Flygplan

mars 26, 2014 | Besiktning... | Kategori: Flygplan

Besiktning med Thomas Backman. Jag var i klubbstugan 3 gånger under dagen, men var tvungen att vara mestadels på jobbet. Mycket trevligt. Thomas var mycket noga med pappren, men det blev tid för flygljuga och nån kopp kaffe också...
Mina papper var helt i sin ordning. Besiktningen gick som man kunde tänka sig. Det viktigaste var att det skulle stå 100LL vid locket på lilla vingtanken, där jag i och för sig aldrig tankar, och om jag skulle göra det så blir det definitivt inte med 100LL. Nåja... Rätt ska vara rätt. Det är ju bara att sätta dit bokstäverna.
Nästa anmärkning blev på styrkedjorna mellan sidorodret och sporrhjulet. För slappa menade Thomas. Det intressanta är att de är precis så slappa som Robin Fjellström sa att de skulle vara och vid den besiktningen fick han mig till och med att skicka efter extra länkar hos Kurt innan jag skulle flyga... Jag har dubbelkollat med Lars-Göran och han säger att jag bara ska skriva in i flyfdagboken att spelet är kontrollerat och stämmer.
På bungee corden fick jag ingen anmärkning?? Men det beror nog på att jag redan skrivit in detta som en kvarstående anmärkning i flygdagboken.
Jag har haft 4 olika besiktningsmän på foxen och det intressanta är hur olika de är. Alla nördar på någonting. Förra gången fick jag ju anmärkning på att jag inte hade radiotillståndet i flygplanet. Detta har aldrig någon frågat efter förut... ;)

Nu är hon i allafall besiktigad för året. Känns bra och anmärkningarna är verkligen inget att gnälla över... ;)

Posted by tomas at 09:55 EM | Comments (0) | Edit

mars 22, 2014 | Underhåll inför besiktning... | Kategori: Flygplan

Så var det dags igen. 100-timmars, rengöring och en rejäl genomgång. Fastnade på att jag hittade en nötskada på bungee corden till ena huvudstället. Fan... Hinner jag ju aldrig få före besiktningen...
Nåja! Det är väl bara att besiktiga och sedan får man väl en månad att åtgärda felen. Jag tänker åka till flygfältet den dagen besiktningen ska ske. Jag jobbar ju egentligen och Veli-Matti har lovat att hjälpa mig med detta, men jag vill förklara varför jag inte signerat 100-timmarsbesikningen ännu.

Posted by tomas at 09:48 EM | Comments (0) | Edit

juni 22, 2013 | Batteriboxen klar... | Kategori: Flygplan

Sonen Rickard och jag monterade färdigt den nya batteriboxen. Sammanlagda kabellängden till startmotorn är nu kanske 1 meter mot tidigare 5 meter. Klart på 2 timmar. Motor startade på ett kick. Rickard och jag tog en lite provtur i regnet och allt fungerade perfekt. Vi kanske sedan igår har börjat gå mot mörkare tider, men det gäller visst inte mig.. ;)

Posted by tomas at 04:43 EM | Comments (0) | Edit

juni 19, 2013 | Flygonsdag på Köpings flygklubb... | Kategori: Flygplan

20130619_1_thumb.jpg

Hela sommaren är det full aktivitet på onsdagskvällar i Köpings flygklubb. Det grillas goda hamburgare till det facila priset 20 kr, det kommer inflygande gäster från andra klubbar och det flygs... Just denna onsdagskväll så fanns gyrokopterflygning med bland begivenheterna. Kalle som har sin gyrokopter hangagerad på Köpings flygklubb erbjöd övriga hugade medlemmar en provtur. Kalle har 1000 timmar i sin gyro så ha vet vad han sysslar med. Intresset var stort, även bland dem som tidigare svurit att de aldrig skulle flyga med något vinglöst flygetyg ;)
Jag satsade min tid denna onsdag på att tillverka en ny batteribox med som tillåter betydligt kortare kablar än hittills. Detta är Lars-Göran Karlssons förslag på vad jag skulle prova för att göra Jabirun mera lättstartad. Jag trodde inte det skulle bli någon större skillnad men Lars-Göran är ju ingen dumbom så man får väl ge det ett försök... Det blev en himmelsvid skillnad... Man hör att motorvarvet växlat upp en växel och jag tror faktiskt att detta irritationsmoment nu är löst, åtminstone för sommartid. Jag blev inte riktigt färdig med batteriboxen men själva konstruktionen är på plats. En till pusselbit på plats!! ;)

Posted by tomas at 04:18 EM | Comments (0) | Edit

juni 08, 2013 | Göteborg Aeroshow... | Kategori: Flygplan

20130608_1_thumb.jpg

Så var då äntligen den 8/6 -13 här! Jag fick ju i julklapp av Lena att hon skulle följa med mig på Göteborg Aeroshow på Säve flygplats. Det var en som man kunde förvänta sig en storslagen upplevelse och jag fick för andra gången i år se både Viggen och Gripen i luften. Däremot lyste Tunnan med sin frånvaro, trotts att den fans med i programmet för både Västerås och Göteborg.

20130608_2_thumb.jpg

Tucano T-28

Några riktiga begivenheter fans med i programmet, eller vad sägs om Mikael Karlssons Tummelisa och Fokker D7:a invecklade i en "dogfight". Men det som kändes som den största behållningen med dagen var nog i alla fall flyguppvisningen som Royal Jordanian Falcons stod för. Vilken precision!! Det är alltid kul med aerobatics men det här var någonting alldeles extra. De flög med 4 st Extra-300L och plockade ut det mesta ur maskinerna. Om man får en chans och är det minsta lilla flygintresserad så ska man se dem! http://www.rjfalcons.com/

20130608_3_thumb.jpg

Royal Jordanian Falcons

Posted by tomas at 05:35 EM | Comments (0) | Edit

juni 02, 2013 | Fel delar, men jaja... | Kategori: Flygplan

20130602_1_thumb.jpg

Japp så är det! När jag kom till flygfältet i morse så insåg jag att mina nya toppbultar var fel... Jag har väntat på dem i 5 veckaor så det kändes sådär. Packningarna var rätt i allafall så jag använde större delen av den här dagen att sätta ihop maskinen igen. Det blev kanon! Motorn gick jämt och fint. Veli-Matti har också varit i hangaren hela dagen idag. Väldigt trevligt med lite sällskap.
När jag skruvat färdigt så blev det en kortare sväng i varvet med 3 landningar. När jag var klar frågade jag Veli-Matti om han ville provflyga min maskin och det ville han gärna.

Kul med lite bilder från utsidan på flygmaskinen också. Jag kan inte låta bli att slås av hur tyst den är. Inget rassel från växellådor här inte ;)

Veli-Matti gillade mitt flygplan. Inga dumheter och inga överraskningar sa han. Stabilt och lättfluget. Ja, det är väl vad jag tycker, men jag sitter ju nästan bara i den här maskinen så jag har kanske lite dåligt med referenser. Veli-Matti tyckte kanske inte att det var något direkt reseflygplan, och det kan jag väl hålla med om. Det hindrade dock inte mig från att flyga från Gotland till Köping i somras ;)

20130602_2_thumb.jpg
Veli-Matti på väg in för en perfekt 3-punktslandning med kanske 70 meters rull efter sättningen

Just nu känns det väldigt bra att jag inte sålde flygplanet i våras. Jag hade verkligen saknat det...

Posted by tomas at 04:35 EM | Comments (0) | Edit

juni 01, 2013 | Delarna har kommit från Norge... | Kategori: Flygplan

Efter en i det närmaste ofattbart lång väntan har mina bultar och packningar kommit från Jabiru i Norge. Vi ska på bröllop idag, men i morgon blir det nog tidigt till hangaren för att skruva ihop Foxen. Hela maj försvann för 6 bultar och 2 packningars skull... :P Jaja, bara att hoppas att vädret blir lite bättre denna sommar än förra, så att man kan ta ikapp de förlorade flygtimmarna...

Posted by tomas at 09:44 FM | Comments (0) | Edit

april 06, 2013 | URB och besiktning... | Kategori: Flygplan

Första dagarna i april har använts till 100-timmarsservice och omvårdnad. Hittade en motorcykelfirma i Västerås som kunde leverera 8 st NGK D9EA-stift. De såg lite undrande på mig och undrade vad jag hade för hoj.. ;) Olja hämtades i Håtuna hos Kurt Sandberg.

Idag 6/4 -13 kom Staffan Ekström till Köpings flygklubb (vilket han gör en gång årligen) för att besiktiga klubbens 2 UL-plan. En Dynamic från Arboga hade slutit upp och så var det min "gräshoppa" då. Allt gick bra, Staffan var nöjd med allt utom i vilken ordning pappren satt i min samlingspärm.. :) Härligt!! Nu åker vi ett år igen!!

Posted by tomas at 01:42 EM | Comments (0) | Edit

juli 16, 2012 | Köpings flygklubb... | Kategori: Flygplan

20120718_1_thumb.jpg

Tog bilen till Köpings flygklubb på förmiddagen för att se hur jag kommer att ha det framgent. Kom dit vid 10.00 tiden och det var ganska risigt väder och naturligtvis inte en käft. Ser jättebra ut. Kan man inte landa på denna runway ska man nog inte flyga UL över huvud taget. jag skulle lätt kunna starta och landa 3 ggr med kitfoxen innan banan är slut :)

Efter nån halvtimma på Köpings flygklubb åkte jag mot Kolsva med syfte att se om jag kunde hitta var lars-Göran Karlsson bor. Jag visste att han hade postadress Kolsva men ingen aning om riktigt var. Efter diverse detektivarbete där damen i Kolsvas ATG-kiosk ringt diverse samtal och även tagit hjälp av en lokal förmåga som luktade som om han höll på att hämta sig efter lördagens begivenheter, fick jag en adress ca 1,5 mil utanför Kolsva. Jag åkte dit och hittade Lars-Göran där. En mycket trevlig eftermiddag med mycket flygplansprat tillsammans med sveriges "mr Kitfox". Vi tog en titt på lars-Görans flygplan som är ett i raden av alla Kitfoxar han byggt och renoverat. Känns som om Västmanland kommer att kunna vidga mina flygvyer en del. Gillart stenhårt ;)

20120718_2_thumb.jpg

Posted by tomas at 04:08 EM | Comments (0) | Edit

juli 15, 2012 | Hangarplats!!! | Kategori: Flygplan

Köpings flygklubb heter min nya flygklubb! Jag har just talat med Matti som är styrelseledamot och flyglärare där. Han har ordnat att jag kan få en hangarplats hos dem. Avgifterna för att vara medi klubben är låga och då har man tillgång till en mycket fin Zephyr! Vi är bjudna dit på onsdag på klubbens grillkväll. Ska bli jättekul att bekanta sig med sin nya flygklubb. Lars-Göran Karlsson, hela Sveriges mr Kitfox är också medlem i klubben. Det går bra nu ;)

Posted by tomas at 06:48 FM | Comments (0) | Edit

juli 12, 2012 | Efter många om och men... | Kategori: Flygplan

Efter några mycket intensiva dagar har jag lyckats med att få både mig själv och Kitfoxen godkänd för flygning. Flygplanet besiktigades precis som förra året av Nils von Koch. Besiktningen tog lite längre tid än vad jaghade beräknat, vilket gjorde att jag inte ens han provstarta motorn innan det var dags att ge sg av till Visby och färjan... Nåja.. Nu är det besiktigat och flygklart. Dags att börja förbereda sig för överresan! Förhoppningsvis i form av luftfärd, men känner jag mig osäker på förutsättningarna så blir det på en kärra i allafall.

Posted by tomas at 03:10 EM | Comments (0) | Edit

juli 10, 2012 | Ny vindruta... igen. | Kategori: Flygplan

I höstas beslutade ja mig för att plocka av vingarna av 2 skäl. Det första skälet är att jag ville inspektera den lilla vingtanken och det andra att det är mycket lättare att byta vindruta utan vingarna monterade. Det sista jag gjorde innan jag lät Kalle Zäta gå i vinterdvala var att ta bort duken runt lilla vingtanken.
Tanken är nu inspekterad. Ett fäste som lossnat är omlimmat. Jag har bytt bränsleslangar och skvallerrör samt dukat om vingroten. Vindrutan är bytt (för tredje gången), klädseln nytvättad, planet är tvättat och städat. URB:n är gjord. Nu väntar vi på besiktning!

Posted by tomas at 06:24 FM | Comments (0) | Edit

juni 15, 2012 | Kalle Zäta flyttar till fastlandet... | Kategori: Flygplan

Kalle Zäta kommer i fortsättningen inte att operera från det lilla flygfältet i Alstäde. Av olika orsaker kommer flygplanet att byta bas till någon stans i Västmanland. Jag kommer att bo i Västerås. Basen kommer att bli någonstans i närheten av stan. Johannisbergs flygfält är ju alltid intressant. Där gjorde jag mitt senaste fallskärmshopp för 30 år sedan ;) Tyvär finns det inte en chans att jag ska få en hangarplats där... Jag har talat med representanter för Västerås Segelflygklubb som är den lokala UL-klubben. Jag har också snackat med Lennart, den lokala flygplans och gyrokopternasaren. Alla vittnar om att det är trångt inomhus, men inga problem att få stå på fältet...
Jag är också välkommen att bli medlem i klubben om jag vill flyga CT eller Zephyr. Ja, det är ju lite att tänka på kan man säga :p

Posted by tomas at 06:35 FM | Comments (0) | Edit

januari 01, 2012 | Gott nytt år... | Kategori: Flygplan

20120101_1_thumb.jpg

Det är nu en dryg månad sedan jag tog in Kalle Zäta på logen. Jag fick hjälp av Torgny (svärfar) att montera av vingarna och ställa dem på en vagn jag byggt för ändamålet. På vänster vinge skall vingtanken kontrolleras eftersom färgen börjat bete sig konstigt på duken som täcker tanken.Jag skall byta ruta igen samt konstruera om turtledäcket så att det är lättare att öppna. Jag har tänkt att konstruera ett mindre bagageutrymme bakom sätena samt laga en mindre dukskada under stabelisatorn.

Nästa säsong skall jag prova att navigera med SwFlightplanner på en Samsung tablet. Det ska bli spännande. Jag har också kommit över ett David Clark H10-30 headset(köpt av Kerstin i Uppsala)som skall bli spännande att utvärdera.

20120101_2_thumb.jpg

Jag funderar just nu på lämpliga utmaningar för det kommande flygåret. Det blir väl att upprepa och befästa en del av de projekt som utfördes under 2011, men en lite längre tripp till fastlandet känns helt klart inom räckhåll. Annars är det buskflygning i närområdet som lockar mest. De flesta markägare jag stött på blir glada när man frågar om man får låna deras slagna vall att landa på vid något tillfälle.
Jag hoppas att 2012 blir ett lika härligt flygår som 2011. Happy landings!

Posted by tomas at 12:42 EM | Comments (0) | Edit

november 20, 2011 | Nä nu räcker det! | Kategori: Flygplan

20110612_11_thumb.jpg

Nu har jag väntat på väder i 1 månad och Gotland har inget annat väder än dimma, regn och/eller blåst just nu. Kändes som om det var dags att stänga flygfältet och ta in Kalle Zäta för säsongen.

Jag bestämde mig sent, klockan var nog närmare 15.00 när jag åkte ner. 45 minuter senare rullade jag in Kalle Zäta på logen. Jag är inte riktigt färdig ännu men nu är flygplanet inne i allafall. Jag skall plocka av vingarna innan Kitfoxen är färdig för vinterslutförvaring. Det är nämligen så att jag behöver göra en del underhåll och uppsnyggning som inte går när planet står med fällda vingar. Dessutom är det svårt att flytta. Torgny har lovat att hjälpa mig med att plocka av vingarna.

Trots att jag kom igång rätt sent i år så blev det 30 timmar flugna och 74 landningar på olika obskyra platser. De 3 höjdpunkterna var utan tvekan landningen vid Hoburgen, Ölandstrippen och självklart Norsta Auren på Fårö. Jag känner mig väldigt nöjd med detta.

Det har varit ett händelserikt flygår. En väldigt tråkig händelse är att Barkarby flygfält efter ett antal års kamp nu har lagt ner. Det är färdigfluget på Barkis... :( Jag var där i början på juni och det var en mycket märklig upplevelse att gå där bland öde hangarer och utan vare sig folk, flygplan ekller rörelse. Jag undrar verkligen vad som kommer att hända med privatflyget i Stockholm?

201106004_11_thumb.jpg

I slutet på juni råkade jag ut för motortrassel i starten. Det visade sig vara ett ventilsäte som lossnat. Väldigt olyckligt precis i början på semestern... Jag undersökte lite olika möjligheter och sedan skickade jag toppen till Stockholm och fick jobbet gjort. Jag plockade av toppen den 1:a juli och den 13:e juli var vi i luften igen.

20110701_11_thumb.jpg

Den 22:a juli hade jag fint besök, men väldigt kort... Det var Johan Teden och hans fru som hade gjort en spontantripp till Gotland med sin CT. Johan gjorde ett landningsförsök och var nere på banan men drog på och flög vidare. Det var inte idealiska förhållanden och Johan vågade inte lita på att han skulle få stopp på min korta bana. Undrar om jag någonsin får se en CT på min bana igen? :)

20110722_11_thumb.jpg

Den 3:e september bestämde jag mig plötsligt för att det var dags att flyga till Öland. Det var fantastiska förhållanden och jag insåg att den här säsongen blir det inte bättre. Allting gick jättebra och det blev en dag jag sent kommer att glömma. Sandvik hade just denna dag för mjuk banbeläggning så det fick bli Borgholm i stället.

20110903_11_thumb.jpg

Sen 15:e oktober flög jag till Hoburgen för att se om det skulle gå att landa där. Allt såg bra ut och jag valde en vall som jag noga sett ut i förväg. Vallen är lång, ungefär 400 meter och bevuxen med 30 cm högt gräs. Landningen gick kanon. Det är den här typen av landningar mina nya hjul är tänkta för. Från vallen är det ca 400 meter till restaurangen som dock inte är öppen i oktober. Här blir det middag någon kväll nästa säsong!

20111015_11_thumb.jpg

Den 23:e oktober flög Sigge och jag till Fårö och landade på Norsta Auren, en lång sandstrand längst upp i norr. Både Sigge och jag var helt tagna av denna fantastiska dag och bestämde att vi skulle göra om det på vårkanten med våra fruar. Godare kaffe än på den sanddynen har jag nog aldrig druckit ;)

20111023_11_thumb.jpg

När det gäller årets utveckling av mitt flygmaterial är finns det 2 saker värda att nämna. Det är de nya större King Fox däcken och min Garmin 196:a GPS. Hjulen tar upp ojämnheter på ett fantastiskt bra sätt och har gjort mig mycket säkrare i landningar på oprepparerade fält. GPS:n gör ju utan tvekan att man har bättre koll, särskilt på Ölandsflygningen var den verkligen ett bra hjälpmedel.

Jag har börjat använda 2 digitala hjälpmedel under denna säsong. Det är SwFlightplanner och Flightlogbackup. Flightlogbackup är en webbtjänst där man kan föra flygdagbok på nätet. Jag gillar den eftersom den gör överskådlig statestik som inte är så lätt att få när man skriver för hand. Dessutom håller den ordning på att man har sina papper up to date. SwFlightplanner är ett färdplansverktyg utvecklat av en svensk programmerare och pilot som är fantastiskt bra. Båda dessa tjänster fanns dessutom som app till min Androidtelefon ;)

Det jag lyckades sämre med i år än jag hoppats var att få med mig passagerare. Det blir ett utvecklingsområde till nästa år.

Posted by tomas at 06:47 EM | Comments (0) | Edit

augusti 23, 2011 | After work på 1000 fot... | Kategori: Flygplan

Lite flygning efter jobbet, intressant för i första hand mig. Alla filmer tenderar ju att bli nästan lika dana. Bra musik i allafall ;)

Gillade du denna så kanske du också gillar den här från 2/7 -11
"Sweet evening flight at Gotland"

Posted by tomas at 11:49 EM | Comments (0) | Edit

juli 12, 2011 | Besök från Stockholm... | Kategori: Flygplan

20110712_1_thumb.jpg

Idag ringde Ulf Nilsson från Aspudden i Stockholm. Han är för närvarande på Gotland och ville komma förbi och titta på mitt fält och snacka lite flyg. Ulf kom vid 17.30 tiden och stannade ett par timmar. Trevligt besök runt ett givet ämne. Ulf har lång och bred flygerfarenhet. PPL, segelflyg, UL, Paramotor och nu även autogyro. Men även Ulf har sina tvivel om möjligheten att i längden uprätthålla ett aktivt flygintresse i Stockholmstrakten. Långa resor och mycket arrangemang inför varje eventuell flygtimma. Paramotor kanske kan vara en variant i allafall.

Nåja Ulf verkar känna sig ganska hemma bakom spaken på Kalle Zäta, även om den är lika trång som Jabirun han flugit hemma på Trosa flygklubb i många år.

Posted by tomas at 09:18 FM | Comments (0) | Edit

juli 11, 2011 | Monterat och klart... | Kategori: Flygplan

När jag väl bestämt mig för att skicka toppen gick det ju som sagt fort. Custom Racing hade skickat tillbaka den, efter att nya sätet kommit på plats, kl.13.00 i fredags. Jag hämtade den i Hemse strax före kl.09.00 i morse. Alting var monterat och provkört ungefär kl.15.00. Sweet!
Passade på att efterdra alla toppar samt ställa ventilerna. Kvar att göra före provtaxning/provflygning är att minska något på pitchen på propellern. Jag ska prova ett statiskt varvtal på 2900 varv. De flesta verkar ha det och det stressar kanske motorn något mindre, vad vet jag. Inte mer i allafall...

Posted by tomas at 06:07 EM | Comments (0) | Edit

juli 07, 2011 | Custom Racing!!! | Kategori: Flygplan

Efter en massa telefonsamtal, förfrågningar på Facebook och annan efterforskning fick jag tag på en firma, Custom Racing, i Örebro. De sa att om jag kan se till att toppen blev levererad till dem före kl.09.00 i morgon så kan de göra jobbet. Sedan går de på semester... :P Kollade diverse budfirmor och till sist posten.Posten hade en tjänst, ett sorts företagspaket, som garanterade leverans var som helst i Sverige, före kl.09.00 nästa dag. Jag åkte till Dalhem och hämtade toppen, hem och gjorde ett just paket och kastade mig sedan i bilen för att hinna före postens deadline för tjänsten.

När jag kom dit började strulet. Den tjäsnt som posttjänstemannen från Hemse?!? informerat mig om fanns inte på Gotland... Men... Man kunde skicka Expresspaket! Då skulle det levereras till firman före kl.09.00 nästkommande dag! Hurra!!! Men det visade sig inte fungera för paketet fick då bara väga 2 kg. Mitt paket vägde 41 gram för mycket... Just då skulle jag ha kunnat använda våld tror jag... Jag lånade en sax och en rulle tejp och tog ut min frustration på paketet. Efter en kvart hade jag lyckats reducera paketets vikt med drygt 50 gram. Känns som man var tillbaka i bastun görandes armhävningar i träningsoverall för att väga in till någon brottningsmatch någon gång i slutet på 70-talet.
Paketet kom iväg och det var i allafall huvudsaken, fast jag retar mig fortfarande på de där 41 grammen... ;)

Posted by tomas at 08:37 EM | Comments (0) | Edit

juli 06, 2011 | Inte före semestern... | Kategori: Flygplan

Ringde till lennart Larsson idag och han sa att han inte kommer att hinna före semestern. The poop has dropped but it has not yet hit the fan... I have to work fast on this.

Posted by tomas at 08:32 EM | Comments (0) | Edit

juli 04, 2011 | Toppen till Lennart Larsson i Dalhem... | Kategori: Flygplan

Levererade toppen till Lennart Larsson i Dalhem. Han är erkänt bra på sådana här jobb men kunde inte lova att han skulle hinna för fredag. Och sedan skulle han ha semester i 2 veckor... :P Vi skulle höras i slutet av veckan så får vi se vad det blir av detta. Ser inte fram emot att vara "grounded" hela semestern...

Posted by tomas at 08:29 EM | Comments (0) | Edit

juli 01, 2011 | Isär... | Kategori: Flygplan

20110701_1_thumb.jpg

Gick ner vid kl.13.00 tiden och började riva isär Jabirun. Lokaliserade en dålig cylinder (ingen komp) och började plocka av toppen. Det tog 1 timma ungefär och jag kunde snabbt konstatera att ventilsätet lossnat från toppen på avgasventilen. Helvete... Det intressanta är att just denna topp har tidigare ventilsätet på insugsidan bytts. Detta hände dock långt före det att jag blev ägare till planet. Man kan ju fråga sig varför... Jag hade god koll på temperaturerna och detta hände i starten precis efter varmkörningen?! Jag vet att det inte var något konstigt med tempen.

20110701_2_thumb.jpg

Nåja, såhär såg det ut. Ingen höjdare... Man ser tydligt hur sätet sticker upp med en kant på flera mm. Det blir Cedergrens mekaniska på måndag.

Posted by tomas at 07:17 EM | Comments (0) | Edit

juni 30, 2011 | Årlig besiktning klar, men... | Kategori: Flygplan

Träffade Nils Von Koch, besiktningsman från KSAK. Han skulle besiktiga Sigges och Tottes Zenair och min Kitfox. Väldigt trevlig man och mycket intresserad av UL-flyg. Han berättade att han har ägt Ludvig Olle (Eurocub stationerad på SUF) som jag faktiskt har flugit. Nils var nogrann och hjälpsam med papper och visuell besiktning. Dessutom bor han i gnisvärd på sommaren! Klockrent!

Efter besiktningen flög jag hem. När jag flög in över fältet så ser jag att Lars som hjälpt oss att pressa höet har lämnat en fet rundbal mitt på banan :P
Efter något litet tänkande ringde jag till Ulrika. Jag hörde att hon svarade, annars hörde jag mest motorvrål... Jag försökte överrösta motorvrålet och skrek i telefonen att det låg en rundbal på banan. Hade ingen aning om hon hört det eller inte. Efter 10 minuter gjorde jag en ny överflygning över fältet och se! Där kom hon gående med raska steg emot den förtretliga rundbalen. Det ordnade sig med andra ord men Lars kommer att bli lite småretad för detta.

När jag landat och parkerat tänkte jag att nu är det bara och flyg... Senare på kvällen skulle jag ta en "around the field" sväng. Under starten började motorn gå dåligt, i princip i samma ögonblick som jag kommit i luften. Jag avbröt starten och taxade försiktigt tillbaka. Nu lät den fördjävligt. Förstod att detta var mer än bara ställa ventilerna så jag förankrade och gick upp till huset. Får kolla på det där i morgon. Typiskt...

Posted by tomas at 06:51 EM | Comments (0) | Edit

juni 06, 2011 | Toppar dragna och ventiler justerade... | Kategori: Flygplan

20110606_1_thumb.jpg

En liten detalj närmare att komma i luften har åstadkommits mellan arbetspass och vedproducering. Motorrummet har städats och toppar + ventiler klara. Maskinen känns tät och fin när man drar runt propellern. Jag har också bytt batteri. Hade ett väldigt fint Odyssey men det var bara på 14 ah och räkte inte till förra sommaren. Nu har jag ett gelbatteri på 20 ah. Vi får se om det blir någon skillnad.
Jag är nästan klar med vindrutan men när jag tog av skyddsplasten så reagerade någonting som hade med skyddsplasten att göra (lim?) på rutan... Halva rutan blev inte klar. Jag har försökt ta bort hinnan men det är svårt utan att rutan blir repig. F..n... Jag ringde till Klinte glas som levererat polycarbonaten och de lovade på stående fot att jag skulle få en ny skiva. Hyggligt men mycket jobb hade jag lagt ner...
Håller också på att hitta en lösning på bättre lufttillflöde till förgasaren. Fick en del råd av Johan i somras. Jag tror att jag ska ringa till honom. Nåja, sakta går det men jag får nog luft under vingarna så småningom i allafall.

Posted by tomas at 09:32 EM | Comments (0) | Edit

april 24, 2011 | Vårstädning och underhåll... | Kategori: Flygplan

20110424_1_thumb.jpg

Nu var det länge sedan jag höll på med någonting som hade med flyg att göra. Har varit mycket jobb, kallt och snöigt och såklart en smärre sjö på fältet. Påsken har varit underbart varm och solig precis som en påsk ska vara. Jag har plockat fram Kitfoxen och skurit till en ny vindruta. Bakslag nr 1 var att när jag tog av skyddsplasten så reagerade någonting på den tillskurna rutan så att den inte blev klar sikt igenom. Jag har försökt att tvätta bort "hinnan" och det går. Man vill ju dock inte gnugga på nya vindrutan så det känns lite sådär... :P
Bakslag nummer 2 kom när jag försökte skruva fast rutan. Den har varit popnitad tidigare men jag tänker säkra den med ett antal försänkta maskinskruvar. Trodde jag kunde försänka med ett borr men det var för stor vinkel på den så det blev en glipa vid skruvskallen... :P Helt oacceptabelt. Bara att vänta tills man skaffat sig en bättre försänkare.
Det är en del pyssel innan SE-VKZ är i luften igen. Jag skulle vilja göra om insugsarrangemanget. När Johan var här i sommras kopplade vi bort den och det blev bättre fart på motorn, 200 varv mer faktiskt. Jag tänkte plasta på en ny stos men det är lättare sagt än gjort. Bakslag nr 3, jag kommer att få bygga ett helt nytt arrangemang för att kunna ge motorn mera tilluft... :P Det får bli det gamla till att börja med. Jag avskyr att sätta dit grejor som man vet är B och vet att man ska plocka bort sedan.

Jag har nu monterat de nya King Fox däcken. De gamla har dimmensionen 20x8x7 och de nya har 21x8x12. De är rejält mycket bredare men ser faktiskt helt ok ut på planet. Jag var orolig för att de skulle ta i landningsstället men det finns en god centimeter tillgodo. Stoppade i en slang också. Planen är att ha ganska lågt lufttryck i dem för att de skall ta upp ojämnheter bättre. Ska bli mycket spännande att se hur det ska fungera. En sak är säker. Det förbättrade inte sikten framåt vid taxning med större däck.

20110424_2_thumb.jpg

Jämförelse original till vänster och King Fox bush tires till höger.

Posted by tomas at 08:11 EM | Comments (0) | Edit

januari 12, 2011 | Bought my self an GPS... | Kategori: Flygplan

196_thumb.jpg

Hittade efter en del lurkande en Garmin 196 i England som det verkade som om det skulle kunna bli ett hyfsat pris på. Ropade precis in den för £211 och inklusive £25 för frakt så blir det i runda slängar 2500 sek. Har inte sett någon 196:a i den prisklassen tidigare i allafall.
Kul! Kommer att göra sommarens fastlandsflygningar en aning tryggare i allafall.
Det följde med en del grejor. Yoke mount har jag vall ingen större nytta av men det följde med ett fäste för instrumentbrädan också.

Posted by tomas at 09:43 EM | Comments (0) | Edit

januari 09, 2011 | Bushwheels på en Kitfox... | Kategori: Flygplan

Hittade det här klippet på youtube. En kitfox liknande min med 29" bushwheels. Mina är bara 21" men ganska breda. Det blir ju säkert skillnad mot original i allafall och kanske största skillnaden för att man med slangar kan ha lite lägre lufttryck i hjulen så att de absorberar ojämnheter lite bättre.

Posted by tomas at 12:30 EM | Comments (0) | Edit

november 14, 2010 | Lite stök och bök... | Kategori: Flygplan

20101114_1_thumb.jpg

Kalle Zäta fick komma ut i solen en stund idag, bara för att jag skulle byta plats på flygplanen. Kalle Zäta ska stå längst in så att jag kan få in traktorn också. Det kommer antagligen att bli en del snö i vinter också så det gäller att vara förberedd.
Jag har skaffat hjulboggies till flygplanet, vilket i princip går ut på att vart och ett av Kalle Zätas hjul står på en "rullbräda" med 4 frisvängande hjul. Det gör att jag kan skjuta flygplanet helt i sidled eller vrida in det i det tänkta facket på logen. Det gick jättebra. Jag kunde utanvidare hantera Kitfoxen själv. Nu står den snyggt och prydligt undanstoppad och väntar på Våren 2011!

Posted by tomas at 10:41 EM | Comments (0) | Edit

juli 17, 2010 | Danne Nyroth på besök... | Kategori: Flygplan

Danne och Sahrah gifte sig för en knapp vecka sedan och Dannes svärmor Ing-Marie hade räknat ut att han skulle tycka att det var roligt att träffa mig i ett par timmar och titta på mina flygtokerier. Danne levererades vid kl.10.00. Han var hyfsat nervös och visste nog inte riktigt vad han skulle drabbas av. Det gick över och vi snabbt på samma våglängd. Danne har en massa erfarenhet av RC-flyg och mina projekt aviker ju endast med skalan från vad han är van vid. Han har verkligen ett genuint intresse av flyg i alla former och ett par burkar folköl bidrog till trivseln och att samtalet flöt lätt. ;)
Jätteregnet kom efter 1,5 timmar och vi gick upp till gården och kokade en kopp kaffe. Jag visade Danne mina ritningar och det slutade med att jag han fick ett set ritningar till Ragwing Special 2. Vi får väl se vilken skala det blir denna gången. ;)
Vi kom överens om att jag skulle ta kontakt med Danne när det var bra förhållanden och att vi skulle träffas en kväll på ex Stånga för en flygtur. En jättetrevlig förmiddag som sedan övergick i en jättetrevlig eftermiddag då Ulrika och jag firade vår 11 åriga brölloppsdag.

Posted by tomas at 08:47 FM | Comments (0) | Edit

juli 13, 2010 | Svar från Sensenich... | Kategori: Flygplan

Jag tog för någon tid sedan kontakt med Kurt Sandberg ang min nya propeller. Ena bladet låter som en babyskallra. Det är lösa saker i det, som en näve grus ungefär. Jag var orolig för att det kunde vara farligt så jag bad Kurt kolla med Sensenich.
Mannen som Kurt talade med sa att de droppar epoxy i det ena bladet när de väger ihop dem och att det är dessa droppar som kan lossna och åstadkomma det jag beskrivit. Det skall enligt honom inte vara någon fara att flyga med. De kan fixa det om jag skickar tillbaka bladet till ÜSA. Då borrar de upp bladet och tömmer ut epoxipärlorna...
Hmmm... Jag vill inte ha det såhär men jag väntar med att skicka propellern tills det börjar blåsa i höst. Epoxipärlorna ligger ju stilla med hjälp av centrifugalkraften när man flyger, men lite bättre än så här tycker faktiskt jag att man borde kunna begära av en snurra för över 15.000:-...

Posted by tomas at 10:23 FM | Comments (0) | Edit

juli 10, 2010 | Tore David blir sommarfin... | Kategori: Flygplan

20100710_1_thumb.jpg

Tore David har fått komma ut ur logen och fått sina bästa vingar på sig. Det var för varmt att göra nytta idag (ved m.m.) så jag ägnade mig åt att tvätta och skruva ihop Tore David.
Jag fick inspiration till detta eftersom jag har haft en del mail- och igår även telefonkontakt med Per Hallin i från Skånes Veteranflygklubb. Han tog kontakt med mig eftersom han köpt Ludvig David, den andra WLC-2b byggd av åke Steen, av Per-Åke Nyberg i Backe.
Per behövde hjälp med lite data på WLC:n. Jag kunde hjälpa till eftersom jag faktiskt har en kopia av Ludvig Davids flyghandbok. Nu skall dessa 2 jämsides sättas i flygbart skick. Kul med någon man kan ringa och bolla ideer med.


20100710_2_thumb.jpg

Ser ju ut att kunna bli ett flygplan av denna också...

20100710_3_thumb.jpg

Nästan hela flygplanet har mycket harmoniska former. Undrar varför Åke ändrade sig och tog en dörr till stabilisator?


20100710_4_thumb.jpg

Flygplanet har ju inte förlorat utseendemässigt på det nya stället i allafall...

Posted by tomas at 09:43 EM | Comments (0) | Edit

juli 06, 2010 | Flygutprovningen avslutad! | Kategori: Flygplan

Idag kom Robin Fjellström tillbaka och vi slutförde besiktningen av Kitfoxen. Efter någon timmas pappersexercis promenerade vi ned till fältet och gick igenom SE-VKZ. Sedan var det dags för bullerprovet. Det gick till så att jag fick flyga på 1000 ft över banan fram och tillbaka tills Robin fick ett stabilt värde på sin mätutrustning. Resultatet blev omkring 50db, väl under godtagbara 68db, och det visste jag ju...

Nåväl, efter diverse turer i alla riktningar är nu flygutprovningen slutförd. Det blev 67,5 timmar totalt. Maskinen kommer nu att få flygtillstånd UL. Push!

Posted by tomas at 09:52 EM | Comments (0) | Edit

juni 29, 2010 | Robin Fjellström på gång... | Kategori: Flygplan

Robin ringde idag och kommer förmodligen på tisdag i nästa vecka. Då ska det förhoppningsvis bli av att jag får Kalle Zäta besiktigat och miljöcertifierat för att registreras på UL och KSAK. Jag talade också med Pär och han skulle vara redo då + ev någon till han kände. På sikt måste vi lösa besiktningsfrågan på ön. Blir inte ekonomiskt försvarbart att skeppa in folk från fastlandet till detta. Pär har kontakt med KSAK i detta ärende.

Posted by tomas at 08:45 FM | Comments (0) | Edit

juni 02, 2010 | Nytt objekt... | Kategori: Flygplan

avid_thumb.jpg

Har talat med en man som har en Avid Amphibian som behöver översyn, förmodligen ny klädsel och motor. Har ibland funderat på om inte en amfibie skulle vara optimalt på den här ön. Visserligen är Kitfoxen en skönhet i jämförelse...
Ska i bästa fall få se objektet på riktigt på måndag om allt går i lås. Sånt är alltid spännande ;)

Posted by tomas at 08:02 EM | Comments (0) | Edit

maj 10, 2010 | Lite smått och gått... | Kategori: Flygplan

Har varit i kontakt med EAA och Anders Österholm skulle skicka mig en kopia på flygutprovningstillståndet jag inte hittade.
Jag har också beställt innerslangar till mina King Fox bush wheels. Fick tag på dem via Däckia i Visby. Lite knepig dimension. 21x12x8.
Jag ringde till Kurt Sandberg så att han kunde lägga med 1 kvm duk när han skickar motoroljan. Fick in allt ihop på en fikarast. Inte illa...

Posted by tomas at 09:06 EM | Comments (0) | Edit

maj 09, 2010 | Men det hade gått... | Kategori: Flygplan

Naturligtvis var det kanonväder på eftermiddagen... Nåja, jag får väl se till att komma upp och flyga lite i allafall.

Posted by tomas at 09:04 EM | Comments (0) | Edit

maj 08, 2010 | Robin Fjellström på besök... | Kategori: Flygplan

Robin hörde av sig till mig på torsdagen och ville komma till mig fredag eftermiddag... HJälp! Jag är inte alls färdig med det jag skulle göra, och jobbet tar det mesta av min ork just nu. Nåja vi kom överens och Robin dök upp här på fredag eftermiddag/kväll. Vi kollade igenom Kalle Zäta och gick sedan in för att gå igenom alla papper. (och värma oss! Det var svinkallt!) Efter lite osäkerhet visade det sig att alla papper fanns där, utom ett... Jag letade tills det nästan blev pinsamt. Flygutprovningstillstånd nr 2... Var är det? Jag hade utredningen där det klart och tydligt står att jag har fått tillståndet, men jag hittade inte själva pappret.
Robin åkte efter ett par timmar och skulle komma tillbaka när det blev flygväder för att göra bullermätningen.
Ikväll ringde Robin och sa att han tyckte att vädret så dåligt ut och att han ville åka hem med 08.00 båten i morgon söndag. Nästa båt gick kl.19.00 och då skulle han ju komma väldigt sent. Jag kollade på vädret och blev ju tvungen att hålla med om att det inte såg särskilt lovande ut...
Resultatet av denna helg blev inte så mycket. Totte och Robin kom inte överens om priset så den besiktningen brann inne. Pär och Robin fick inte kontakt så Pär jobbade med sin trike som en galning från kl.06.00 på söndagmorgonen, bara för att få reda på att Robin redan åkt när jag ringde honom. Robin han inte montera propellern på våran Behlen. Det blev ingen miljöcertifiering. Det blev ingen komplett besiktning utan jag flyger vidare på mitt gamla flygutprovningstillstånd och min gamla underhållsrapport. Hoppas att Robin snart har möjlighet att komma tillbaka... Jag vill få det här ur världen.

Posted by tomas at 08:48 EM | Comments (0) | Edit

april 28, 2010 | Klart med Robin idag... | Kategori: Flygplan

Idag har jag snackat med Robin Fjellström och han kommer hit den 8-9/5. Han kommer då att ha med sig propellern till vår Behlentrike. Väl här skall han besiktiga en 5-6 st olika UL-flygetyg samt göra service på en gyrokopter. Han skall också göra ett miljöprov (bullerprov) på min Kitfox med den nya propellern. I opch med detta blir min flygutprovning klar och SE-VKZ registreras på KSAK som luftvärdigt UL. In that case - One more mission completed!

Posted by tomas at 08:37 EM | Comments (0) | Edit

april 16, 2010 | Beställt tid för läkarundersökning... | Kategori: Flygplan

Har just beställt tid för flygläkarundersökning. Jag ringde till gamla Flygläkarmottagningen, men de hade lagt ner i brist på kunder... Enligt Gunnar Teden så had det blivit märkbart sämre med kunder vartefter Stockholmsflygfälten lagt ner. Jag ringde hans forna kollega Jan Erik nånting, som fortfarande gör flygläkarundersökningar, men dock inte EKG. Han gjorde bara flygläkarundersökningar på måndagar så det passade inte mig så bra. Jag skulle vilja göra nästa fredag.
Fick till sist kontakt med Flyg och dykmedecinskt centrum på Sabbatsbergs sjukhus och bokade tid till fredagen den 23/4 kl.14.00. Pris 1.800:- inkl allt, även EKG ;)

Posted by tomas at 03:55 EM | Comments (0) | Edit

april 16, 2010 | På väg till underhållskursen... | Kategori: Flygplan

Nu sitter jag på färjan på väg till underhållskursen. Pär Smedberg fick också plats på kursen så det blir 2 roliga helger. Alltid roligare att gra något tillsammans än själv.. När jag fick underlaget för kursen och förslag p vad vi skulle läsa så visade det sig vara ganska mycket. När jag dragit ut halva materialet så gick det inte att pressa in mer i den A4-pärmen :P Som tur med följde det med en lista på saker man inte behövde läsa i all denna text och det var ganska mycket. Det löser sig nog som man brukar säga...

Posted by tomas at 03:49 EM | Comments (0) | Edit

februari 04, 2010 | Kurs i 100-timmars underhåll.... | Kategori: Flygplan

Jag blev idag uppringd av Anders Forslöv på EAA. Orsaken var att jag för ett par år sedan gjorde intresseanmälan för ett antal kurser i EAA:s regi. Nu är äntligen en av kurserna på gång. En 100-timmars underhållskurs. Vi talades vid en stund och Anders tror att EAA kommer att behöva decentraliseras och regionaliseras för att överleva i längden. Ett stort antal personer som hjälps åt på både central och regional nivå för att göra det möjligt att bygga, underhålla och flyga sina flygplan.
Detta passar ju våra syften här på Gotland. Jag förstod på samtalet att nedläggningen av Barkarby påverkar motivationsgraden hos de ideella krafterna i Stockholm, något som i högsta grad är förståeligt. Avsaknaden av flygfält gör den övriga verksamheten 1 snäpp mindre intressant. Tur att vi som flyger på Gotland har varsit fält ;)
Det verkar finnas intresse hos EAA att skapa regionala resurser t.ex. här på Gotland. Det låter väldigt intressant. Kursen börjar 17-18 April. Nu kör vi!

Posted by tomas at 09:45 EM | Comments (0) | Edit

januari 02, 2010 | Nya propellern på plats... | Kategori: Flygplan

20100103_1_thumb.jpg

Idag har jag monterat den nya propellern. Härlig kvalitet och mycket genomtänkt lösning. Ska bli jättespännande att se hur den fungerar. Hoppas jag inte har för högt ställda förväntningar bara...
Idag beställde jag en betongblandare på Jula också. Känner att det måste börja hända något där nere vid hangaren. Blandaren har jag en massa användningsoråden för.

Posted by tomas at 09:21 EM | Comments (0) | Edit

december 24, 2009 | Fin julklapp från Ulrika... | Kategori: Flygplan

20091229_2_thumb.jpg

I min strumpa låg det på julafton en kamera modell "GoPro Hero 5.0". Det är en liten 5mpx filmkamera med kraftig vidvinkel, tänkt att montera på en bil, en surfbräda, på skidhjälmen eller ja just det, i ett flygplan. Så småningom kommer denna sida att förgyllas med mina egenhändigt tagna små flygfilmer.

20091229_3_thumb.jpg

Till kameran kommer ett antal smarta fästanordningar för olika objekt. Bilden ovan visar en sugproppsfot som kan fästas på t ex vindrutan eller någon lackerad yta. Plexikamerahuset är vattentätt till 30 m djup. Det blir som min "svarta låda" ;)

Posted by tomas at 02:47 EM | Comments (0) | Edit

december 23, 2009 | Kalle Zätas nya propeller... | Kategori: Flygplan

20091229_1_thumb.jpg

Efter nästan 2 månaders väntan är den äntligen här! Sensenich composite on ground adjustable, special för Jabiru 2200. Den är ett riktigt konstverk! Den här propellern skall ge mig lite mer tryck i starterna, framför allt hjälpa mig att komma loss från marken snabbare med passagerare. Dem kom dan före dopparedan och och får väl betraktas som en hyfsad "förjulklapp".

Posted by tomas at 02:37 EM | Comments (0) | Edit

september 02, 2009 | Fit for flight... | Kategori: Flygplan

Så är då äntligen Kalle Zäta i luften igen. Efter 7 svåra år känns det som. Ny sporrhjulsfjäder från Kurt Sandberg och denna gången krökte den sig inte!!! Kurt han vet vad fjäderstål är han!
Jag tog bara en kort tur runt fältet. Klockan var 19.30 och det började bli mörkt. En kort men viktig tur!

Posted by tomas at 07:50 EM | Comments (0) | Edit

augusti 30, 2009 | Lite helgpul... | Kategori: Flygplan

20090830_1_thumb.jpg

Under helgen har jag grävt färdigt alla 14 groparna till hangarstolparna. Det har varit kanonväder så det blev som 2 hyfsade träningspass. Pär var förbi en sväng idag söndag. Vi hjälptes åt att spänna bungee corden ytterligare ett varv eftersom det visade sig vara förlite med 5 varv sist när jag taxade. Det gick lättare än vad jag trott. Nu får vi se om sporrhjulsfjädern kommer i morgon. Sedan vore det väl själva den om det inte ska bli flyga av.

Posted by tomas at 08:18 EM | Comments (0) | Edit

augusti 23, 2009 | Äntligen snurr på folkan!!! | Kategori: Flygplan

Efter alla turer så har jag hittat rätt i Tore Davids motorsjuka. Jag har länge haft en teori om att bränsletrycket är för högt och att det är det, inte förgasarna, som orsakar obefintlig tomgång och nersurade cylindrar på lågvarav. Jag hittade en sida på nätet som beskriver mitt problem och där man kunde köpa bränsletrycksregulatorer. Där står det att bränslepumpar ofta levererar 3-5 ggr så högt tryck som motorn behöver. Pär och jag mätte upp drygt 1,2 bar tryck efter bränslepumpen vilket man får betrakta som väldigt högt. Konstigt på en gammal mekanisk soppapump kan man tycka... Nåväl, jag inhandlade en bränsletrycksregulator, Filter King FK5, och monterade den provicoriskt på bränsleledningen. Den är förinställd på 0,25 bar. Motorn startade på 3:e rycket och gick perfekt! Efter alla turer... Och alla goda råd... Tore David spinner som en katt på tomgång.
Det som är kvar före taxningstesterna är:
1. sporrhjulet måste förbättras
2. Bromsar måste monteras
3. Tåspetsbromsreglage byggas på pedalerna
4. Cowlingen modifieras med mindre luftintag och större evakueringshål
5. Säkerhetsbälten måste monteras

Med andra ord, peanuts... ;)

Posted by tomas at 08:40 EM | Comments (0) | Edit

augusti 22, 2009 | Men va faan... | Kategori: Flygplan

Så var då Kifoxen färdig för funktionstest. Pär och jag släpade ner den till flygfältet, monterade och fixade till samt gjorde daglig tillsyn. allting verkar perfekt. Jag hoppar in för att taxa några banlängder, men kom bara 200 meter. Sedan visade det sig vara fel på härdningen i den nya sporrhjulsfjädern. Ridå... Nåja det är åtminstone rätt nära nu. Ska ringa till Robin på måndag och höra när det är aktuellt för honom att komma.

Posted by tomas at 08:35 EM | Comments (0) | Edit

augusti 16, 2009 | Tillbaka på egna fötter... | Kategori: Flygplan

20090816_1_thumb.jpg

Äntligen har SE-VKZ fått tillbaka sitt ben... Reparerat och numera omdukat. Det som återstår är att koppla bromsslangen vilket kräver inköp av 2 koner till bromsslangen :P
Borde fattat att jag glömt något.
Nåja jag väntar fortfarande på bromsoljan. Den kommer nog i morgon från Kurt Sandberg. Sedan väntar jag på det ny flygutprovningstillståndet. Borde komma i början på veckan. I bästa fall kanske Robin Fjellström kan komma nästa helg så vi får slutbesiktningen ur världen. Men det beror ju på Vädret också förståss...

Posted by tomas at 11:51 EM | Comments (0) | Edit

augusti 04, 2009 | Flygfika hos Peter... | Kategori: Flygplan

20090804_1_thumb.jpg

Peter skall ha tårta eftersom han just kommit hem med sitt nya flygetyg från Danmark. Vi åkte dit, några av oss med bil men Per kom förståss med sin autogyro. Alltid lika fashinerande.
Peters nyinskaffade flygplan är verkligen fint. Ser oerhört välbyggt ut. Sittbrunnen som ett aftonfodral som sig bör i UL.

20090804_2_thumb.jpg

Oerhört välutrustad förarmiljö med bl a bränsletryck och G-mätare!!!?

20090804_3_thumb.jpg

Verkligen kul att Peter börjar närma sig att vara i luften igen.

Posted by tomas at 10:20 EM | Comments (0) | Edit

juli 25, 2009 | Första riggningen... | Kategori: Flygplan

20090725_1_thumb.jpg

För någon tid sedan köpte jag och Torgny (min svärfar) en trike av märket Behlen med en Vampire 2 vinge. Propellern var trasig men den var jättesöt och det finns skidor till den också. Jag har aldrig sett vingen utfälld och fick för mig att jag ville det idag. Sagt och gjort. Det togo sin tid sade Toke... Men till sist kom jag på hur det skulle göras. Saker och ting förenklades icke av att det blåste 6-8 m/sec särskilt inte när jag skulle montera vingen på triken.
Envishet skall inte underskattas. Ulrika, min fru hjälpte mig att trä vingen över triken och sätta i bulten. Sedan fick hon fungera som barlast medans jag fotograferade.

20090725_3_thumb.jpg


Montera ned tog en bråkdel av tiden jag använt för att montera. Nästa gång blir mycket lättare. Nu vet jag hur man gör.

20090725_2_thumb.jpg

Triken har en Hirthmotor på knappt 40 hk. Den är ensitsig och fruktansvärt lätt. Stallfart ca 25 kt. Propeller är beställd. Vi byter blad på den gamla, en trebladig Woodcomp.

Posted by tomas at 04:20 EM | Comments (0) | Edit

april 16, 2009 | Long time no see... | Kategori: Flygplan

Nu har det verkligen inte varit mycket flyg på ett tag. Jobbet, mörkret och låga moln har tagit överhanden. Nu börjar det dock se ljusare ut igen och jag är nästan färdig med 100 timmars och det är snart dags att skicka in om förnyat flygutprovningstillstånd. Jag har dock fått reda på att reglerna är ändrade och att man nu behöver ett gällande byggtillstånd för att kunna ha flygplanet under flygutprovningstillstånd. Nåja jag har talat med Anders på EAA och det betyder 600 kr extra/år. På Kitfoxen har jag ju aldrig haft något byggtillstånd men det blir inga problem säger Anders. Det värsta är ju att jag har 2 kärror att betala för...

Posted by tomas at 02:30 EM | Comments (0) | Edit

november 15, 2008 | Första 2 topparna av... | Kategori: Flygplan

har tagit av topparna till cylinder 2 och 4. Det var inte så komplicerat. Topparna skall i veckan visas för Cedergrens mekaniska verkstad så får vi se hur vi går vidare. Det handlar om att slipa ventiler. Det kan vara så att något ventilsäte måste mirafräsas. Jag tycker att det är sämre komp på en av cylindrarna än på de andra.
När topparna är av så är det väldigt lätt att komma åt förgasaren också.

Posted by tomas at 06:35 EM | Comments (0) | Edit

oktober 12, 2008 | Kalle Zäta in på logen... | Kategori: Flygplan

Efter lite funderande så har jag nu bestämt mig för att ställa in flygplanet. Det är mest ruskväder och jag ska göra en del service och underhåll. Jag skulle gissa att det blir en dryg månads flyguppehåll pga service och sedan är det vädret som avgör.

Posted by tomas at 10:20 FM | Comments (0) | Edit

juni 24, 2008 | Mail från Clas... | Kategori: Flygplan

Jag-hller-katanan_thumb.jpg

Fick ett mail från Clas som är mitt flygplans förra ägare. Han håller fortfarande på att leta ett flygplan åt sig och medans han väntar flyger han en diskret liten radiostyrd flygmodell, på bilden tillsammans med sin ägare/pilot.

Posted by tomas at 11:10 EM | Comments (0) | Edit

juni 23, 2008 | Mail från Johan... | Kategori: Flygplan

Avid-Flyer-JT-2_thumb.jpg

Jag fick ett mail från Johan och han skickade några bilder på sin fina Avid Flyer. Den är verkligen en läcker liten karamell. Johans Avid har också en Jabiru 2200 så det är väl i princip bara cowlingen som skiljer våra flygplan åt rent teniskt. Johan har arbetat mycket med att trimma in sitt flygplan så hans erfarenheter på det området kommer att vara mycket nyttiga för mig. Sedan har han ju byggt en fin kärra också!

Avid-Flyer-JT_thumb.jpg


Posted by tomas at 10:58 EM | Comments (0) | Edit

april 26, 2008 | In på logen... | Kategori: Flygplan

Jag fick mail häromdagen från Paul Gaarstad i Norge, som är generalagent för Jabiru i Norden. Fick några tips och ett av dem var att jag efter att ha dragit ut choken skulle vrida runt propellern 8-10 varv ganska snabbt. Sedan hoppa in och starta och då med gasreglaget på tomgång. Då startade den ganska lätt... Jag har provat några dagar i sträck och den startar lätt varje gång, även när det är 5-6 grader ute. Skönt.
Efter att ha taxat runt ute i hagen en stund så fällde jag ihop vingarna och släpade in flygplanet på logen. Det tog ca 30 minuter för en person från påbörjad hopfällning tills jag hade tagit in den. Snacka om smidigt litet flygplan! Nu skall jag fixa några småsaker innan det bär iväg till Stockholm i slutet på Maj.

Posted by tomas at 09:54 EM | Comments (0) | Edit

april 19, 2008 | Laddningen fixad... | Kategori: Flygplan

Efter att ha studerat elsystemet lite mera ingående så hittade jag en säkring som jag bedömde måste var intryckt för att generatorn skall kunna ladda. Jag blev tvungen att snappsa motorn för att kunna starta, men då startar den lätt! Sedan går den klockrent. Choken kan tryckas in efter några minuter och då går den jämt och fint på 1000 varv. Laddade 14 volt so now we talking. Jag tränade på "ground handling" i hästhagen så långt att jag lyfter stjärten innan jag drar av gasen. Kitfoxen är snäll att hantera på marken och lättare att bromsa in än t.ex. Eurocuben. Nu är det sändarknappen till radion kvar att fixa. Horisontgyrot tror jag att jag ska montera ur tillsvidare. Jag får väl lämna in det på funktionskontroll och service när jag kommer till Stockholm nästa gång.

Posted by tomas at 02:10 EM | Comments (0) | Edit

april 17, 2008 | Flygutprovning del 2... | Kategori: Flygplan

Jag har bestämt att jag skall vara ledig 21/5-28/5 och det blir veckan med stort F som i flygutprovning, flygradiocertifikat och flygläkare. Jag har snackat med Håkan Karlsson och från honom var det grönt ljus. Skickade också ett mail till Ernest Wessman som var lärare på flygradiokursen och frågade om det skulle vara möjligt att bli examinerad den veckan. Då är det bara läkaren kvar. Jag kollar det i veckan.
Sedan är det bara att hoppas på vädret... Men nog borde det kunna vara flygbart någonting under veckan.

Posted by tomas at 02:22 EM | Comments (0) | Edit

april 12, 2008 | Misslyckat startförsök... | Kategori: Flygplan

Ibland blir man trött... Jag kom ut till flygplanet med nyladdat batteri + vår gamla 245:a som extra starthjälp och det var tji... Motorn snurrade på som bara den och den startatde inte. Det är första gången det hänt. Den brukar starta om varvet är tillräckligt högt. Jag kollade ett tändstift och det luktade inte ens bensin... Det är något lurt. Är det så att den är svårstartad delvis på grund av att den får för lite soppa? Nu åker den in på logen igen för genomgång av förgasare och bränslepump.

Posted by tomas at 08:55 EM | Comments (0) | Edit

mars 13, 2008 | Fick just ett mail... | Kategori: Flygplan

peders_koala_thumb.jpg

Fick ett mail från Peder Näfstadius från Lidberga flygsällskap i Vallentuna. Peder har en Super Koala med Jabiru och hade en del kommentarer angående mina motorvärden. Såhär lyder mailet:

"Läste just din sida och har några kommentarer till dina motorvärden.
Byggt/flyger en Super Koala + Jabiru 2200.
Motorvärden för SE-YLK:

Oljetemperaturen har aldrig överstigit 60 grader C med oljekylare,
även sommartid. Det kan eventuellt bli ett problem med vatten i oljan
som ej kokar bort ordentligt. Av den anledningen bör oljan vara
varmare.

Cylindertemperaturen är max 150 C i stigning med full effekt och 115 -
120 C vid cruice, 75% effekt.

Cylindertemperaturen får ej överstiga 200 C. 450 F motsvarar 230 C
vilket är för mycket och kommmer definitivt att förkorta motorns
livslängd."

peders_koala_dash_thumb.jpg

Det här var ju väldigt värdefullt att få reda på. Jag ska hålla ett vakande öga på CHT:n och markera 200 grader C på mätaren. Oljetemperaturen verkar det ju som om jag kan sluta bekymra mig över. Man får ju kolla så att man inte får vatten i oljan. Om det är kondens brukar man ju kunna se på oljepåfyllningslocket. Bildetrna är på Peders Koala och Koalans instrumentbräda visandes värden.

Posted by tomas at 09:11 EM | Comments (0) | Edit

mars 12, 2008 | Tottes och Sigges 701:a!!! | Kategori: Flygplan

Idag ringde Totte och ville snacka lite ditt och datt. Mot slutet på samtalet så frågade jag honom hur det gick med hans flygplansköpande, och då klämde han ur sig att han och brorsan Sigge just beställt en ny 701:a från Rolandfabriken... Bara sådär i förbigående. Det här var riktigt kul! Det ser ju ut att bli en del roderstyrt på Gotland i allafall. Tyvär får Totte och Sigge vänta på sin STOL ända tills november. Jag skulle säkert ha blivit galen, men så är jag ju lite het på gröten också ;)

Posted by tomas at 09:05 EM | Comments (0) | Edit

mars 09, 2008 | Lite flygfika | Kategori: Flygplan

Söndag och ett par kompisar på besök, nämligen Per och Totte. Per kom först och vi gick ner och tittade på åkern där jag tänkt anlägga mitt flygfält. Per var positivt överaskad och tyckte att det såg kanon ut. Nu är det ju så med Per att han då genast ser ytterligare ett steg framåt, så han började genast svamla om hangar och sånt där. Vi gick upp till gården igen och han precis åka och köpa lite bullar innan Totte kom. Vi tittade på min kitfox, fikade och ljög i god ordning. Väldigt trevligt. Peter skulle ha kommit också men han blev sjuk. Får bli en annan gång.

Posted by tomas at 08:59 EM | Comments (0) | Edit

februari 29, 2008 | Flygutprovning... | Kategori: Flygplan

20080301_3thumb.jpg

Det var ovisst in i det sista, eftersom Håkan av olika själ var tvungen att flyga upp till Norrland. Han åkte med kl.12.30 flyget och var tvungen att störta iväg kort efter att han kom i morse. Då var Einar bussig nog, inte bara att erbjuda sig att flyga Kalle Zäta, utan han ringde också till EAA och fixade så att han kom upp på listan över flygutprovningspiloter på flygplanet. Så var det bara vinden då. På förmiddagen byig och ganska hård, mestadels 90 grader mot banriktningen. Suck…
Framåt eftermiddagen såg det lite bättre ut men när jag ringde till Arlanda fick man ingen tröst. Det skulle öka på eftermiddagen sa dem. Men det gjorde det inte…
Torgny dök upp runt middagstid och han skjutsade mig till EAA i Barkarby medans vi väntade på att se vad som skulle hända vindmässigt. I och med att jag lämnade in URB:n så är det bara flyghandboken kvar pappersmässigt, och det är inte bråttom. Härligt! Många steg i rätt riktning!
När vi kom tillbaka så hade det mojnat rejält, faktiskt! Einar frågade ”Har du varmkört motorn?” vilket han mycket väl viste att jag inte hade, så jag hoppade in och började varmköra motorn, visserligen efter en del strul, eftersom batterispänningen inte räckte, som vanligt. Jag fattar inte vad batteriet har för problem egentligen??! Vi drog igång den med kablar.
Motorn går faktiskt som en dröm. Så jämnt och fint. Efter 10 minuter kom Einar ut och sa att jag skulle stänga av. Einar hoppade in och spände fast sig.

20080301_2thumb.jpg


När han skulle hoppa in så ser man hur mycket mindre kabinutrymme det är i Kitfoxen, jämfört med Eurocub. Einar ojade sig en del men kom in och spände fast sig. Nu när motorn är varm så startar den utan bekymmer. Einar taxade ner till start för bana 34. Efter en del testande så sätter han fart och gör ett liknande 30 meters skutt som Håkan gjorde igår. Efter sättningen så taxade han ner till start igen. Den här gången blev det inte ett kort hopp utan Einar lättade och flög iväg. Här kan du se en kort filmsnutt som visar Kitfoxens först flygtur sedan 2002. Filmen visar tydligt att jag inte är så bra på att hålla kameran still, men observera startsträckan... OBS! 11mb!!


SE-VKZ flyger igen!!!

Den närmaste halvtimmen kretsade Kitfoxen runt fältet på uppskattningsvis 1000 fot. Einar testade lite olika manövrar och kom så småningom in för landning. Han taxade ner igen och lyfte igen. Efter en dryg timma så landade han och kom upp till klubbstugan.
Efter en kort paus så klämde vi oss in båda två, Einar på förar- och jag på passagerarplatsen. Jag är lite ledsen att vi inte har några bilder på det. Det var lite trångt och vi var nästan som integrerade i varandra :) Vi är ju inte så små vare sig Einar eller jag.
Foxen behövde lite längre startsträcka för att kunna lyfta nu än när Einar var själv i den. Men när den väl kommit loss från marken så steg den med 7-8 meter/sec. På 1000 fot fick jag ta kontrollerna. Lätta fina kontroller mycket lika Eurocubens. Mindre skevroderbroms än på Eurocub. Mycket vindkänsligare än Eurocub. Ungefär samma farter som Eurocuben, förutom toppfarten som är rejält lägre. Flygplanet känns tryggt och hanterligt. Det känns kanon faktiskt!
Lite strul uppdagades i alla fall:

- Sändarknappen till radion skrapar och bör bytas
- Generatorn laddar inte – säkert en del av startproblematiken
- Horisontgyrot fungerar inte så bra. Service? (vad ska jag ha det till?)
- Motorn blir inte särskilt varm. Inte någonstans. CHT – som högst 450 F, EGT – som högst 1400 F och oljetemp som högst 55 C…? Jag måste ta reda på om detta är rimligt.
- Motorn varvade som högst 2900 rpm. Lite lite skulle jag säga, men det kan man säkert leva med.

Bortsett från dessa småsaker så var allting till yppersta belåtenhet. När vi kom ner så tog vi en snabb fika och sedan lastade Torgny och jag Kifoxen på släpet. Det tog 30 minuter från det att vi rullade upp den på släpet, tills vi kunde rulla från Frölunda. Smidigt!

Det var otroligt hyggligt av Einar att han ställde upp och flög när Håkan inte kunde. Det räddade faktiskt den här Frölundavistelsen. Det var jättekul att få flyga med Einar i mitt eget flygplan, men jag tror att känslan när jag såg den lätta över våra huvuden slår det mesta.

Posted by tomas at 04:14 EM | Comments (0) | Edit

februari 28, 2008 | Full fart på Frölunda... | Kategori: Flygplan

Upp tidigt och iväg till EAA på Barkarby flygfält. Jag var där kl.08.15. Anders Österholm såg till att jag fick mitt flygutprovningstillstånd i handen och en kopp kaffe med trevlig pratstund på köpet. Han tippsade mig om att det var fikakväll på EAA torsdagkvällar!
Tillbaka till Frölunda och fortsatte med URB:n. Håkan hjälpte mig lite grann och gjorde en del viktiga påpekanden. Han tog också bort flottörhuset på förgasaren. Det är en Bing förgasare av ungefär samma typ som på Rotax motorerna. Sedan var det lögn och få tillbaka flottörhuset så att det blev tätt... Det formligen rann soppa från förgasaren ner på avgasrören :( Jag kunde utan problem hålla mig för skratt. Vi höll på med förgasaren till ungefär kl.16.30 och då hade vi äntligen lyckats få det att sluta läcka. Som vanligt med 2 olika åtgärder så att man skall slippa vara helt säker på vad det var som hjälpte :P
Nu är det i allafall dags! Vi varmkör motorn och den går som en dröm. Den är mycket känslig på choken och behöver varmköras försiktigt i ca 5 minuter innan den går riktigt jämt och fint. Oljetemperaturen är låg. Vi fick upp den i drygt 50 grader, men Håkan Ahlström sa att det är så med Jabiru. Sedan kan man i stig se hur mätaren också stiger i rask takt och då får man hålla koll på att den inte blir för varm i stället. Allt enligt Håkan A.

200800228_1thumb.jpg

Håkan Karlsson taxade omkring lite och gjorde 360 graders svängar åt båda hållen. Det är ett Maulesporrhjul på Foxen vilket betyder att det är frisvängande åt ena hållet.
Kl.17.00 gjorde Foxen sitt första luftsprång i min ägo! Det var säkert 30 meter! Håkan taxade tillbaka och gjorde ett till. Flygutprovningen har börjat!
Allt verkar fungera som det ska. Flygplanet är snällt och stabilt säger Håkan. Motorn svarar bra. Eftersom det plötsligt ser ut att bli bra väder i morgon!?! så fortsätter flygutprovningen då.
Vid kl.19.00 tiden tog jag mina pärmar och åkte till EAA:s fikakväll. Det var mycket trevligt, och när jag kom därifrån vid kl.22.00 tiden så hade jag fyllt i (med Staffan Ekströms hjälp) och lämnat ifrån mig alla papper utom URB-rapporten och flyghandboken. Nu är det ordning på grejorna! URB:n skall jag lämna in så fort jag lämnar lämnar Stockholm och flyghanboken skall vara färdig om ett par veckor. Sedan är det ok att flyga med passagerare. Flygutprovningen skall pågå i minst 25 timmar. Staffan tycker att man kan ha Foxen under utprovning ett par år, så att man har chansen att göra ev. förändringar med EAA:s stöd och minsta möjliga byråkrati. Det enda man inte kan göra medans flygplanet är under flygutprovning är att flyga utomlands... That will be the day... ;)

Posted by tomas at 11:34 EM | Comments (0) | Edit

februari 27, 2008 | Flygutprovningstillståndet klart... | Kategori: Flygplan

Efter ett antal dagars ringande och konsulterande så fick jag idag reda på att flygutprovningstillståndet nu är klart. Det berättade Erling Karlsson på EAA kl.11.30 så det var bara att packa ihop på jobbet och äka och hämta biltransportsläpet. Jag var hemma ca kl.12.30 och kl.14.30 var Kitfoxen surrad på släpet och jag var färdig att åka till färjan. Jag ringde Håkan och sa att jag var påväg och han var ju entusiastisk som vanligt.
Jag var framme vid Frölunda flygfält strax efter kl.22.00 och 1,5 timmar senare hade jag lastat av, fällt ut vingarna, monterat turtledecket och förankrat med jordskruvar. Jag somnade ovaggad i Swedish Ultraflyers klubbstuga...

Posted by tomas at 11:49 EM | Comments (0) | Edit

februari 17, 2008 | Underhåll... | Kategori: Flygplan

Har kommit igång med underhållet nu. Igår var det fruktansvärt kallt men idag har man kunnat hålla på utan att frysa fingrarna av sig. Kitfoxen har blivit tvättad, vaxad och dammsugen. Registreringsbokstäverna har kommit på under vingen och jag har bytt ut dekalerna som finns vid tanklocken på respektive vinge. Det stod att man skulle hälla i oljeblandad soppa, men nu står det att det skall vara 100LL. Jag skulle byta klevispinnar på höjdrodret men jag hade fel dimmension :/ Vi får fixa nya nästa helg. Det var vad ljuset räckte till. Sedan var det dags att rulla in Kalle Zäta på logen.

Jag tänkte att jag skulle skriva färdigt större delen av flyghandboken i kväll. Sedan blir det löpande service i veckan. Tyvärr så visade det sig att Mats Pettersson på Visby flygklubb inte heller hade tillstånd att skriva under underhållsrapporterna. Det var synd. Jag får väl skynda mig att gå en 100-timmars kurs så är ju det inget problem längre.

Posted by tomas at 06:19 EM | Comments (0) | Edit

februari 15, 2008 | Papper, flygutprovning och tillstånd... | Kategori: Flygplan

När jag åkte förbi Barkarby förra helgen så fick jag ju rätt mycket hjälp av Staffan, men det är mycket jobb som återstår.Jag har satt igång med flyghandboken till Kalle Zäta och löst hur flygutprovningen skall gå till. Jag kommer att få hjälp av min gamla flyglärare, Håkan Karlsson, nu under sportlovsveckan. Det innebär att jag skall ta Kitfoxen till Stockholm och Frölunda för diverse spännade äventyr om drygt en vecka. På Frölunda skall Håkan flyga Foxen några timmar för att se att uppgifterna från Norge stämmer och att allt verkar OK. Sedan skall jag göra en PFT, genomföra nödträningsprogrammet samt flyga in mig på typen Kitfox.
Det som måste vara färdigt före det att jag kommer till Stockholm är URB:n samt ett antal småsaker som jag måste åtgärda efter besiktningen. Visst är det ganska tajt som vanligt, men fullt möjligt tror jag. Går det i lås så kommer min flygarbana att börja på riktigt, den här våren ;)

Posted by tomas at 08:57 EM | Comments (0) | Edit

februari 15, 2008 | Några bilder | Kategori: Flygplan

kitfox2thumb.jpg

Jag blev rejält dålig efter resan till Borlänge. Nu har jag legat i sängen nästan hela veckan och inte ens orkat gå ut på logen och titta vad det är jag släpat hem från Borlänge egentligen... Solen kom fram så här i slutet på veckan och jag hämtade ut flygplanet och gick igenom det så långt jag orkade. Oturligt nog så är det riktigt kallt för första gången i vinter så man orkar inte så mycket. Jag tog i varje fall några bilder.

kitfox3thumb.jpg
SE-VKZ i helfigur framför vårt hus.

kitfox4thumb.jpg
Uhhh... Var är fjärrkontrollen???

kitfox5thumb.jpg
Detalj från sidan. Vilken detalj avses? Är det pinuppan eller inredningen?


Posted by tomas at 08:35 EM | Comments (0) | Edit

februari 10, 2008 | Kitfoxen hemma... | Kategori: Flygplan

Det har varit en hyfsat tuff helg det här, inte på någotvis förenklad av att jag håller på att bli sjuk.


Jag hämtade släpet vid kl.08.00 tiden i fredags och parkerade vid Östercentrum för att få plats med ekipaget någonstans. Vi 15.00 tiden kastade jag mig iväg från jobbet för att hinna med båten. Framme i Nynäshamn vid kl.19.20. Hämtade upp Torgny vid Hammarby Sjöstad vid kl.20.15. Vi sträckkörde till Dala Airport och var där straxt efter kl.23.00. När vi gått igenom allting, kommit överens och lastat Kitfoxen på biltransportsläpet så var klockan 03.00. Väckning 05.45, Clas kom vid 06.00 och vi var ute på vägen igen kl.06.15. Vi angjorde Barkarby flygfält ca kl.10.00. Göran kom! Det var verkligen jättehyggligt av honom.

kitfox1thumb.jpg

Barkarby flygfält den 9/2 -2008

Göran och Staffan gick igenom Kitfoxens papper och gjorde en okulär besiktning av flygplanet. Det var mycket som var väldigt positivt på Barkarby denna dag. Det visade sig finnas ett godtagbart vägningsprotokoll, gjort efter det att motorbytet skett! Den modifikation Göran föreslagit som handlade om höjdroderlänkaget visade sig redan vara gjord! Det var röra på pappren från Norge men efter många om och men så fanns det papper i god svensk ordning! Staffan köpte Lars-Görans räkneexempel och om jag kan visa att Kitfoxen är godkänd 6G på en totalvikt av 950 lbs så kan jag få 5,7G och 450 kg som ultralätt i Sverige! Det kommer att behövas en viss correspondens mellan mig och Staffan före det att planet är godkänt för den begränsade flygutprovningen. Jag har fått ett antal läxor, både praktiska och pappersmässiga. Jag fick en kopia av Görans flyghandbok, vilket såklart förenklar arbetet med att upprätta en för SE-VKZ högst vesäntligt. Jag är säker på att den kommer i luften i vår! Clas har inte överdrivit. Den är verkligen jättefin!
Jag var hemma vid midnatt natten mellan lördag och söndag och verkligen sliten. Ulrika och jag hjälptes åt att baxa in Kalle Zäta på logen. Vi var väldigt trötta båda 2 men till sist så var den inne.
Lika smidig som den är att hantera med vingarna utfällda, lika hopplöst otymplig är den när de är fällda... Här krävs lite tankeverksamhet för att komma på ett bra sätt att få flygplanet ut och in på logen utan att behöva samla halva grannskapet till hjälp.

Posted by tomas at 10:54 FM | Comments (0) | Edit

februari 04, 2008 | Dagens värv... | Kategori: Flygplan

Har ringt ett par samtal idag. Först till Clas som försäkrade att det inte var många liter soppa i vingarna. är det mycket soppa i vingarna så kan de brytas sönder vid transporten på släpet. Han berättade också att det finns rejäla transportsäkringar till vingarna, 2 olika varianter. Han skulle skriva ut fångeshandlingen på sitt jobb i morgon. Han berättade också att "cargopoden" som synts på en del äldre bilder av planet finns kvar! Vad kul! Det är ett tillbehör som jag inte sätt på särskilt många Kitfoxar på nätet. Inte den här modellen.

93232thumb.jpg

På bilden syns "cargo poden" på Kitfoxens mage mellan landningsställsbenen.

Jag ringde till Göran också och han lovade att jag skulle få använda hans flyghandbok att utgå ifrån när jag fixar Kalle Zätas. Han skulle komma tillbaka från norrland i morgon och skulle kanske komma till Barkarby på lördag. Det vore jättekul om han kunde.

På torsdag skall det sista i pappersväg iordningsställas, bankväxeln hämtas ut och sedan är det bara att hoppa på i farten. ;) Det blir en spännande helg.

Posted by tomas at 08:29 EM | Comments (0) | Edit

januari 31, 2008 | På gång... | Kategori: Flygplan

Det mesta verkar vara klart nu. Båtbiljett till fastlandet den 8/2 bokad. Båten går kl 16.00 och är i Nynäshamn c:a 19.20. Sedan 27,5 mil till Dala Airport med tomt biltransportsläp.(bokat på Preem i Klintehamn) Jag gissar att vi är framme framåt midnatt. Clas möter upp där. Om allt är som det ska så gör vi upp affären och lastar. Några timmars sömn på flygklubben. (Clas skulle försöka fixa så att vi kunde sova där) Kl.06.00 avresa från Dala Airport till Barkarby. Det tar nog cirka 4 timmar. Där träffar vi Staffan och förhoppningsvis Göran Blom. Foxen vägs och kollas så mycket Staffan hinner. (vilket beror på hur bra ordning det är på Kitfoxens papper) Jag skall vara tillbaka i Nynäshamn 19.30 och är väl hemma vid midnatt.
Jag har beställt ett personbevis som behövs för att affären skall gå och genomföra. Förmodligen följer Torgny, min svärfar med sträckan Stockholm - Borlänge - Stockholm. Det ser nästan ut som om det skulle funka...

Posted by tomas at 05:49 EM | Comments (0) | Edit

januari 27, 2008 | En viktig kontakt... | Kategori: Flygplan

I kväll så ringde jag till Lars-Göran Katlsson, som underhåller webbsidan http://www.kitfox.eu . Efter att ha snackat med honom i... jaa en timme blev det nog nästan så är jag mer säker än någonsin på att en Kitfox är ett bra flygplan för mig. Det här har jag fått veta:
- Kitfoxen är ett trevligt flygplan utan otrevliga egenskaper.
- Det är ett lågfartsflygplan med kort start- och landningsträcka samt mycket bra stigförmåga.
- Det märks inte särskilt mycket av skevroderbromsen, trots att Kitfox II inte har differentierade skevroder.
- Lars-Göran tycker att man skall använda klaffen på finalen, 5-10 grader, och sedan sätta klaffen till 0 innan sättningen.
- Det finns några kända problem med Jabiru motorn, risk för överhettning av topparna är ett. Viktigt att kolla att utloppshålen är stora nog. Ett annat känt problem är att svänghjulsbultarna skall bytas 1 gång/år. (URB) Ett 3:e är att ett 20 amp batteri kanske inte räcker på vintern. Det kan man lösa med ett större batteri eller en hjälpstartsadapter kalla dagar.

Förslag på hastigheter:
Stallhastighet ungefär 30 kt
På medvinden 60 kt
På bas 50 kt
på finalen 45 kt
sättning vid ungefär 30 kt
Bästa stig vid ungefär 45-50 kt
Crusingspeed 70-75 kt

Lars-Göran känner till att det varit något strul med den här motorn, men att den varit på service efter det. Maxvikten på flygplanet är satt till 431 kg, men jag fick ett räkneexempel som visar hur man kan höjja den till 450.
Max flygvikt 431 Kg enl. fabrik men omskrives till 450 Kg i UL version.

"Detta pga. av maskinen är byggd för ultimate +6 -3 G vilket
man inte använder sig av i Ul-klass.
Min G för UL = +3,8 G + säkerhetsmarginal 150% = 5,7 G
dvs, 431 kg * 6 G = 2586 / 5,7 G = 453 Kg"

Jag tar med mig det till Staffan så får vi se vad han säger ;)
Det ger mig ju i så fall en realistisk chans att flyga utan övervikt.


Posted by tomas at 09:24 EM | Comments (0) | Edit

januari 24, 2008 | Två telefonsamtal... | Kategori: Flygplan

Två viktiga telefonsamtal har ringts idag. Det första till EAA. Det skulle nog gå bra att jag passerade Barkarby på förmiddagen den 9/2 för att få hjälp med att väga flygplanet. Det var en puckel mindre.
Det andra samtalet var till Göran i Djurhman. Det var Staffan på EAA som rådde mig att ringa och tala med göran, som har lång erfarenhet av Kitfox.
Samtalet med Göran var väldigt värdefullt. Han säger sig inte känna till så många svagheter på Kitfoxen. Han har själv en Kitfox II, likadan som den jag tänker köpa. Han flyger den oftast med flotörer. Han kunde tippsa mig om en svaghet, en bult under stolarna hörande till höjrodermekanismen som kan utmattas och gå av. Görans råd var att byta den t.ex. 1 gång/år. Jag fick också reda på vingspryglarna var av trä. Han tyckte att man skulle låta bli att använda klaffarna. Kortfältsegenskaperna är så bra ändå och klaffarna tar bort skevroderverkan sa han. Enligt Göran är sidorodret ganska litet och man får använda mycket sidoroder för att initiera en sväng. Hans plan hade en totalvikt på 450 kg och en tomvikt på 232 kg. Med flottörer vägde hans ca 250 kg. Då kan det inte vara några problem att väga in Kalle Zäta heller. I de norska pappren uppgavs 531 lbs vilket motsvarar 240 kg. Han sa också att sättningen var vid runt 25 knop. Allt låter som ljuv musik i mina öron...
Det bästa av allt var att Göran kunde tänka sig att komma till Barkis den 9:e om han var i stan. Det vore väldigt värdefullt. Det är lite flow just nu. Har bara inte upptäckt haken än...

Posted by tomas at 11:29 EM | Comments (0) | Edit

januari 23, 2008 | Tore David verkar få ett syskon... | Kategori: Flygplan

Jaha, då verkar det som om vi är överens. Tore David ska få ett syskon, Kalle Zäta. Det har varit en händelsrik dag. Clas (Kalle Zätas nuvarande ägare) och jag har kommit överens om att jag ska hämta Kalle Zäta en vecka in i februari. På bilderna jag fått kan man se några mindre skavanker, men helhetsintrycket av flygplanet är väldigt bra. Min längd ska inte vara något problem i den här kärran.
Det finns dock en del problem som måste lösas. Kalle Zäta har flugits 100 timmar i Norge, varav ca 40 med Jabiru motorn. Flyghandboken är dock inte tillfylles med svenska mått mätt. Planet måste vägas och kontrolleras innan en begränsad flygutprovning kan inledas. Hoppet om att kunna ha flyg som hobby är dock tillbaka och det känns riktigt bra. Bara att sätta igång och förbereda detaljerna. Länken är till en artikel som en Norsk tidning skrev om Kalle Zätas tillkomst. Det började byggas 1988, samma år som första sonen Calle föddes ;)

Posted by tomas at 11:07 EM | Comments (0) | Edit

januari 22, 2008 | Men..! | Kategori: Flygplan

657_3880thumb.jpg

Redan tidigt under mina kontakter med Totte så hittade jag ett intressant objekt. En Kitfox i Borlänge som för något år sedan importerats från Norge. Totte var inte intresserad av den kärran för att det var en sporrhjulskärra. Det är i och för sig det enda jag flugit så mig skulle det passa bra. Mitt i bluesen så tar jag åter kontakt med ägaren till flygplanet och diskuter lite med honom. Han berättar om flygplanet och jag blir riktigt intresserad. Han skickar lite bilder och jag är fast.
Planet ser jättefint ut. Det har dessutom en Jabirumotor som gått få timmar, något jag verkligen föredrar framför 2-takt. Visst finns det förbättringsområden men jag tror att det här flyget skulle kunna vara en bra möjlighet att skaffa flygtimmar till ett rimligt pris, nog för att hålla flygtrimmet och hålla mitt certifikat vid liv. The aviation soul is kickin in!

Posted by tomas at 10:37 EM | Comments (0) | Edit

januari 13, 2008 | Förhandlingar med Totte... | Kategori: Flygplan

Jag ringde till Totte och han skickade bilder på flygplanet han hade tänkt sig i Tyskland. En Zenair 701 som såg fin ut och han låg i förhandling med ägaren om priset. Jag snackade med Ulrika och hon stöttade mig. Jag åkte hem till Totte en kväll och vi snackade lite om hur vi såg på det hela. Totte ville att vi i så fall skulle äga flyget till 50% vardera och dela alla kostna der rakt av. Fine with me. Vart efter Totte intensifierade kontakterna med Tyskland så började ägaren krångla om hur flyplanet skulle levereras. Vi skulle behöva åka ner till Stuttgart och hämta det på en kärra. När vi räknade på vad det skulle kosta så började affären se mer och mer osäker ut, eller framförallt dyr.
Vi tittade efter ett alternativ i Sverige. Det fanns en Zenair som Totte varit och tittat på i Svenljunga straxt utanför Borås. Efter ett antal turer var vi väldigt nära ett köp av den svenska Zenairen, men då kom Totte på att jag kanske var för lång för att kunna sitta bekvämt i flygplanet, utan att man modifierade om det till elektrisk klaff. Nu börjar luften gå ur mig igen... Det är för mycket krångel. Mina pengar kommer inte att räcka. Totte ska dessutom ut på en ny jobbperiod och kommer att vara borta till mitten eller slutet av februari. Aviation blues is rising high...

Posted by tomas at 10:18 EM | Comments (0) | Edit

juni 03, 2007 | Fly in, Barkarby flygfält... | Kategori: Flygplan


När det är fint väder så är Svergies eget Sun'n fun i början av Juni på Barkarby flygfält riktigt trevligt. Det kom inte fullt 200 inflygare från andra klubbar. Ett antal flygplan från andra länder. Årets begivenhet var nog autogirosarna. Det har kommit flera nya modeller som man får flyga på UL-certifikat, bara man flugit in sig på typen. De flesta har prerotation av rotorn och då blir kortfältsegenskaperna otroligt bra. Man får för sig att det är lättare att nödlanda en autogiro efter motorstopp, än ett konventionellt flygplan. Blir lite som att landa i fallskärm.

Det fanns många olika flygplan där som väckte mitt intresse, men det är framförallt tre jag vill nämna här:

1 - Bertil Jörnens Vari Viggen. Vilket snyggt och välbyggt flygplan. Jag är klart fascinerad av deltavingemodeller. Det har väl lite med min bakgrund som sammanbyggare på just Viggenprojektet att göra. Vari Viggen är ett tidig Burt Rutan projekt, den allra första carnarden tror jag. Han var inspirerad av SAAB:s Viggenprojekt och därav namnet. Jag träffade Bertil och han berättade lite om flygplanet, som för övrigt är till salu. Jag har sett det i tidningar och annonser tidigare men aldrig i verkligheten.

2 - FK12 Cometen. Den första är nu intypad i Sverige sedan en vecka tillbaka. Det här flygplanet har jag dreglat över på FK:s webbsida sedan 2004. Jag talade med flygplanets ägare och han var lika entusiastisk som jag hade fantiserat om att jag skulle ha varit om det varit mitt.

3 - Mustangen... Det går inte att vara oberörd av denna flygvärldens mesta hotrod. Så snygg och så klassisk. Jag har aldrig sett en operativ tidigare och aldrig hört en merlinmotor på riktigt. Nu har jag! Man får gåshud på hela ryggen när den passerar på en "fly by".

I övrigt fint väder hela helgen och en massa trevliga människor. Tyvär är det kanske Barkarbys sista fly in... Känns overkligt.

Posted by tomas at 09:04 EM | Comments (0) | Edit

januari 14, 2006 | På näsan... | Kategori: Flygplan


En incident på flygfältet idag som gör mig än mer säker på att det är sporre man ska flyga. Ingen blev skadad, bara maskinen. Ser lite dyrt ut tycker jag...

Posted by tomas at 10:30 EM | Comments (0) | Edit

juni 11, 2005 | Frölunda Flyin 2005 | Kategori: Flygplan

frolundaflyinthumb.jpg

Nej men inte nu igen! Kallt molnigt och allmänt trist. Ulrika och jag åkte dit och blev lite försenade till Yak showen. Det var synd. Vi gick bara runt en liten stund. Jag morsade på Roger och Einar.
Einar kommenterade att det var länge sedan och jag kan ju bara hålla med... När jag kommer hem skall jag boka in ett antal skolflygningar i allafall. Nu när huset är klart!

Posted by tomas at 10:30 EM | Comments (0) | Edit

juni 04, 2005 | Barkarby Flyin 2005 | Kategori: Flygplan

Detta evenemang var i år ingen höjdare. Vädret var ganska misserabelt och det fanns bara ett fåtal flygplan på plats. Jag och Rickard tittade i allafall på dem som fanns i kanske en timma eller så. Sedan tog vi en fika hos Kalle Flygar. Där hade vi tur! Han hade nämligen ocks tröttnat, men hade en massa varma korvar över?
"Vill ni ha?" Jepp! Det tackade man ju inte nej till ;)

Posted by tomas at 10:25 EM | Comments (0) | Edit

november 05, 2004 | Besök på Linköpings Flygvapenmuseeum | Kategori: Flygplan

Skönhet som inte gjordes i mer än 10 exHär snett framifrån. En JAS39 Gripen skymtar i bakgrunden.

På väg ner till Östergötland för att träffafar och syskon så stannade jag och sönerna på Linköpings Flygvapenmuseum en dryg timma. Det var en väl använd timma! Vilket fantastiskt jobb det måste vara att renovera och bevara dessa gamla klenoder! Undrar om de fattar hur bra de har det ;)

Närmare än så här kommer man väl aldrig en Mustang eller en Spifire. Jag tycker nog ändå att Sparmanjagaren var snyggast, faktiskt...

Posted by tomas at 10:29 FM | Comments (0) | Edit

juli 02, 2004 | CT2K, ett avancerat flygplan | Kategori: Flygplan

Barkarby Flygklubbs CT2K, SE-VAX

Det har gått ganska lång tid och mycket har hänt sedan jag var på Frölunda flygfält, som inte har något med flyg att göra. Nu har jag i allafall nästan bestämt mig för att det blir Barkarby flygklubb som jag ska ta flyglektioner på. Sagt och gjort, jag beställer en tid för lektion. Min flyglärare blir Hasse Jörnen. Egentligen har han fullt upp med koncentrationskursen som pågår på Barkarby flygklubb första veckan i juli men vi kommer iväg i alla fall. Det blir en rejäl genomgång av CT2K:n med daglig tillsyn och diverse information.

Vi startar och flyger ut i fint sommarkvällsväder via masten och öster ut över Stockholms Skärgård. Jätteläckert!

Jag har funderat på den här lektionen ganska mycket i efterhand. Egentligen är CT2K inte rätt flygplan för mig. Den är jätteläcker, men liknar inte de plan jag vill flyga sedan. Kanske Frölunda i allafall... Vi får se.

Posted by tomas at 01:21 FM | Comments (0) | Edit

mars 30, 2004 | Min debut blev Eurocub... | Kategori: Flygplan

eurocubthumb.gif
View image

Min första provlektion gjorde jag på Swedish Ultraflyers på Frölunda flygfält i Kungsängen. Det var en vacker dag i slutet av mars som jag tillsammans med Einar Edland på Swedish Ultraflyers tog en tur över Mälaren. Det var härligt och Svenska våren visade sig från sin bästa sida. Flygplanet var en Eurocub mark IV. Jag gillar den. Enkel och robust. Ett riktigt flygplan. Läs mera om den och om Swedish ultraflyers på deras hemsida.

Posted by tomas at 01:04 FM | Comments (0) | Edit

Senaste Inlägg
  • Besiktning...
  • Underhåll inför besiktning...
  • Batteriboxen klar...
  • Flygonsdag på Köpings flygklubb...
  • Göteborg Aeroshow...
  • Fel delar, men jaja...
  • Delarna har kommit från Norge...
  • URB och besiktning...
  • Köpings flygklubb...
  • Hangarplats!!!
  • Admin
    Nytt inlägg

    Favoritlänkar: Länk till Luftfartsverkets flygväderservice på nätet Länk till SwFlightplanner, ett fantastiskt webbaserat verktyg till hjälp att göra färdplan Länk till Flightlogbackup, ett fantastiskt webbaserat verktyg till hjälp att göra en back up på loggboken


    klart.se