag... Han fryser väl stackarn ;) Jag har nu flugit 5,5 timmar EK och gjort 45 landningar i egen regi.


dynamicenthumb.jpg



Einar har fullt upp med att prata i telefon efter att han tagit sig ur klubbens nyförvärv och kommit in i klubbstugan. Så småningom är han talbar och vi kommer överens om att uppflygningen skall ske nu på lördag kl.15.00, om bara vädret tillåter. Nu är det påtagligt skrämmande nära. jag håller tummarna att det ska gå och flyga på lördag!

Posted by tomas at 12:11 EM | Comments (0) | Edit

mars 12, 2006 | På egen hand igen, en gång till... | Kategori: Skolflygning

taxarutthumb.jpg

Var på klubben kl.06.40. Satte på motorvärmaren och riggade en kupévärmare under motorn i väntan på Håkan. Vädret ser oroväckande ut men efter någon halvtimma så började det att lätta. Vi fikade och snackade. Sedan gick vi ut i hangaren och lagade batterihållaren på SE-YUS. Vid kl.08.00 så var vi klara. Jag hoppade in och taxade ut till start bana 34. Dagens övning är bedömningslandningar. Det blev ett ganska långt pass. Jag han göra 13 landningar varav ca hälften bedömningslandningar. Det är buskul! Provade alla möjliga varianter. 1000 och 800 fot, vingglida ner m.m. Det är sån skillnad. Nu känner jag att jag har flygplanet i min hand och helt klart marginalerna på min sida.
Efter det här passet så har jag 0,3 timma kvar innan det är dags för genrepet till uppflygningen. Landningar har jag gjort så att det räcker. Bara att sätta sig och vänta in väder...

Posted by tomas at 12:31 EM | Comments (0) | Edit

mars 11, 2006 | På egen hand igen... | Kategori: Skolflygning

pavagthumb.jpg

Det går inte att med ord beskriva hur härligt det är att flyga på egen hand!
Jag Började åka tidigt i morse. Det hade snöat 25 cm på gården så jag var orolig att det skulle vara igensnöat och oplogat på vägen till färjan, så jag åkte hemifrån kl.05.45. Jag han i allafall och färjan la ut som den skulle. Var i Nynäs vid ca kl.10.30 och på Torgvägen en kvart senare. Där hade Rickard just ätit frukost och stod och diskade.
Vid 14.45 åkte vi mot Frölunda och var där i god tid innan kl.16.30. Daglig tillsyn var undanstökat i ett nafs och jag taxade ut för att starta på bana 34. SE-YUS stiger som en champagenekork när man är själv i det här vädret. Man har 300 fot innan man paserat bankorset. Jag låg i varvet större delen av den här flygningen. Det blev 0,9 timmar och 11 landningar. Allt går bra. Livet blir inte bättre än så här.
Rickard fick slut på batteriet i kameran efter en liten stund. Han tog några bilder och tittade på 3 landningar, sedan gick han in och värmde sig i klubbstugan.
När jag landat och vi kommit hem så var jag ganska trött. Somnade sött i lätt pizzakoma strax efter 22.00. Måste ju vara i form i morgon bitti igen ;)

Posted by tomas at 12:09 EM | Comments (0) | Edit

mars 08, 2006 | Yes!!! EK!!! | Kategori: Skolflygning

taxarinthumb.jpg


Nu har jag gjort det! Nu har jag flugit själv! Fint väder tidig morgon. Sidvind! 11 landningar i varvet med Håkan. Fika, och sedan säger Håkan:
"-Nu gör vi såhär. Vi tar en sväng till så att jag får se att inte förhållandena ändrat sig på något negativ sätt. Sedan flyger du själv..."
Jag satte av Håkan och taxade bort för start på bana 34. Då blev det punktering... Tur i oturen att det blev under taxning ;)
Vi fixade hjulet och sedan flög jag! Det blev 0,5 timmar och 5 landningar i enkelkommando. Jag var inte ens nervös?! Håkan påstår att inte han heller var det. Faan trot :)

Posted by tomas at 05:21 EM | Comments (0) | Edit

februari 26, 2006 | En helt OK morgon... | Kategori: Skolflygning

Men inte mer... Jag kom strax före 07.00 till Frölunda, där Håkan mötte upp. Han hade snackat med Roger i går kväll så idag var det en annan drill än vad jag är van vid från Håkan. Det berodde såklart på att jag börjar närma mig dagen då jag ska flyga själv, och där upphör ju möjligheterna till korrigering för t.ex. orena svängar från lärarens sida.
Landningarna gick bra men håkan hade en del att säga om renheten i svängarna, om hur branta svängar jag gör i varvet, om att jag inte ligger rakt på vingen, om att jag inte kommer in rakt på banan, om min vilja att(ovilja) att skeva emot i landningarna etc. :P
Det kändes som om han var ganska kritisk, så jag blev faktiskt lite förvånad när han sa efter flygningen att han vågar släppa upp mig på egen hand nu... Jag ska åka till Frölunda i morgon bitti igenoch om allt känns bra då så kanske det blir några landningar på egen hand.
Vi får se... Det ska bli bra väder i allafall. ;)

Posted by tomas at 12:48 EM | Comments (0) | Edit

februari 25, 2006 | Long time no see... | Kategori: Skolflygning

Det har varit ett sällsynt dåligt väder i februari. Jag har haft några bokade tider men det har snöat, blåst och varit dimma. Idag fick jag till det i allafall. Flög med Roger och vi stack i väg i fint väder vid 15.00 tiden. Ut över Mälaren en sväng och testade lite svängar, vingtippningar och dyk upp till maxfart. Sedan tillbaka i varvet och träna landningar. Det gick bra. Efter några landningar så kom Roger med kritik på att jag inte ligger rätt på vingen när vi startar. jag blev lite störd av det eftersom det berodde på att jag har lärt mig av Håkan att jag ska skeva emot i starten om det blåser sidvind. Roger tycker att jag ska ligga rätt på vingen och styra emot med sidroder.
Ibland är det tröttsamt att ha flera lärare, alla med sina egna teorier... Men en sak lärde jag mig. När vi diskuterade så tappade jag allt vad ren flygning heter! Det här är intressant. Om jag blir stressad och gör orena svängar i ett nödläge så minskar ju marginalerna avsevärt. Det här får jag träna mera på. Ös på med flera diskussioner Roger!!! ;)

Posted by tomas at 08:05 EM | Comments (0) | Edit

februari 03, 2006 | Roger VS Håkan... | Kategori: Skolflygning

På grund av en del strul på jobbet så kan jag inte i någon högre utsträckning åka till Frölunda på helgerna. Trist... har tagit kontakt med Roger idag och snackat med honom om det. Han kan bara på helgerna och är ju min huvudlärare. Roger sa att Håkan Karlsson lika bra som han kan avgöra när det är dags för mig att visa för Einar att jag är mogen för EK.
Jag har vtagit kontakt med Håkan och vi har kommit överens om en tid på onsdag eftermiddag, förutsatt att vädret är ok. Måste flyga varje vecka nu. 7 veckor kvar på elevbeviset...

Posted by tomas at 09:29 FM | Comments (0) | Edit

januari 14, 2006 | Årets första... | Kategori: Skolflygning

ja nu var det en månad igen... Jag har dessutom varit ordentligt förkyl i en vecka och det här är väl första utflykten ur sängen. Nåja det var väl ingen katastrof, men motljuset var svårt i landningarna. Får se hur det blir i morgon. Vädret skall inte bli bättre än idag i allafall.

Posted by tomas at 10:28 EM | Comments (0) | Edit

december 18, 2005 | Och 2 pass till... | Kategori: Skolflygning


In i det sista så var det osäkert om det skulle bli någon flygning idag. Jag ringde Arlandas meteorolog vid 6-tiden på morgonen och fick ett minst sagt luddigt besked. Vi åkte i allafall och det blev faktiskt helt OK väder.
Rickard och jag kom fram 08.15 till klubben. Vi tryckte i motorvärmaren i SE-YUS och sedan var det bara att vänta in Roger. Han kom vid 9-tiden och satte igång att sladda landningsbanan. Det låg nämligen någon decimeter nysnö på den. Jag kunde köra 2 0,8-timmarspass och självklart gick det bättre än igår. Jag var ändå rätt nöjd igår faktiskt.
Efter passen så sa Roger att nu börjar det bli dags för EK. Jag har tid med Håkan Karlsson den 28/12, och sedan blir det väl något pass till med Roger, men sedan är det kanske dags. Spännande!!

Posted by tomas at 09:20 FM | Comments (0) | Edit

december 17, 2005 | Studs & Gå | Kategori: Skolflygning

Härlig vinterdag, 5 grader kallt och solsken. Skulle ha flugit ett pass med Einar tidigt på morgonen och sedan med Roger kl.12.00, men det blev bara Roger. Gick hyfsat. Visst finns det många detaljer som man kan slipa på. Helt färdig är det väl inte meningen att man någonsin skall bli. Det finns nog alltid saker man kommer att kunna förbättra. Det var ju en månad sedan sist, men nu blir det med största sannolikhet 2 dubbelpass på 2 dagar. Nästa landning blir föresten min 200:e :)
Frågade Håkan och jag får låna hans kärra till Tore David. Skönt. Då kanske jag ska ta den till Gotland i allafall...

Posted by tomas at 10:01 EM | Comments (0) | Edit

november 19, 2005 | Bedömnings landning | Kategori: Skolflygning

Det här har jag faktiskt provat ett par gånger med Einar. Man ligger på medvinden på 1000 fot och ropar i radion "Frölunda, S-US i position för en bedömningslandning på 1000 fot". I höjd med bankorset så drar man av motorn på tomgång. Sedan gäller det att bedöma hur långt man skall gå innan man lägger sig på bas och final för att höjden skall räcka att glidlyga sig in på banan med avslagen motor. Jag är faktiskt hyffsad på det här.
Några gånger på slutet så gjorde vi avsiktligt basen på för hög höjd så att man fick vingglida sig ned till rätt höjd på finalen. Efter diverse osäkerhet vid första försöken så satt även det. Jag skall tänka så här: Ned med vingen emot vinden, när planet vill svänga så kompensera med sidoroder, överkompensera och håll sedan kursen med skevrodret. Tänk på farten!
Vi testade några vingtippningar och några branta svängar. Gick bra! Roger säger att nu handlar det om varvet fram till EK.

Posted by tomas at 07:36 EM | Comments (0) | Edit

november 12, 2005 | Nödläges förfarande | Kategori: Skolflygning

Jag och Håkan Karlsson har idag tränat nödlägesförfarande. Det handlar om att man ska kunna nödchecklistan utantill och också kunna handla i enighet med den. Plötsligt drar Håkan av mortorn på tomgång och säger "Motorstopp! Vad gör du?". Jag börjar gå igenom listan...
"Fart 50 knop! Fält att nödlanda på, därborta! Soppakranen i läge till! Tändströmbrytarna på! Försök till återstart!"
"Nä, den startade inte" sa Håkan och det var bara att göra en så bra inflygning till fältet man tänkt som möjligt.
"Ropa på radion! Stäng soppakranen! Stäng tändströmbrytarna! Vrid av tändningsnyckeln! Dra år säkerhetsbältet!"
"Nu räcker det" sa Håkan på sådär 300 fot "Nu drar vi på igen!"
Roligt och nyttigt.

Posted by tomas at 07:27 EM | Comments (0) | Edit

november 06, 2005 | Långa navigationen | Kategori: Skolflygning


Dety såg länge ut som om det inte skulle bli något. Vädret har varit dåligt de senaste dagarna och i morse så fick jag konsultera meteorologen på Arlanda för att bli övertygad om att det faktiskt skulle gå att flyga. 10.30 startade vi på bana 25 på Frölunda. Direkt efter start så trodde jag nästan att vi skulle få vända hem på en gång.Men det fixade sig! Bara 500 meter längre fram så var det 1000 fot och duggregn. Sikten var säkert 10 km.
Första benet gick till Vängsö. 25 distans och tog cirka en halvtimma i motvinden. Nästa anhalt var Troslanda där vi bara studsade för att vända Urban Sigurd norrut och gå tillbaka mot Frölunda.
Jag är faktiskt bra på att navigera! Jag hittar och har inga problem att översätta det jag ser till kartan. Däremot blir jag lite okoncentrerad på andra saker (i vanlig ordning) när jag har mycket och tänka på. Resultatet blir lite orena svängar och oprecisa landningar. Hmmm....
Väl tillbaka på Frölunda så kom jag in lite lågt på bana 16 och fick stötta rejält med motorn. Gjorde ett lite för stort roderutslag vid utflytningen vilket resulterade i att vi studsade på huvudställen. Instinktivt så drog jag på gas och landade fint 50 meter längre fram på banan. Bra Tomas!
När jag tvättat planet och ställt in det så fick jag göra det tekniska provet. Det gick bra. det börjar bli rätt nära nu... ;)

Posted by tomas at 04:45 EM | Comments (0) | Edit

oktober 23, 2005 | Flyglektion... | Kategori: Skolflygning

Så fick vi äntligen till det och det blev en flyglektion igen. Det känns smått ohållbart om jag inte ska flyga oftare än så här. Min förra lektion var den 16/9...
Det var meningen att jag skulle ha flugit med Håkan idag, men av någon anledning så blev det Roger i allafall. Det gick bra. Det var mycket goda förhållanden och jag koncentrerade mig på hela flygpasset att försöka inte ligga snett i sättningen. Landningarna sitter bra vid så här bra förhållanden. Vi hade några knop vind rakt i banans riktning och det var lugnt i luften.
Efter några smärre justeringar från Rogers sida så var jag tillräckligt aktiv de 3 sista sekunderna före sättning, för att få planet rätt i banan. Det jag däremot inte är nöjd med att jag nu igen gör ett relativt osäkert intryck på fötterna efter landningen... Svajigt och yvigt och tendens till fel pedal i bland. Hmmmm...
Roger var i allafall snäll och sa att det hade gått mycket bra. Jag flyger rent och fint men som Roger säger "Du måste få större kontinuitet och flyga oftare". Hade jag väl aldrig kunnat gissa... :)

Posted by tomas at 07:20 FM | Comments (0) | Edit

september 16, 2005 | Sidewinder... | Kategori: Skolflygning

Hmm... Det gick ju rätt så bra förra gången jag skulle flyga med sidvind så jag trodde nog inte att det skulle vara något större problem idag heller. Vi hade ungefär 8kt sidvind 90grader mot banriktningen. Det blev en rätt fladdrig lektion och en gång så började flygplanet jazza fram och tillbaka på banan efter en landning, ungefär som på den "gamla goda" tiden och Håkan fick ingripa. Håkan menar att jag inte tippar vingen tillräckligt mycket. Jag ska landa på ett hjul, eller på ena huvudhjulet och sporren. Det är ju läskigt! Nåja, vi höll på och tragglade och Håkan visade mig att jag skulle göra samma sak i starten. Skeva rejält direkt efter start...
Det blev ett gott försök mot slutet av passet, om det inte var den aldra sista landningen t.o.m. Då ser jag ju också att jag får flygplanet mera i rätt linje på banan. Jag har hela tiden legat lite snett i förhållande till banriktningen. Håkan säger att det frestar ganska hårt på hjullagren. Nåja, det kommer väl så småningom.

Posted by tomas at 04:01 EM | Comments (0) | Edit

september 13, 2005 | Skå och Håkan Karlsson... | Kategori: Skolflygning

Nu är det 10 dagar sedan sist. Det får inte bli mycket mer än så... jag har en tid bokad med RToger och det är väl sista gången för säsongen som jag kan flyga på en eftermiddag. När jag kommer till frölunda så är inte Roger där, men väl Håkan Karlsson. Han har tagit över Rogers skolningar eftersom Roger är på BB. Inga problem, Håkan verkar jättetrevlig. Jag gör daglig tillsyn och vi taxar ut för start på bana 16. Vinden ligger rakt i banan och vi har uppskattningsvis 10 kt i näsan.
Allting går bra och vi flyger ut över Mälaren för att prova lite olika saker. Det blir svängar av olika slag, branta svängar, vingglidningar, vingtippningar som går bra!, stall och sedan lägger vi oss i varvet och studs&gå. Det funkar ju även med Håkan :)
Efter nå¨gra studsar föreslår Håkan att vi skall gå söderut till Skå. Jättekul! Det blir mitt första försök att landa på något annat flygfält än Frölunda. Vi rattar in Skå Radios frekvens på radion och tar sikte på flygplatsen. Efter flera försök att ropa upp Skå så inser vi att ingen är där. Vi går in över fältet på 1000 ft och konstaterar att det är bana 21 som är aktuell. Går in i varvet som är på 600 ft vid Skå flygplats. Det var spännande. Jag gjorde inga perfekta landningar, men jag tog mig ner. Vi studsade ett par gånger och lämnade sedan varvet för att gå tillbaka mot Frölunda.
Lite pressad blev jag nog av att byta flyglärare. Tycker att jag glömde detaljer i några av landningarna. Nu är det väl bra att träna på att landa även när man känner sig lite pressad... Det ska ju fungera även när inte förutsättningarna är de bästa.
Det var mycket nyttigt att landa på ett annat fält. Referenserna är helt olika det man är van vid och man får skärpa sig lite extra.
Det var trevligt att flyga med Håkan. Det blir nog repris på fredag, om vädret vill sig.

Posted by tomas at 07:44 FM | Comments (0) | Edit

september 03, 2005 | Två korta pass med Roger... | Kategori: Skolflygning

Det var mycket man skulle hinna den här dagen men jag och Rickard anlände i alla fall till Frölunda, om än 20 min försent. Jag hade bokat ganska mycket tid, så det var ingen fara. Jag gjorde daglig tillsyn och sedan gav vi oss i väg. Det gick ju bra med Einar... Hoppas det går med Roger nu också då. Och det gjorde det!
Vi kom iväg rakt och fint. Gick upp på 1000 ft och ut över Mälaren för att träna lite vingtippningar och att sänka vingen på vindsidan när man ska landa i sidvind. Det blir som en liten vingglidning. Sedan gick vi tillbaka till varvet och det blev 6 helt OK landningar i sidvind. Vi landade för att Roger skulle göra något på datorn och kanske ringa. sedan gjorde vi 0,4 timma till och 4 bra landningar. solen hade visat sig och det var rätt kyttigt, men det gick bra ändå! Roger sa att han hade märkt att ju mer han höll käften, desto bättre flyger jag :)

Posted by tomas at 05:55 EM | Comments (0) | Edit

augusti 24, 2005 | Jajjamen!! | Kategori: Skolflygning

Pass nr.2 med Einar. Det blev ett ordinärt flygpass på 0,8 timmar och jag passerade 20 timmar under det här passet. Jag gjorde 9 landningar i stort sett utan problem. Det var fina förutsättningar och en fantastisk kväll. Einar var dålig och inte fullt så vacker som kvällen denna gång, men jag fick den feedback jag behövde och det bara flöt. Einar hade inte ens fötterna på pedalerna. Det kallar jag förtroende;)
Einar sa efter passet att det såklart finns detaljer att slipa på, men att han var glad att jag gjort så snabb progress de senaste passen.
"-Kan du landa lika bra i sidvind så börjar det likna något"
Jag börjar tro att jag faktiskt kommer att ta flygcertifikat i höst! Kan knappt vänta till den 3:e september då jag har nästa pass bokat, denna gång med Roger.

Posted by ulrika at 04:11 EM | Comments (0) | Edit

augusti 17, 2005 | Nu kommer det!!! | Kategori: Skolflygning

Ok, det är inte så att jag slutat göra misstag, absolut inte. Men idag fick jag några nycklar som jag saknat tidigare i mitt flygande. Lärare för dagen är Einar. Einar ser direkt vad mina "fotproblem" handlar om. Det första som händer när jag ska starta är att vi svajjar betänkligt fram och tillbaka på ett äventyrligt sätt, för att jag inte är med på fötterna vid starten. Vi börjar med ett antal fullstoplandningar och taxar sedan tillbaka för att starta igen. Reda andra vändan säger Einar till mig att jag ska släppa spaken helt vid starten och bara koncentrera mig på fötterna.
"- Gör såhär lite hela tiden" sa han och trampade liksom vatten med pedalerna. Och se! Plötsligt fixade jag starterna nästan helt utan problem! Plötsligt efter en landning säger Einar "- Så kan du dra på igen" OK, jag gör det och plötsligt har jag liksom koll på Studs och gå. Nu ska det sägas att det var väldigt lugnt i luften. Nästan ingen vind alls och ingen turbulens. När vi kom in på en lite för hög final och jag började fungera på att gå om så säger Einar
"- Har du gjort vingglidningar?"
"- Ja, men inte inför någon landning."
"- Gör det nu då"
Inga problem! Vi sjönk som en sten och jag rätade upp kärran Just in time och landade!?!
"- Gjorde jag det där?!?"
"- Ja, jag gjorde det inte" sa Einar :)
jag fick göra bedömningslandningar för första gången. Även det funkade faktiskt. Jag kunde glida slå av motorn på 1000 fot och svänga in på final och landa med avslagen motor. Jag tog vingglidningar till hjälp för att få rätt höjd på finalen.
Einar har en fantastisk förmåga att få mitt självförtroende att öka ju längre passet håller på. Ett kanonpass tycker jag!

Posted by tomas at 04:57 EM | Comments (0) | Edit

augusti 10, 2005 | Studs och gå igen... | Kategori: Skolflygning

Jag känner att det är stor skillnad att flyga dagen efter att man flugit. Man fortsätter liksom där man var gången innan utan att behöva friska upp det man talade om förra gången. Det gick hyfsat idag. Roger är ju aldrig sådär överdrivet positiv, men jag känner att jag oftare och oftare har lite koll på läget. Roger tycker att det skulle kunna vara bra för mig att ta ett par lektioner med Einar och få lite nya tips och lite nytt perspektiv på saker och ting.
Det jag känner att jag fortfarande har problem med är säkerheten i momentet efter att vi landat men fortfarande har hjulkontakt med banan. Det är fötterna som inte vill riktigt i vissa situationer. Och kanske självförtroendet...

Posted by ulrika at 08:21 FM | Comments (0) | Edit

augusti 09, 2005 | Mitt hittills längsta pass... | Kategori: Skolflygning

16 landningar och 1,7 timmar. Det kändes inte så länge när vi höll på. Det var väldigt stökigt i luften. Jag gör fortfarande en del uppenbara fel som jag jobbade med under detta pass. En del saker blev bättre också. Jag kommer inte rätt in på finalen. Jag vill gärna gå för lågt över trädtopparna. Jag dyker gäna ned mot banänden för att jag är så ivrig att börja landa. Jag är för passiv när det gäller att dra på efter landningen.
Det här passet så tycker jag själv att jag fick bättre och lugnare finaler. Bättre vinkel och lägre fart på sista delen av finalen. Mera aktiv och säkrare i att få Cuben på rätt ställe i banan. Aktivare i "Gå" momentet och stabilare kurshållning på marken vid pådrag. Däremot så tappade jag svängarna lite grand så vi gick ut över Mälaren en stund och tränade på dem. Väldigt irriterande med tanke på att jag haft kulan rätt de senaste passen. Får skylla på att luften var så orolig...

Posted by tomas at 07:55 FM | Comments (0) | Edit

augusti 04, 2005 | Ingen flygning med Einar | Kategori: Skolflygning

Jag hade bestämt ett flygpass med Einar. På något sätt så hade vår kommunikation inte funkat till 100%. Einar trodde att det var nästa vecka... Jag gjorde daglig tillsyn på kärran och sedan åkte jag och rickard ner till sjöflyghamnen och tittade i stället. Jag blev erbjuden att flyga ett pass med Håkan Karlsson i stället. Jag avböjde det eftersom det skulle betyda att Rickard skulle få sitta och vänta en timma på att mitt flyg pass skulle börja, och sedan på att det skulle sluta...

Posted by tomas at 07:51 FM | Comments (0) | Edit

augusti 03, 2005 | Min tålmodige son... | Kategori: Skolflygning

Rickard har varit med mig på många av flygpassen. Han är 14 år och har nog ganska tråkigt medans jag är uppe. Det är han som tagit flertalet fotografier från skolflygningen. Idag fick han som tack av mig en haltimmas flygning med Roger. Rickard filmade en av landningarna som han och Roger gjorde. Klicka på bilden nedan om du vill se filmen. Det är en quicktime movie och den är 11,1 mb stor.
Rickards film

Jag fortsätter att nöta på landningarna. Trots kvällen så var det ganska stökigt i luften idag. Jag fick jobba med rodren kan jag säga. Ett kul flygpass.

Posted by tomas at 07:45 FM | Comments (0) | Edit

juli 24, 2005 | En flygning i Juli | Kategori: Skolflygning

Vi har flyttat klart så nu kan jag flyga igen. Fin kväll, lungt och fint i luften. Börjar bli kul igen och självförtroendet kommer så sakteliga tillbaka. Vi gnuggar detaljer. det passar mig bra. Blev 1 timma och 9 landningar.

Posted by tomas at 07:39 FM | Comments (0) | Edit

juni 19, 2005 | Dagen efter... | Kategori: Skolflygning

Jag tyckte att det var viktigt att jag verkligen kom upp i luften igen så fort som möjligt efter gårdagens incident. Roger har ändrat taktik litegrann. Idag flyger han i mycket högre grad och jag är mera med i rodren. Vi gör 10 landningar på det här sättet. Det är säkert bra, men inte är det så kul. Jag känner ju att han inte litar på mig nu, vilket i sig inte är så konstigt. Jag blir passiv av den här typen av skolning såklart. Men som sagt det fyller säkert sitt syfte.

Posted by tomas at 07:33 FM | Comments (0) | Edit

juni 18, 2005 | Studs - men inte gå... | Kategori: Skolflygning

Vi gjorde ett par studsar, men efter den 3:e var det färdigstudsat. Banan var regnhal och vi fick "sladd" efter sättningen. Roger tog över och försökte ta os upp i luften igen, men vi hamnade vid sidan av banan. Allting gick bra och ingen skada skedd, utom lite på självförtroendet...

Posted by tomas at 07:25 FM | Comments (0) | Edit

juni 16, 2005 | Skön kväll med Roger... | Kategori: Skolflygning

Jag var faktiskt ganska nervös före den här flygningen. Det var ju så längesedan nu igen. Men det gick faktiskt väldigt bra! Vi tog en sväng över Mälaren och sedan 5 studs & gå. Nu har jag hittat det! Jag tycker faktiskt att jag kan landa! Ända bekymmret är att jag blir osäker efter landningen i hög fart på marken... När jag taxar är det inga problem, men just efter landningen så finns det en viss tveksamhet hos mig i manövreringen med sidrodren. Jag fixar det på lördag!

Posted by tomas at 10:39 EM | Comments (0) | Edit

april 03, 2005 | Studs & gå | Kategori: Skolflygning

Jag kom till Frölunda precis kl.16.00. Jättefint väder! 15 grader varmt, solsken och 5 kt vind runt 270 grader. Roger satt inne i kilubbstugan. Vi tog ett snabbt snack och sedan gick jag ut och gjorde daglig tillsyn.
SE-YTS hade just kommit ner när jag gick ut. Daglig tillsyn går ganska snabbt nu utan slarv. Roger kom ut och vi hoppade upp i kärran.
Det började sådär... Jag skulle till uppställningsplatsen, men stannade inte där utan rullade ut på banan för att taxa ner till start på bana 43. Roger köpte det, men jag blev som vanligt lite stressad. Fan också...
När vi kommit ner så ställde vi upp oss och gjorde färdigt checklistan. Roger tyckte att jag skulle starta.
Jag begriper inte att jag ska vara så spänd när jag flyger med Roger. När vi drog iväg så sköt jag inte fram spaken... Jag var spännd i musklerna och Roger hjälpte till. Det blev en rätt flaxig start men vi kom iväg i allafall. Första finalen så frågar Roger "Tror du på det här?" "Javisst svarar jag glatt (och kanske lite för snabbt)"
"Njae, vi kanske kommer ner men då måste vi taxa hela vägen tillbaka för startbanan kommer inte att räcka för en studs & gå" säger Roger, så vi drar på och går om. Sagt och gjort, vi går om och lägger oss på nytt i varvet. En annan Eurocub har taxat ut och står klar att starta men hinner inte iväg så vi går om ytterligare en gång.
Nu Känner Roger att det börjat lukta avgaser i kupén så vi landar och taxar bort till hangaren för att kolla vad som hänt. Det visar sig att avgasröret på ena sidan lossnat, något som tydligen inträffar ibland enligt Roger. Vi drar åt muttrarna och iväg igen.
Sedan följer 13 landningar. I början så känner jag Roger tydligt i reglagen och det känns knappt som om jag gör någonting. Efterhand känns det som om jag landar lite mer och Roger mest är back up. Jag känner tydligt när Roger vill att vi ska svänga in på t.ex. final för då börjar svängen :)
Jag tycker att jag fick till det hyfsat på slutet, men ett moment där jag känner mig osäker fortfarande är när vi skall dra på fullt igen i studs & gå. Vid flera tillfällen så har jag gett för mycket eller för lite sidroder och vi har flaxat omkring som jag vet inte vad. Roger var hygglig när vi kom ner och sa att det gick framåt.
Jo det går nog framåt... trots allt... "Nu är det det här som gäller!" säger Roger. "Nu ska du ligga och nöta i varvet ett bra tag framöver." Jag tror han har rätt :)

Posted by tomas at 08:36 EM | Comments (0) | Edit

mars 28, 2005 | Navigering | Kategori: Skolflygning

navi1thumb.jpg



Kom fram till Frölunda vid 12.00 tiden och Einar dök upp 10 minuter senare. När jag skulle göra daglig tillsyn så visade det sig att det var punktering på sporrhjulet. Einar satte igång och leta efter en ny slang medans jag demonterade och i klubbstugan diskade sporrhjulet. Efter en stund så hittade Einar en slang i ett däck till ett sporrhjul. Vi fick i hop det och gjorde Tore Sigurd klar för start.

Idag handlade det om navigation. Einar ritade in en rutt på kartan. Från Frölunda till Långtora flygfält. Från Långtora till 330 LNA vid Hacksta. Från Hacksta till Kalmar kyrka i Bålsta och från Kalmar Kyrka och hem till Frölunda igen.


Sträckan är ca 58 distansminuter och det tog precis en timmafrån start till landning. Jag hade inga större problem med att hitta. Det var skönt och ganska avstressande att ha rejält med tid på sig att se till att man har 1000 fot, att man varken stiger eller sjunker, att man är på rätt kurs. Jag tog fel på Bro och Bålsta direkt efter landningen, men sedan spikade jag alla brytpunkterna.
Även inflygningen mot fältet gick förhållandevis bra. Egentligen tror jag att enda kommentaren Einar hade var att jag höjde nosen lite för mycket med tanke på hur lite gas jag stöttade med precis i slutet av finalen. Ingen kris men rätt ska vara rätt. Jag var mera avspänd och då blir det såklart lättare efter hand.
Kanonfin flygning! Rickard har tagit bilderna.


istigningthumb.jpg



Istigningen är ett av de svåraste tricken när det gäller att flyga ultralätt ;)


takeoffthumb.jpg



Up and away...

Posted by tomas at 07:10 EM | Comments (0) | Edit

mars 18, 2005 | Strax under molnen | Kategori: Skolflygning

frolundathumb.jpg

Jag ringde Einar i morse och han kunde! Bokade SE-YVV så det blir första gången jag flyger den. Den skiljer sig inte så mycket från de andra. Några punkter i checklistan och 20 hästar mer.
Efter en snabb kopp kaffe tar jag mig ann daglig tillsyn och Einar hoppar i vinteroverallen. Ungefär 13.30 är vi klara för start.
Vi flög ut över Mälaren som just nu utgör en i det närmaste oändlig möjlighet för nödlandning. Vi kan stiga till 1000 fot. sedan blir sikten för dålig. Lite övningar då. Vingtippningar som gick sämre än sist... Attans! Långsam flygning som var första gången. Det var kul. Dra av gasen till tomgång. Höj nosen tills farten är den du önskar, t.ex. 40 knop. Håll ett öga på variometern. Om vi sjunker ökar man gasen något men behåller nosläget så att farten är 40 knop. Det gick rätt bra med 35 också.
Stall var inga problem. Vinggligningar är häftigt. Vi provade en 3-4 gånger från 1000 fot till 500. Sista gången till 350 fot. Att tänka på!! Neutralisera rodren innan ge gas igen. Kändes rätt stabilt tycker jag.
Vi går tillbaka mot flygfältet. Einar tjyvhåller på var vi är någonstans men efter en stunds förvirring så hittar jag tillbaka. Vi lägger oss i varvet för studs och gå. Det blir 6 landningar och starter allt som allt. Det var kyttigt och stökigt i luften och jag 'är rätt nöjd med resultatet faktiskt. Einar låter mig sköta det mesta, även när det ser lite kompliserat ut. Jag spänner mig för mycket i benen och armarna. Det är bättre men jag måste jobba på att vara mera följsam och avspänd. Einar påstår att han inte hjälpte till nästan någonting.
Efter landning så tankar vi SE-YVV och sedan taxar jag aldeles själv tillbaka flygplanet till hangaren. Första gången bakom spakarna utan förkläde :)
När vi kom in i klubblokalen efteråt visade Einar mig hur han tycker att jag ska flyga när jag ska landa på bana 34. 90 grader när man passerar lilla vägen efter banänden. Följa strandlinjen på medvinden, inte så långt ut som jag gjort tidigare och hålla 700 fot hela vägen. 90 grader in på basen, dra av gasen och hitta 55 knop, sjunk till 500 fot. I linje med lilla vägen, sväng sakta in mot banändan på tomgång, 50 knop. Landa en bit in på banan. Dra sakta spaken ända in i magen och landa.

Posted by tomas at 06:01 EM | Comments (0) | Edit

mars 05, 2005 | I luften igen! | Kategori: Skolflygning

Den här vackra bilden lyckades Roger ta på mig när jag sitter vid spakarna...

För första gången sedan i september är jag i luften igen. Jag flög med Roger och kände mig ganska avspänd men väldigt mycket som en nybörjare. Roger var hygglig och sa att timmarna jag flugit hittils skulle visa sig verkligen inte vara bortkastade ;) Skämt åsido så gick det faktiskt ganska bra. Jag känner mig osäker på allt man ska ha lärt sig utantill som t.ex. stighastighet, glidflykthastighet, varvtal o.s.v. Manövrarna går bra. Jag lyckades bra med vingtippningarna efter att Roger obbserverat att jag gav för mycket sidoroder åt vänster men för lite åt höger. Dessutom skulle jag ge mindre sidoroder i den inledande tippningen än i de påföljande. Plötsligt kunde jag riktigt bra!

Roger tog upp kärran i luften. Vingtippningar, stigning, stigande sväng, plané, sjunkande sväng, glidflykt och stall han vi med. Roger tog över spakarna på finalen. Det var jätteroligt, vilket var skönt. Jag hade liksom tappat kontakten med flygningen på något sätt. Det varb ju faktiskt nästan ett halvår sedan...

Stigning 5000 varv och 60 kts. Plané tomgång och 55 kts.

Posted by tomas at 08:56 EM | Comments (0) | Edit

december 13, 2004 | Jag klarade det!!! - Teorin är klar! | Kategori: Skolflygning

Idag den 13/12 -04 var jag på Barkarby flygklubb och skrev provet för flygteorin. Det gick bra. Jag hade 14 fel av 21 tillåtna.3 områden hade jag bara 1 fel på och det sämsta 4 fel. Tyvärr vet jag inte vilka frågor jag svarat fel på, men jag är i allafall jättenöjd.

Nästa steg är nu att anmäla sig för radiokommunikationkursen till Christoffer Eriksson. Den kommer nog igång straxt efter nyår skulle jag tro. Det är 4 tillfällen och man blir examinerad på det sista. Jag skall bara bestämma mig för om jag ska ta svensk eller internationell behörighet. Det lutar åt den internationella tror jag... vad jag nu ska ha den till ;)

Posted by tomas at 07:53 EM | Comments (0) | Edit

december 08, 2004 | Sista teorilektionen - Daniel, Håkan och Per | Kategori: Skolflygning

Det blev lite avslaget den här gången. Alla var ganska laddade. Vi gick igenom svaren till skolprovet. En del hade jag lyckats vända på så att en enkel ganska självklar fråga blev fel... Jag får hålla ögonen på det där. Det verkade mest som om att ställa frågor inte var det största behovet för någon av oss. Alla verkade vilja hem och plugga bara. Jag känner mig inte jätteorolig. Missar jag så får jag väl skriva en gång till då. Det blir en tät helg med mycket plugg!

Visst vore det skönt att klara det på första försöket...

Posted by tomas at 08:00 EM | Comments (0) | Edit

december 06, 2004 | Näst sista gången - alla lärarna | Kategori: Skolflygning

Nu börjar det dra ihop sig. Det märks bland oss som går kursen också. Det är lite nervöst och alla är måna om att få svar på de frågor man gått på pumpen på hemma. Det blev Christoffer som fick dra det tyngsta lasset av lärarna. De områden som det fanns flest oklarheter runt verkade vara TA/TL, väderkartorna, meterologin och lite färdplan. På slutet fick vi ett "klubbprov" att ta hem och försöka svara på frågorna. Nästa gångt går vi igenom de rätta svaren och sedan har man helgen på sig att finslipa.

Provet kommer att vara måndagen den 13/12 kl 17.00-22.00.
Omprov för dem (oss) som behöver det preleminärt den 10/1.

Posted by tomas at 11:29 EM | Comments (0) | Edit

december 01, 2004 | Human factor - Rolf Lewander | Kategori: Skolflygning

De här lektionerna gick vi igenom ett material som heter ??????.

Posted by tomas at 11:36 EM | Comments (0) | Edit

november 29, 2004 | Human factor - Rolf Lewander | Kategori: Skolflygning

Den här lektionen handlade om våra begränsningar som människor i luften. Vi blir rädda, stressade och kaxiga. Vi glömmer slarvar och ger vika för grupptryck. Nästan alla olyckor handlar om pilotfel och hade kunnat undvikas genom att man hade haft goda rutiner och respekt för regler och förordningar. Om olyckan är framme så kan konsekvenserna minimeras genom att man har tränat på att hantera felfunktioner och har tillräcklig rutin som pilot

Det mesta ramlar tillbaka på vilken attityd man har till flygningen och det som hör flygningen till, samt att man flyger tillräcklig mycket för att upprätthålla och ständigt utveckla sig som pilot.

Posted by tomas at 11:43 EM | Comments (0) | Edit

november 24, 2004 | Färdplanering - Danne och Per | Kategori: Skolflygning

Andra gången vi arbetar med färdplanerna. Jag var inte med första gången så det var skönt att det fanns 2 tillfällen. Ganska svårt men logiskt när man tittar på det.

Posted by tomas at 08:56 EM | Comments (0) | Edit

november 17, 2004 | Meteorologi - Christoffer Eriksson | Kategori: Skolflygning

Sista meterologin

Posted by tomas at 08:55 EM | Comments (0) | Edit

november 15, 2004 | Meteorologi - Christoffer Eriksson | Kategori: Skolflygning

Åska och dunder

Posted by tomas at 08:53 EM | Comments (0) | Edit

november 10, 2004 | Meteorologi - Christoffer Eriksson | Kategori: Skolflygning

På schemat idag stod moln. Vi gick igenom de flesta typerna av moln. Dagens svår ord var:
Konvektion som betyder luft i vertikal rörelse, uppåt och nedåt, ex i ett CB moln
Subsidens som betyder en nedåtgående luftrörelse, ett vanligt fenomen i områden med högre lufttryck än omgivningens
Isotermi som betyder ett höjdspann där samma temperatur råder, ex tropopausen där det i ett visst höjdspann är 56 grader - konstant
Inversion som betyder stigande temperatur med ökande höjd, vilket orsakar stabilitet eftersom varmluftsblåsor underifrån får lägre fart ju högre de stiger
Isobar som utgör en linje på en väderkarta som anger områden med samma lufttryck

Christoffer berättar ganska mycket om den perfekta värld där det som vi läser i meteorologin är sant. Undantagen visar sig vara många ,vilket såklart är orsaken till svårigheten att ställa en rättvisande prognos.

Corioliskraften är skum men jag börjar få rätt bra grepp om den tror jag. Christoffers liknelse med gramofonskivan gjorde att en rad 10-öringar trillade ned. På norra halvklotet är avlänkningen mot höger, vilket verkar stämma tycker jag. Blåser det sydligt en sommarförmiddag så är det oftast sydväst framåt 15.00 tiden. Däremot så svänger vinden till vänster runt lågtryck och till höger runt högtryck... Ja, skumt är det. Man får lära sig att komma ihåg.

Vi fick ett bra praktiskt exempel på vilket håll man skall landa ifrån om vinden ligger tvärs banan. Om vinden är tvärs banan på marken så skall man alltid landa så att man får in vinden från vänster. Orsaken till detta är att vinden alltid vrider mot högre gradtal på höjd och vinden dessutom ökar i styrka. Det är ganska mycket den vrider också, ca:30 grader, och det betyder att om man landar från fel håll så kommer man att få medvind på finalen, med problem att få banan att räcka till som en konsekvens.

Vi pratade om sjöbrisen som företeelse. Det går till såhär: På morgonen är tryckytorna fortfarande plana och det är ungefär samma temp över land som över vatten. När solen går upp så värms landytorna upp snabbt med lägre densitet på luften som följd. det blir större avstånd mellan tryckytorna. På 2000-4000 ft börjar en vind byggas upp utåt havet. Mängden luft över havet ökar och det gör lufttrycket följdaktligen också. I samma takt minskar lufttrycket över land och en ny strömning på låg nivå med sval luft blåser in emot land (sjöbris 15-20kt). När vinden blåst ett tag så vrider Corrioliskraften den något åt höger och den blåser inte vinkelrätt mot kusten längre.

Daggpunkt var en annan företeelse som vi tog oss en titt på. Högre luftfuktighet innebär att daggpunkten blir högre. När temperatur och daggpunkt sammanfaller så är luften mättad med fukt och fukten faller ut (kondenseras) ur luften.

Och så till molnen då. Moln är dimma på höjd! De bildas genom:
1. Mekanisk tubulens
2. Konvektion
3. Uppglidning
4. Tvingande hävning

Molnen består av vatten och/eller is. Krav som måste uppfyllas för att det skall kunna bli moln är:
1. fuktmättad luft
2. kondensationskärnor

Molndropparna faller mot marken hela tiden, men så sakta att man inte upplever det så. Det kan vara så långsamt som centimetrar/sec.

Låga moln = moln mellan 0 och 8000 fot
Mellanhöga moln = moln mellan 8000 och 20 000 fot
Höga moln = moln från 20 000 fot och uppåt
Moln med stor vertikal utsträckning = cumulonimbus

Cumulus betyder konvektionsmoln (termik)

Cumulonimbus (CB) och Cumulusmoln (CU) kallas också för frontmoln.
För att CB skall kunna bildas måste vissa kriterier vara uppfyllda.
1. luften måste vara instabilt skiktad (kalluftsmassa)
2. luften måste innehålla mycket fukt
3. vinden får inte vara för stark (molnformationen blåser sönder)

Det börjar med ett cumulusmoln. I cumulusmolnet finns bara uppvindar.
(fig1)
När cumulusmolnet tornat upp sig till ett städ och molnet börjat nå det mogna stadiet Fas 2
(fig1)
så börjar kraftiga nedvindar i molnet. I upplösningsstadiet finns bara nedsvep tills molnet löst upp sig.
(fig2)
Vindriktningen på FL100/180 ger en god ide om molnets rörelseriktning.

CB = skurnederbörd
NS = dagsnederbörd
St = duggregn eller kornsnö
Sc = snöfall

På vintern är det ofta betydligt kallare över inland än över vatten. När en varmluftsmassa rör sig över vatten tillföres mycket fukt och stratocumulus kan bildas. När varmmassan förs in över land och kyls av kan ymnigt snöfall inträffa.

Nederbördsutlösare
1. fryst kärna som det kan fastna fukt på
2. koalesens (sammanslagning) av droppar. Det bildas så mycket fukt i molnet att de små dropparna slås ihop till större som till sist blir så tunga att de faller ned.

Posted by tomas at 10:18 EM | Comments (0) | Edit

november 08, 2004 | Meteorologi - Christoffer Eriksson | Kategori: Skolflygning

Tidningshyllan i EAA:s lokal är för många av oss den givna platsen för en bensträckare under teorilektionen

Efter en veckas uppehåll från lektioner så var det kul att komma tillbaka till gänget på flygteorin. Det är väldigt mycket att komma ihåg från varje lektion, men det mesta är intressant och viktigt att veta när man ska flyga, icke tu tal om saken.

Dagen ämne är meteorologi. Jag läste ju rätt mycket meteorologi i sommras så jag tycker att jag har en bra grund för lektionerna. Vi börtjade med vad det är vi flyger i egentligen. Vad är atmosfären och vad består den av? 78%kväve, 21% syre och 1% övrigt kom vi fram till. Det finns partiklar i atmosfären också som är oerhötrt viktiga som kondensationskärnor. Det handlar om sand, sallt och stoft som fukten kan kondenseras på och på så sätt fälla ut vatten till regn. partiklarna kallas hygroskopiska

Luftens densitet påverkas av luftens temperatur och tryck. När man teoritiserar brukar man ange standardvärden för luftens temperatur (15˚C) och tryck (1013,25hPa). Densitet, tryck och temperatur är centrala begrepp i meteorologin.

Temperaturen är ett mått på molekylernas rörelsehastighet, värme på molekylernas energinnehåll. Värmen på Jorden kommer från instrålningen från solen. När jordytan hamnar i skugga från solen så avges lika mycket värme som strålat in. (Kanske lite mindre om vi betäntker den globala uppvärmningen...) Ungefär 43% av instrålningen når jordytan. 22% absorberas i atmosfären och 35% reflekteras av den samma. Jordens uppvärmning och temperaturhållning är beroende av strålning från solen, ledning från omkringliggande ytor och masstransport av luft och vatten.

Posted by tomas at 09:26 FM | Comments (0) | Edit

oktober 25, 2004 | Navigation och färdplanering - Hasse Jörnen | Kategori: Skolflygning

Den intresserade klassen...

Idag så använde vi hela tiden till att bekanta oss med ett hjälpmedel av papp som kallas Flight Computer. Namnet för tanken till Viggen och Gripen, men den här "computern" kräver inga batterier och innehåller ingen elektronik. Ändå visade det sig vara ett väldigt bra hjälpmedel för att snabbt få en uppfattning om flygtid, bränsleförbrukning och vindupphållningsvinkel m.m.

Med Flight Computern så kan man simulera en vindtriangel och på så sätt få reda på DA, WCA, TH och GS om man vet TAS, TT och W/V.

Posted by tomas at 10:37 EM | Comments (0) | Edit

oktober 20, 2004 | Navigation och färdplanering - Hasse Jörnen | Kategori: Skolflygning

Vi använde den mesta tiden för att arbeta med vindtriangeln. Vi gick också igenom t.ex. hastighetsmätaren, hur den fungerar och vilka kända problem som finns när det gäller att mäta flyplanets hastighet genom luften. Faktorer som höjd, lufttryck och temperatur påverkar bl.a.

Viktiga förkortningar den här lektionen: TN=True North, TH=True Heading, MN=Magnetic North, CN=Compass North, TT=True Track, TH=True Heading, TAS=True Air Speed, WCA=Wind Correction Angle, GS=Ground Speed.

Posted by tomas at 10:47 EM | Comments (0) | Edit

oktober 13, 2004 | Vad är det som gör att det går att flyga? - Håkan Ahlström | Kategori: Skolflygning

En rolig lektion om flygets mest praktiska grundteorier. Håkan tog ur oss allt vi kanske trodde att vi visste om aerodynamik och ställde hela teoribildandet på sin spets. Summan av kardemumman blev att det är vingarnas anfallsvinkel mot de luftmassor de försöker förflytta som bestämmer hur stor lyftkraft vingarna får. Vingens form är av underordnad betydelse ur lyftkraftshänseende. Däremot har den stor betydelse för andra prestanda på flygplanet. en vingprofil som är avpassad för sitt fartregister lämnar minimal turbulens.

Vi fick reda på att 1000 liter luft väger 1,3 kg. Lufttrycket mot jorden är då vanligtvis 1013 hpa, dvs. ca 10 ton/kvm. Det att luften har en massa är förutsättningen för den aktion/reaktion som benäms aerodynamik.

En yta som rörs sig mot vinden kommer att förflytta nya luftmassor hela tiden. När luftmassona avlänkas mot t.ex. vingytan så svarar luftem med en motriktad kraft, lyftkraft. Lyftkraftskofficient förkortas CL.

Roder roderverkan flygplanets rörelseaxlar, m.m.

Posted by tomas at 11:01 EM | Comments (0) | Edit

oktober 11, 2004 | BCL - Conny | Kategori: Skolflygning

Sista gången med Conny. Nu har vi gått igenom alltihopa som har med bestämmelser och paragrafer att göra. Det är en del kan jag säga

Posted by tomas at 11:18 EM | Comments (0) | Edit

oktober 04, 2004 | Mera BCL... | Kategori: Skolflygning

Kvällens kurstillfälle är det 3:e som behandlar bestämmelser för civil luftfart. Dat var ganska mycket som var intressant. Vi uppehöll oss en del vid beräknande av sidvindskomposanten, ett ämne som vi kommer att komma tillbaka till under andra dealr av kursen. Det är inte så lätt. Det handlade också om vad som gäller för att man ska få betrakta ett område som en flygplats.

Ett intressant ämne var att vi alltid flyger i vänstervarv på flygplatser. Barkarby har då dispans hos luftfartsverket och där är det alltid högervarv som gäller. På Frölunda flyger man åt höger om man skall landa frå¨n ena hållet och från vänster åt andra... Enligt Conny så är det inte klockrent. Ska fråga Einar nästa gång jag träffar honom.

Posted by tomas at 03:18 EM | Comments (0) | Edit

september 27, 2004 | Teoriutbildningen börjar | Kategori: Skolflygning

Nu har jag varit för första gången på teoriutbildning. Egentligen är det den 3:e gången men vi var ju på Gotland de 2 första tillfällena. Det är BCL som är på schemat. Vi kommer att syssla med dessa (Bestämmelser för Civil Luftfart) vid 5 tillfällen. När man ser vad man måste läsa för PPL men som inte gäller oss så känns det rätt skönt att jag bestämde mig för att ta UL-certifikat.

Posted by tomas at 11:17 EM | Comments (0) | Edit

september 13, 2004 | Informationsmöte teoriutbildning | Kategori: Skolflygning

Nu är det igång ska jag säga. Teori 2X3tim/vecka ända in i december. Jag var idag på informationsmöte på Barkarby flygklubb. De berättade lite om hur det skulle se ut. Både Hasse Jörnen och Einar ingår bland lärarna. Jag ska få betala 6.000:- eftersom jag redan köpt böckerna.

Det var 18 personer där och kursen startar om det är minst 10 anmälda. Det blir det nog. Det ska bli kul, även om det blir lite slitigt. Jag kommer att fixa det i allafall.

Veck 39 är ju jag och Ulrika på Gotland så jag får börja kursen med att skolka 2 lektioner. Man måste vara med 65% vilket innebär 20 av 30 tillfällen för att kunna bli godkänd. Kursen börjar som sagt på måndag vecka 39 och pågår sedan varje måndag och onsdag utom vecka 45.

Posted by tomas at 10:57 EM | Comments (0) | Edit

september 09, 2004 | Studs and go! | Kategori: Skolflygning


Nu är det dags att slappna av lite igen känner jag. Det blev mycket nytt idag och det kändes i kroppen. Det var dags för att träna start och landning. När jag kom till fältet så var inte Tore Sigurd där. Den hade gått till Visings Ö och Urban Sigurd hade flygförbud för att ett av lyfthandtagen hade gått sönder och måste svetsas. Det blev med andra ord Ludvig Olof. Jag trodde inte att det skulle vara så svårt att säga "Sigurd Ludvig Olof" i radion...

Efter daglig tillsyn så var det gads att taxa ut. Ludvig Olof är inte en Mark 4 som de andra Eurocubarna utan en Mark 1. Det är några detaljer som skiljer men planet är mer eller mindre ombyggt till en Mark 4 efter ett landningshaveri någon gång.

Taxningen börjar kännas stabil. Det är ju skönt att man börjar känna sig trygg i manövrering på marken i allafall ;)
Vi startar och jag känner mig hyggligt nervös. Jag vet att jag ska försöka landa. Det här har jag ju sett fram emot!! Kom igen Tomas!
Roger säger att jag ska gå in på medvinden och ropa i radion att jag gör det. Jag svänger brant in på medvinden och sluddrar någonting i radion. Det duger säger Roger, men sväng inte så brant. Vi går in på bas och jag säger något nytt obegripligt på radion. På finalen frågar Roger "vad har vi för fart" "65 kt, det går för fort!" svarar jag. "Då drar vi på igen och går om." Vi provade ytterligare någon gång men jag kom för nära och gjorde ganska osäkra och allt för branta svängar.

Inte förrän mot slutet av det timslånga passet börjad jag få lite klämm på saker och ting. Det jag deffinitivt INTE fick klämm på var radiotraffiken. Jag var lite stressad där och just denna dag kunde jag helt enkelt inte säga Sigurd Ludvig Olof på ett hörbart sätt. Einar hade kommit när jag kom ned och han garvade och sa "jag hörde dig på radion" Najs!! När vi kom ned så tankade vi upp kärran och ställde in den. Ulrika och Åke hade suttit i skogsgläntan. Ulrika hade läst och Åke hade haft full koll på husse och hans konstiga övningar.

250 grader ut mot Mälaren, båtklubben på vänster hand.
"Frölunda, Sigurd Erik-Yngve Ludvig Olle svänger in på medvinden för landning på bana 34"
Skevroder, sidoroder, 20grader, dra spaken lite åt magen,
Höjd 700ft, 4500 rpm fart c:a 70kt, kurs 160 mot ön
"Frölunda, Sigurd Erik-Yngve Ludvig Olle går svänger in på bas för landning på bana 34"
Skevroder, sidoroder, 20grader, dra spaken lite åt magen,dra av gasen till tomgång.
Håll nosläget, sikta på ladugården, höll ögonen på höjden, 500ft, inte under 55kt.
Sväng in på final, stötta med gasen om farten sjunker, tomgång men var med på gasen, håll något till vänster för att höger vinge skall gå fri från skogen.
Flyt ut över banan, dra sakta spaken mot magen så att farten minskar, håll kursen med fötterna.

Posted by tomas at 07:04 EM | Comments (0) | Edit

september 02, 2004 | Premiärflygning med Roger | Kategori: Skolflygning

Så var dety då dags att flyga för första gången med Roger Höglund. Jag var lite stressad när jag kom ut men Roger var lugn. Vi snackade och tog en kopp kaffe. Gick igenom vad jag och Einar gjort tidigare. "Du får komma ihåg att jag är nybörjare" sa jag. "Det är ju jag också! Som flyglärare" sa Roger och sedan var det klart :)

Roger hade några bra tips som jag ska lägga på minnet när det gällde daglig tillsyn. Några skruvar hade lossnat på vindrutsramen och vi satte dit dem. Inte mycket att bråka om.

Så till flygningen. Roger tycker att jag skall öka gasen lite först så att planet kommer i ordentlig rullning och sedan dra full gas. Där skiljer han sig från Einar. Roger tycker också att 60kt är en bra fart att träna i istället för 50 kt som Einar förespråkar. Landning med Roger sker i 55 kt och med Einar i 50 kt.

Vi flög ut över Mälaren. Jag hade ju berättat att jag har problem med vingtippningarna så vi övade ganska mycket på dem. Börjar få till det nu, men visst knasar det ibland. Sväng i stig gick jättebra. Alla svängar gick bra faktiskt. Jag tränade på plané, sjunk 500 ft/minut och 60 kt. Balansera med gasen på tomgång och farten med spaken. gick bra. Mera vingtippningar och lite glidflykt.

Roger är lugn och ger tydliga instruktioner. Vi går in över fältet från båtklubben på 1000 ft och tar en titt på struten. Det blåser inte mycket men rakt i sidan. Vi går in på Medvinden för att landa på bana 34. Som vanligt så har jag för mycket fart och Roger frågar "Nå vad säger du? Hinner vi ner?" "Nä" säger jag "Vi kommer för långt in på fältet" "OK, då gasar vi på och går om." Inte så dramatiskt ;)

På nästa bas tar Roger över och jag är med i rodren. Det handlar mycket om farten. Jag får för hög fart på finalen. Det blir nästa lektions quest.

Posted by tomas at 07:44 EM | Comments (0) | Edit

augusti 24, 2004 | Skön morgon | Kategori: Skolflygning


Angjorde fältet 08.50 ungefär. Einar hade inte kommit men det var en kille som flugit Tore Sigurd redan så den stod uppställd och färdig. Jag tog en Cola för jag kände av att jag inte hade ätit någon frukost. Daglig tillsyn går ganska fort nu. Känns inte så betungande. Man vill väl kolla lite i allafall innan men ger sig upp.

Vädret är kanon och vi taxar ut mot bana 34. Börjar känna mig mycket mera hemma i kontrollerna nu. Jobbar mycket mer med fötterna. Vi ställer upp och startar. einar låter mig sköta det mesta själv nu. Jag tar det som att han har ett ökat förtroende. Det känns ändå lite tryggt att känna att han är med på pedalerna.

Vi flyger ut mot Bålstad. Plötsligt drar Einar av gasen helt och säger "Du fick motorstopp! Vad gör du?" Tiden stannade en sekund och sedan började jag rabbla checklistan... "strömställare - på, bensinkran - på... "Var tänker du landa?" frågade Einar och jag pekar på ett fält snett under oss som jag börjat rikta in mig på. Einar tyckte inte att vi skulle pröva det idag, men påminde om vikten av att alltid spana efter alternativa landningsplatser.

Vi steg till 1500 fot och tränade stall. Vi jobbade med att hålla 50 knop i både stig och plané. Sedan fick jag prova att göra svängar i stigning och plané. Straxt innan vi vände hemmåt jobbade vi med vingglidningar. Det var jättekul. I stort sett allt kändes väldigt bra. Då tyckte Einar att jag skulle göra några vingtippningar så att jag inte skulle bli för styv i korken. Nåja, det gick bra mycket bättre än förra gången...

När vi flög i landningsvarvet så klom jag plötsligt på var problemet med mina vingtippningar sitter, och med alla andra manövrar som känts tunga. Jag har initierat svängarna med skevrodret... När jag initierade svängarna med sidorodret så blev det en helt annan sak. Rodren jobbade tillsammans på ett helt annat sätt.

Vi gjorde 2 landningar. Jag låg på final ytterligare 2 gånger men för hög fart gjorde att vi gick om. En kanonförmiddag!

Posted by tomas at 12:41 EM | Comments (0) | Edit

augusti 12, 2004 | Nu känns det bättre... | Kategori: Skolflygning


Kom ganska sent ut till Frölunda. Prick 17.00 efter en timma i köer. Träffade 2 killar som jag inte sett förut i klubbstugan. De presenterade sig som Tomas coh Roger. Einar var vid hangaren och när han såg mig sa han att det är bara att sätta igång med daglig tillsyn. Jag var väl klar på 20 minuter sådär, tog en snabb cola och sedan stack vi.

Det känns bra mycket bättre nu. Inte lika spännd som förra gången och allt gick lite bättre. Taxningen funkade, jag höll mig hyffsat på banan under starten och var mera avspänd under flygningen. Einar sa att jag blev extra avspänd när han sa åt mig att slappna av... :)

Efter flygningen sa Einar att han tyckte att jag gjorde en snabb progress (antagligen så att jag inte skulle tappa sugen) och att det hade gått bra. Det var kul! Sedan sa han att han tyckte att jag skulle byta flyglärare till Roger som jag träffat tidigare. Mest för att Roger behöver flera elever. Vi kom överens om att jag skall ha Roger men fortsätta flyga med Einar när Roger inte kan.

Posted by tomas at 09:30 EM | Comments (0) | Edit

augusti 07, 2004 | Introduktionslektion Frölunda | Kategori: Skolflygning

dagligthumb.jpg

start0806thumb.jpg

Igår, den 6/8 -04 var jag ute på Frölunda flygfält och gjorde min introduktionslektion där. Det blev 2 timmar, varav en i luften. Jag träffade Einar Edland där vid strax innan 15.00 och vi gick igenom resedagbok och dagligtillsynspärmen. Sedan gick vi ut och gjorde daglig tillsyn på SE-YTS, den Eurocuben som i första hand används till skolflygning. Vid 16.00 tiden spännde vi fast oss och jag fick taxa banan fram och tillbaka. Svårare än vad man kan tro. Jag var lite spänd och gasreglaget kändes av någon orsak lite bakvänt. Det var svårt att ligga mitt i banan. Man vill gärna ligga för långt till vänster. Vi ställde upp och Einar sa "Full gas". Ett tag var vi på väg av banna med full gas för att jag inte hade ordning på pedalerna. Skönt att ha Einar brevid sig *pust* ;)

Vi flög söderut och sedan mot sundet mellan Birka och Adelsö. Jag flög nästan hela tiden. Jag gjorde massor av fel men Einar var cool. Mot slutet fick jag träna på att vrida flygplanet i rollplanet och kompensera för sekundär roderverkan. Hmmm. Jag började fatta efter ett tag hur jag skulle göra men här krävs träning. Sedan fick jag göra 360 graderssvängar. Jag hade mycket lättare åt höger än åt vänster. Einar menade att det brukar vara tvärt om. En timma går fort och det var dags att lägga planet på final. Jag kan nu orientera mig efter Coop:s centrallager, båtklubben, järnvägen och jag tror inte att jag kommer att få några stora problem att hitta hem.

Den här gången skötte Einar om radion. Jag förstod på honom att det snart kommer att bli min uppgift också. Einar backade alla mina manövrar och han tog över sista delen av finalen och själva landningen. Det kändes som om jag fick sköta det mesta, trots att jag dabbade mig ibland. Det var kul!

När vi landat så taxade jag tillbaka och ställde upp på plattan framför hangaren. Sedan var det bara att svabba av planet, framförallt propellern och framkant av vingar. Mycket insekter...

Vi gick in och fyllde i elevkortet samt resedagboken och snackade en stund om flygningen. Einar säger att jag ska plugga i första hand meterologi och kunna tala berätta före varje flygning om det är flygbart och redogöra för METAR och TAF för Bromma.

Posted by tomas at 12:45 EM | Comments (0) | Edit

juli 20, 2004 | Swedish Ultraflyers | Kategori: Skolflygning

SUFlogo.jpg

Idag ringde jag till Einar Edland på Swedish Ultraflyers och frågade om jag kunde få träffa honom. Det kunde jag och han var på väg till Frölunda just då så jag åkte också dit och var där vid 18.00 rycket. Einar satt och surfade på klubbens 28.8kbps modem och hade fixat kaffe. Det var väldigt trevligt, som vanligt när jag har besökt klubben. Einar hjälpte mig att räta ut några av mina frågetecken och nu känner jag att jag vill vara med i Swedish Ultraflyers.

Einar är väldigt trevlig och det känns "folkligt" på något sätt i klubben. Jag gillar Eurocubarna. Det är också avgörande. Robusta och ganska enkla. Dessutom flyger man med höger hand... Jag har tänkt en hel del på vad Hasse Jörnen sa när jag flög med honom. Det tar längre tid med CT2K:n och det är egentligen roligare att flyga Cub :) Jag tror faktiskt att jag kommit rätt nu.

Posted by tomas at 11:01 EM | Comments (0) | Edit

juli 02, 2004 | CT2K, ett avancerat flygplan | Kategori: Flygplan

Barkarby Flygklubbs CT2K, SE-VAX

Det har gått ganska lång tid och mycket har hänt sedan jag var på Frölunda flygfält, som inte har något med flyg att göra. Nu har jag i allafall nästan bestämt mig för att det blir Barkarby flygklubb som jag ska ta flyglektioner på. Sagt och gjort, jag beställer en tid för lektion. Min flyglärare blir Hasse Jörnen. Egentligen har han fullt upp med koncentrationskursen som pågår på Barkarby flygklubb första veckan i juli men vi kommer iväg i alla fall. Det blir en rejäl genomgång av CT2K:n med daglig tillsyn och diverse information.

Vi startar och flyger ut i fint sommarkvällsväder via masten och öster ut över Stockholms Skärgård. Jätteläckert!

Jag har funderat på den här lektionen ganska mycket i efterhand. Egentligen är CT2K inte rätt flygplan för mig. Den är jätteläcker, men liknar inte de plan jag vill flyga sedan. Kanske Frölunda i allafall... Vi får se.

Posted by tomas at 01:21 FM | Comments (0) | Edit

mars 30, 2004 | Provlektion | Kategori: Skolflygning




Idag har jag flugit. Var ute i Kungsängen på Swedish Ultraflyers och tog en provlektion i väntan på att elevtillståndet skall komma. Det var jättekul såklart. Flygplanet var en EuroCub med Rotax 912 på 80hk.

Posted by tomas at 10:29 EM | Comments (0) | Edit

mars 20, 2004 | Skickat in ansökan om elevtillstånd | Kategori: Skolflygning

Nu är det på gång! Alla papper är inne. Nu gäller det bara att bestämma sig vilken klubb man ska ansluta sig till. Kungsängen 4 mil norrut genom Stockholm eller Trosa 6 mil söderut på motorväg...

Posted by tomas at 10:31 EM | Comments (0) | Edit

mars 10, 2004 | Läkarundersökning och lämpa klart!! | Kategori: Skolflygning

Läkaren tyckte att jag dög som ULB-pilot! Jag var på flygläkarmottagningen i fredags, den 5/3. Allting var grönt. Färgseendet räcker dock bara för dagsljusflygning om jag skulle satsa på att ta vanligt privatflygcertifikat. Utdraget från polisregistret kom idag så nu är det bara att skicka in en ansökan om elevtillstånd!

Posted by tomas at 10:33 EM | Comments (0) | Edit

mars 02, 2004 | Swedish Ultraflyers | Kategori: Skolflygning

Nu har jag fått kontakt med Swedish Ultraflyers i Kungsängen också. Det verkade på mailet som om man kunde börja flyga på en gång i princip. Han frågade om jag ville ha en provlektion. Skulle kosta 500:-. Kanske en bra början... Men orkar jag åka tvärs över Stockholm varje gång jag ska flyga...

Posted by tomas at 10:34 EM | Comments (0) | Edit

mars 01, 2004 | Personbevis och läkartid | Kategori: Skolflygning

Nu har jag fått en tid hos flygläkaren. Kl.15.00 på fredag (5/3-04) ska jag gå dit. Jag ringde till lokala skattemyndigheten också och personbeviset skulle skickas direkt hem till mig i postlådan. Nice! Det rullar!

Posted by tomas at 10:35 EM | Comments (0) | Edit

februari 29, 2004 | Mitt flygcertifikat | Kategori: Skolflygning

Jag har tagit kontakt med Barkarby flygklubb. De skall ha en "snabbkurs" med början i maj -juni. Måste fixa lite papper först men jag nappar nog på den. Jag ska ta kontakt med Kunsängen också för säkerhets skull

Posted by tomas at 10:37 EM | Comments (0) | Edit

Senaste Inlägg
  • Mission Accomplished!!! Certifikatet klart!
  • Lite EK till...
  • På egen hand igen, en gång till...
  • På egen hand igen...
  • Yes!!! EK!!!
  • En helt OK morgon...
  • Long time no see...
  • Roger VS Håkan...
  • Årets första...
  • Och 2 pass till...
  • Admin
    Nytt inlägg

    Favoritlänkar: Länk till Luftfartsverkets flygväderservice på nätet Länk till SwFlightplanner, ett fantastiskt webbaserat verktyg till hjälp att göra färdplan Länk till Flightlogbackup, ett fantastiskt webbaserat verktyg till hjälp att göra en back up på loggboken


    klart.se