Bygge

januari 30, 2011 | Flitzer Z4 vs. Flitzer F4 Jung Tiger... | Kategori: Bygge

Jung-Tiger-GA_thumb.jpg

Efter att till sist ha förstått att ett ensitsigt ultralätt flygplan bara får väga 175 kg tomt så gick luften ur mig en aning, men bara temporärt. Jag skrev till flitzerlistan och bad om råd och ideer. Det fick jag! så här skrv Lynn Wiliams som konstruerat Flitzermodellerna:

Hej Tomas,

Mark Crawford Z-21A vägde 440 lbs med en installerad Jabiru (innan han hade monterat sin motorhuv) och han använde tyngre virke än spruce.

Z-4 ska inte väga mer än en Z-21, utan i själva verket vara lättare, på grund av den ceconiteklädda bakkroppen, med fördelen att lägre stallfart tillhandahålls pga lägre vikt och av större vingyta. Rundade vingspetsar bör möjliggöra en liknande roll rate som på den mer kortvingade Z-21 med "fyrkantig" vingspetsar.

Men om du skulle överväga att montera en Walter Mikron, kan du kapa 30 lbs. från en typisk VW-installations vikt (162 lbs.) i ett svep.

Mikron är en inverterad motor som radikalt kommer att ändra utseendet på Flitzer Z4 eftersom den kräver en ändring på landningsstället för att "harmoniera" med de övriga designelementen och detta ger också en möjlighet för ytterligare lägre vikt genom att ersätta den tunga 12 SWG axeln – den enskilt tyngsta posten i flygplanet bortsett från motorn. En sådan omvandling skulle likna min tidigare F.2 Tiger design och har redan skapats ritningsunderlag för. (började som ett projekt i USA).

Denna omvandling håller för närvarande på att utföras på en Meteor Speedwing, som också hard en dukklädda bakkroppen och som med sin rundade vingspetsar, redan liknar den större Z-4. Stabilisatorformen har ändrats till att likna Buecker Jungmann eller Jungmeister, medan fena och roder ändrats något till en mer elegant 'Avia' form. Detta resulterade i ett flygplan som utsetts till F.5 Jung Tiger.

Jag tror att med ett underrede med delad axel (det jag funderar på är identisk med den som på min KFZ Tigerfalk) och förhållandevis lätta huvudhjul (med glasfiberdamasker om vikten tillåter), med små instrument så kan du konvertera dina Z-4 till en F.4 Jung Tiger variant (preliminärt namn) genom att montera en Mikron (helst en Mikron IIIB på 75 hk.med en grundläggande WT 132lbs.) och få mycket bättre prestanda på grund av större diameter på propellern som tillåter ett maxvarv på 2600 rpm. Och en allmän genomgång av skrovet på grund av de nya konstruktioner. Dina vingspetsar har redan rätt form för en sådan omvandling och din Z-4 halvrundade stabilisator är också tillräckligt nära, eller kan ändras till den nya formen. Flygplanskroppen skulle bära ett par sidostringers för att minska fyrkantigheten av den grundläggande Flitzer-flygplanskroppens kontur. Huvudstödet är delvis ihåligt med ett 1,0 mm skikt och en balsa "tail avvisarlist". En liten förändring skulle konvertera rodrets form till en "Tigersvans”.

Jag bifogar två bilder, en av den äldre F.2 Tiger designen för 100 hk. Cirrus eller Walter LOM, och den andra en jämförande bild av den mindre Meteor i omvandling till en F.5 Jung Tiger med Walter. Tänk dig detta med större vingar och en något längre bakkropp och du skulle titta på F.4. Den installerade momentarmen för Mikron, minimilängd på 32 "är lika stor som VW på standard Flitzerinstallation, så att brandväggen stannar där den är för att komma fram till det korrekta genomsnittsvärdet CG av flygplanet. Bifogad fena & roder strukturritning är preliminära och fenhöjden har ökats till 34 ".

Detta är den bästa lösningen jag kan komma på för att skapa en mycket lätt, högprestanda Flitzer derivat med tillräckligt vingyta för att möta stallfartskraven och som precis skulle väga in som ultralätt. Kanske Justin (även i Sverige) har några tankar om detta?
Hälsningar Lynn

Slovak-Tiger-4-view_thumb.jpg

Den Slovakiska Flitzer F2 Tigerfalke.

Jung-Tiger-fin-colour_thumb.jpg

Min fena skulle ritas om till den här profilen.

MeteorStretch_thumb.jpg

Den tänkta modellen som jag har ritningar till och som skulle ändras delvis pga byte från VW till Walter Mikron lllB och annat huvudställ.

walter_mikron_thumb.jpg

Tekniska data
Rotationsriktning: Moturs
Borrning: 90mm
Slaglängd: 96mm
Cylindervolym: 2,44 liter

Bränsle: Oblyad flygbensin minimum 78 oktan
Oblyad bilbensin minimum 78 oktan
Olja: Motorolja märkt "SF" enligt API-systemet, viskositet SAE 15W-40
Vikt: 69 kg beroende av version

Prestanda: Take off effekt – 75hp, 2760 varv
Kontinuerlig effekt – 69hp, 2600 varv
Cruise effekt – 50hp, 2350 varv

Undrar hur man får tag på en sån här maskin. Tillverkad i Polen fram till 2007 så det kan ju knappast vara omöjlig. Vad säger du Pär? Shall we give it a go???


Posted by tomas at 12:35 EM | Comments (0) | Edit

juli 20, 2010 | Ändrade planer... | Kategori: Bygge

20100720_1_thumb.jpg

Ungefär kl.13.30 flög jag till Sigge för vi skulle hjälpas åt att dra på presseningen på deras tälthangar. Men det var tji. Det hade visat sig vara hål i duken och enligt kontraktet skulle detta ha åtgärdats före köpet av tälthallen. Tältet är på 10 x 10 meter. Stommen är som ny... Riktigt bra hangar.
Nåja, Sigge föreslog att vi skulle åka hem till mig och gjuta plintar i stället och så fick det bli. Verkligen hyggligt av Sigge och Totte att hjälpa mig med plintarna.
Vi gjorde 2 plintar eftersom jag bara lyckats få loss 2 av de 4 formar som jag och Pär (Pär...) gjorde. Ser bra ut.

20100720_2_thumb.jpg

Posted by tomas at 10:20 EM | Comments (0) | Edit

april 25, 2010 | Underhållskurs helg 2... | Kategori: Bygge

UH-kurs21_thumb.jpg

Tillbaka på Barkarby flygfält för den mera praktiska delen av denna kurs. Vi fick möjlighet att skruva på Stefan Sandbergs vackra Cub. Sedan fortsatte den första dagen med underhåll av en Lycomming sittandes på en RV6:a.

UH-kurs22_thumb.jpg

Dag 2 började i Rotax 912:s tecken, för att sedan övergå i nitar och aluminiumplåt, ett område som inte är helt obekant för mig som nitat Viggen ett antal år.

UH-kurs23_thumb.jpg


Kursen var faktiskt riktigt bra. Kompetenta och trevliga föreläsare, en hel del hands on och många tipps som går att omsätta direkt till verkligheten på den egna flygmaskinen. Vi avslutade med en shoppingrunda i Kurts affär. Kul men kostsamt... Nåja, denna kurs för 900:- får nog betecknas som ett klipp. Ser fram emot dukningskursen i höst.

Posted by tomas at 08:30 EM | Comments (0) | Edit

april 18, 2010 | Underhållskurs helg 1... | Kategori: Bygge

UH-kurs1_thumb.jpg

Underhållskursen har nu börjat. Pär och jag kom fram till Barkarby flygfält ca 08.45 lördagen den 17/4. Denna helg var i första hand teoretisk. Vi hade fått en diger lunta referenslitteratur att läsa in oss på. Kursen vänder sig i första hand till dem som har X-klassade flygplan och vill göra egen 100-timmars service. Vi som flyger UL behöver egentligen inte gå kursen för att få behörighet att själv underhålla!!? Borde vara samma tycker jag eftersom allt UL-flyg räknas som experimentklass. Nåja, helgen bjöd på en hel del matnyttigt. Man kan nog aldrig bli nog kompetent på det här området.
Anders Forslöv tog hand om inledningen och Human factor. Stefan Sandberg fanns också bland föreläsarna.

UH-kurs2_thumb.jpg

Anders Forslöv och Stefan Sandberg

Hamburgare dag ett och pizza dag 2... Dessa 2 alternativ är körda nästa helg :P

Posted by tomas at 08:18 EM | Comments (0) | Edit

oktober 25, 2009 | Ruta bytt... | Kategori: Bygge

Det tog en helg och var inte särskilt svårt. Borrade bort en fantastisk massa poppnitar. Rutan ritade jag av efter den gamla. Jag borrade några hål efter den gamla. Inte alla. Resten borrades på plats. Det blev verkligen jättefint. Ett smolk i bägaren var att polykarbonatskivan inte räckte till helglasad förardörr... Dörren på förarsidan är ju till hälften klädd med aluminiumplåt. Jag förstår inte varför. Nåja, jag får körra med orginaldesignen några år till...

Posted by tomas at 02:13 EM | Comments (0) | Edit

september 09, 2009 | En liten milstolpe... | Kategori: Bygge

Jag har nämligen kommit över en gammal bandsåg! Ett första bidrag till min workshop för ett egenhändigt tillverkat flygplan.

Posted by tomas at 08:26 EM | Comments (0) | Edit

september 06, 2009 | Bromsar till Tore David... | Kategori: Bygge

Eftersom det regnade så hemskt på förmiddagen så fick jag lite tid att jobba med Tore David. Jag monterade hjul och bromsar och anpassade axlarna till hjulen. Ena hjulet i stort sätt färdigt och en bra bit påväg med det andra.

Posted by tomas at 06:53 EM | Comments (0) | Edit

augusti 03, 2009 | Tore David på nya spiror!... | Kategori: Bygge

20090803_1_thumb.jpg

Så är då äntligen Tore David mogen att stå på egna hjul igen. Efter många turer så är landningsstället färdigt. Benen kommer från Eurocub och hjulen är också samma typ som Eurocub. Till detta kommer modifierade bromsar och pedalställ. Det blir tåspetsbromsar istället för hälbromsar och hydrauliska istället för mekaniska.
Sporrfjädern är för vek och bränslesystemet måste ses över. Sedan är det bara att fortsätta flygutprovningen genom att komma i luften.

20090803_2_thumb.jpg

Hyfsad attityd skulle jag vilja tillstå ;)

20090803_3_thumb.jpg

Posted by tomas at 09:37 EM | Comments (0) | Edit

juli 24, 2009 | Lanndstället på väg... | Kategori: Bygge

20090724_1_thumb.jpg

Jaha då är mitt högrs ben till landstället på väg till svetsdoktor i Avestatrakten. Det var för någon tid sedan när jag skulle byta bungee cords på landningsstället när jag tyckte att det verkade som om duken spruckitpå ett av rören ganska nära axelns infästning. Inte i svetsen heller utan i röret några centimeter ovanför... Jag skar bort lite av duken och hittade en rejäl spricka.
Jag har jagat Paul på EAA för att få råd, men han är på semester. jag har också försökt få tag i flygplanssvetsaren Jarek Bator, men han ringer inte tillbaka så han är väl också borta någonstans. Till sist fick jag tag på en svetsare via Lars-Göran Karlsson i Kolsva. Snacka om skönt.
Jag stack ut direkt och monterade av benet och drog av duken. Benet är nu påväg till Kolsva med DHL och skall vara framme på tisdag. Verkligen bussigt av Lars-Göran att hjälpa mig.

Posted by tomas at 08:44 EM | Comments (0) | Edit

april 23, 2009 | Diverse smått och gott... | Kategori: Bygge

Så är man då i Stockholm. Högvakten gick bra! Det var verkligen pampigt. Kolla vilken cool kille jag har!

calleriderthumb.jpg

Efter högvakten åkte jag hem till mor i Fagersjö och sedan vi 17.00 tiden till Cemntvägen på Jordbro industriområde där jag skulle träffa Tommy och hämta Pärs motor.
Tommy visade sig hålla på med att bygga en Zenair 701:a med Savannah cowling. Ser ut att bli ett jättefint flygplan. Skall vara i polerad aluminium med grön huv och gröna slats.

tommys701thumb.jpg

Tommys 701:a

tommysslatsthumb.jpg

Slats och cowling. Längst in står de färdigställda vingarna. Jag frågade Tommy när 701:an skulle vara i luften. "I sommar, annars djävlar..." :)

Så fort vi skrivit ett kvitto och lastat motorn så åkte jag till Barkarby flygfällt för att handla lite av Kurt Sandberg. Det blev ett headset, lite väv och dope, olja osv. Kul att prata med Kurt och få lite uppdateringar om vad som händer rent politiskt runt Barkarby flygfält.


Posted by tomas at 03:03 EM | Comments (0) | Edit

april 20, 2009 | Pär köper "braatthamotor"... | Kategori: Bygge

Pär har köpt en 912:a... Han vet inte vad han skall ha den till ännu men det blir nog någon råd med det :P Motorn är komplett men har en trasig cylinder-kolv-vevstake. Han har hört att jag skall åka och titta på min son Calle som skall rida högvakten på torsdag och då tyckte han att det passade bra att jag hämtade den. Motorn fanns i Jordbro så den finns ju onekligen på vägen till båten. Det ska väl kunna lösa sig.

Posted by tomas at 02:56 EM | Comments (0) | Edit

april 18, 2009 | Sista takstolarna på växthuset... | Kategori: Bygge

Pär och jag gjorde upp om att vi skulle hämta det sista i Ala. Jag hyrde en kärra och åkte dit på förmiddagen. Vi lastade en kärra med glas som med förenade krafter togs till återvinningen i Visby. Sedan tillbaka till Ala för att hämta takstolar. Jag lastade 2 stycken och när jag kom hem så gick Ulrikas bil sönder. Jag hade tänkt hämta de sista 2 också men luften gick ur när bilen pajade... Nu har jag ytterligare 2 takstolar att hämta där. Får bli nästa helg.

Posted by tomas at 02:52 EM | Comments (0) | Edit

december 28, 2008 | Att riva ett växthus 23... | Kategori: Bygge

20081228_1_thumb.jpg

The last one is down!!! Efter många om och men har vi fällt den sista takstolen på växthuset! Det började lite lojt med att Pär bekände att han glömt det ända han lovat att ta med sig till idag... En byggcentral. Å andra sidan hade jag glömt mätinstrumentet så vi kan låta udda vara jämt ;) Nåväl vi hade tänkt ut samma lösning på problemet. Vi kopplar ur all el i växthuset så länge propparna är ur och ansluter 3-fas handsken direkt på matarledningen. Sedan har vi ström till en byggcentral som inte sitter monterad på väggen vi just tänker riva.
För att vara extra säker kollar jag i elskåpet och mycket riktigt. Alla 3 säkringarna märkta "växthuset" är nurkopplade. Man kan aldrig vara nog säker. El är farliga saker.
Jag började koppla loss sladdarna i skåpet och när jag var halvägs färdig så small det till så att det blev ett stort märke i skruvmejseln! Vad i helvete!? det är ju ström i skåpet lika förbaskat! Nu var det inget roligt längre, det såg Pär på mig så han föreslog osjälviskt att jag skulle flytta på 300 kg glas och han skulle åka och hämta ett mätinstrument och en byggcentral. Saht och gjort. Jag flyttade glaset och gjorde i ordning en brännhög med virkesstumparna som var kvar. När Pär kom tillbaka så mätte vi upp säkringarna och det visade sig att de 3 25 amp säkringarna som det stod "reserv" på var kopplade till växthuset(och till min skruvmejsel)och inte de 3 som det stod "växthus" på. Hur kunde vi vara så dumma?...
Med dessa ordentligt utskruvade så rev vi all återstående el utom ett skåp som vi plockade ner från väggen och som leder till endast 1 3-fasuttag. I med byggcentralen och sista väggen sågas ner.
Dagen avslutas med att vi fäller den sista takstolen och Pär åker och köper korv under tiden som jag monterar isär de sista 2 takstolarna. Korven är Pärs påhitt och förmodligen ett fint sätt att säga att jag håller på att bli "sockerlåg"...
Vi grillar korv och dricker julmust i strålande solsken innan vi packar ihop för dagen. I och med detta har vi nått fram till ett antal kontrapunkter för detta projekt:

- Vi har fält den sista takstolen
- Vi har eldat den sista brännhögen och följdaktligen grillat den sista korven
- Vi har inte grälat för sista gången påpekar Pär... :P

Kvar är nu att köra 2 kärror glas till återvinningen, ta hand om helt glas, rör, I-balkar och takstolar. Resten är inte vårt jobb. Sedan skall vi bygga! ;)

Posted by tomas at 07:35 EM | Comments (0) | Edit

december 21, 2008 | Att riva ett växthus 22... | Kategori: Bygge

Efter att ha vilat upp sig i 2 helger så känns det roligt att åka till Ala igen. det är ju tämligen nära nu trots allt. Jag ringde till Pär på vägen ditt och deklarerade att jag skulle bli lite sen, sådär 15 minuter. Då deklarerade han att det skulle han minsan också bli! När jag kom till Ala syntes ingen Pär till. Jag satt kvar i bilen och drack en kopp kaffe och det han bli nästan 2 koppar innan Pär kom. Och vad ville han göra när han kom om inte fika... En del har inte tillstymmelse till arbetsmoral... ;)
Det blev en del rensning och fällande av den näst sista takstolen. Det är inte mycket kvar att elda och vi kan inte ta ner sista kortväggen innan vi tagit hand om all el som sitter på den. Det är inget svårt jobb men vi har inte grejor med oss för det. Till nästa gång lovar Pär att ta med sig en byggcentral och jag tar ett mätinstrument så fixar vi det. När vi åkte så kändes det som en ganska komfortabel och inte särskilt ansträngande söndag. På vägen hem hämtade jag en kärra och tog omvägen över Visby för att köpa virke till stallet. Jag han bli ganska slut innan detta projekt var i hamn.

Posted by tomas at 08:14 EM | Comments (0) | Edit

november 30, 2008 | Att riva ett växthus 21... | Kategori: Bygge

Bättre väder denna gång. Blött men ingen snö. Vi talar med den förre ägaren till växthuset och han är nöjd med hur rivningen artar sig. Vi har ju eldat upp nästan allt skräp, något som inte ingick i den ursprungliga dealen men som visade sig vara nödvändigt för att vi skulle kunna röra oss på denna "byggarbetsplats" överhuvudtaget. Nu är det 2 helger utan rivning för min del. Jag ska åka till Stockholm och titta på när sonen Calle blir utexaminerad som militärpolis + att jag måste bygga stall till Ulrikas nya häst.

Posted by tomas at 08:07 EM | Comments (0) | Edit

november 23, 2008 | Att riva ett växthus 20... | Kategori: Bygge

20081122_1_thumb.jpg

Jubileum!!! Jag snackade med Pär om det men han ville inte veta vad vi skulle fira... 20 söndagsförmiddagar har vi varit här. Man börjar ju faktiskt kunna ana slutet på själva rivandet i det här projektet.

Pärs uppdrag idag blev att klättra upp på det såphala taket och såga ur det. Hur svårt kan det vara?! Pär tyckte kanske inte att det var så svårt men han uttryckte sig "Det här är nog det dummaste jag någonsin gjort..." Därför tyckte jag att det var viktigt att publicera det här i hans portfolio.
Jag hade två viktiga uppgifter idag. Den ena var att elda upp en evinnerlig massa bråte och den andra var att ha kontroll över korvarna vi skulle grilla. Pär hade naturligtvis inte koll på sin grillpinne så jag fick fixa en ny åt honom. (Han är bra på problemlösning men där tog det stopp ) ;)

När vi var färdiga för dagen såg det ut såhär:
20081122_2_thumb.jpg

Inte mycket kvar av vår fikahörna. Takstolarna börjar bli åtkomliga och vi är i sista kurvan av det här rivprojektet.

Posted by tomas at 03:13 EM | Comments (0) | Edit

november 16, 2008 | Att riva ett växhus 19... | Kategori: Bygge

Idag var även Torgny med till Ala. Det blev mycket eldat och röjt. Per har nu påbörjat att riva taket på den del av växthuset som fortfarande är överbyggt och frilagt ungefär hälften av de 2 takstolar som är kvar. 17 takstolar är nu demonterade och förberedda för frakt härifrån. De behöver bara märks lite så att man sätter rätt del på rätt ställe. jag gissar att vi behöver 2 gånger till på oss för att få omkull gaveln och takstolarna och kanske ytterligare 2 gånger för röjning. Sedan är själva destruktionen klar och det är dags att börja förbereda byggande.

Posted by tomas at 06:09 EM | Comments (0) | Edit

november 09, 2008 | Att riva ett växthus 18... | Kategori: Bygge

Vi tog verkligen i den här gången och ändå blev jag inte sockerlåg ;) Kanske beroende på att jag hade några korvar med mig. Vi lyckades få omkull de sista 3 takstolarna som var "ute". Återstår sedan 2 takstolar som är inne i "fikakvarten" och pannrummet. Eldade upp, mycket skräp och röjde upp efter fastkörningen förra veckan.

Posted by tomas at 06:16 EM | Comments (0) | Edit

november 02, 2008 | Att riva ett växthus 17... | Kategori: Bygge

Den här dagen började bra... Jag tänkte att jag skulle köra ner på åkern och lasta det sista av takplåtarna, men så fort jag svängt ner i backen så kände jag att det var kört. Vägen var väldigt mjuk och Dodgen gick tungt. Jag försökte hålla uppe farten när jag kom ner på åkern och gjorde en så vid sväng jag kunde och som man kan förvänta sig så fastnade den i surdegen... Pär hjälpte mig en timma med att försöka ta mig loss. Olyckligtvis hade han utrustat sig med arbetsskor av modell lågsko och snart hade Pärs humör samma tillstånd som hans strumpor. Men vi eldade och snackade skit och efter några muggar kaffe och någon smörgås så hämtade sig Gnäll-Pär från sin "socklåghet" och blev gamla vanliga Dryg-Pär igen ;)
Jag fick hjälp av dem på gården att dra loss Dodgen med en traktor. det mesta a v plåten fick jag med mig hem. Det börjar faktiskt att närma sig slutet av serien "Att riva ett växthus"...

Posted by tomas at 06:20 EM | Comments (0) | Edit

oktober 19, 2008 | Att riva ett växthus 16.. | Kategori: Bygge

Eldning och och isärmontering av takstolar var dagens värv. Det kämpade vi med tills Pär påstod att Tomas var "sockerlåg" och borde åka hem... Det blev stor skillnad och det syns verkligen att vi tagit halva nu. En kompis till Pär kom och hämtade lite rör. Vi har så att det räcker. När vi åker hem så ligger det 10 isärmonterade takstolar på vallen brevid växthuset färdiga för hemforsling. Maffig syn. Pär föreslog naturligtvis att han skulle köra hem dem btill sig och att resten av växthuset var mitt att göra vad jag vill med :P
Det blev ingen 11:e takstol fälld men ändå ett rejält fall framåt denna förmiddag.

Posted by tomas at 10:00 FM | Comments (0) | Edit

oktober 12, 2008 | Att riva ett växthus 15... | Kategori: Bygge

Det går bra denna gång och vi river ytterligare 5 takstolar. Sammanlagt har vi fällt 10 st nu vilket är mer än hälften :P
Nästa gång blir det eldning och röjning och kanske en ytterligare takstol omkull.

Posted by tomas at 09:54 FM | Comments (0) | Edit

september 28, 2008 | Att riva ett växthus 14... | Kategori: Bygge

20080928_1_thumb.jpg

Idag handlade det om att montera isär de takstolar vi fällde förra gången samt kapa en hel del rör och vinkeljärn för att förbereda nästa 3 takstolar. När vi åkte hem hade vi hunnit fälla ytterligare 1 takstol. Vi kapade svetsplattan på ena sidan. Sedan kunde Pär fira ner den med ett spännband lugnt och stilla. Som sagt, metoden att fälla takstolarna kunde förfinas en aning med utgångsläge från förra gången... ;)

Posted by tomas at 08:28 EM | Comments (0) | Edit

september 21, 2008 | Att riva ett växthus 13... | Kategori: Bygge

Jag har tappat räkningen... Många gånger är det. Idag skulle jag bara åka till Ala och fylla Pärs kärra med glas, som sedan Pär ska hämta och köra till återvinningen. Jag har tidigare i veckan kört hem ett ytterligare lass med takplåt. Torgny hjälpte mig.

Posted by tomas at 08:20 EM | Comments (0) | Edit

september 13, 2008 | Att riva ett växthus 12... | Kategori: Bygge

20080913_1_thumb.jpg

Vi tog ner den sista stora luckan idag och fällde sedan de 3 första takstolarna. Det gick bra och brukades mycket våld. Metoden att ta ner takstolarna kan säkert förfinas något ;)

Posted by tomas at 08:25 EM | Comments (0) | Edit

juli 28, 2008 | Första landningen på min bana... | Kategori: Bygge

persgyro2_thumb.jpg

Första landningen på min bana var ju lite fusk... Den gjordes av Snyggpärs kompis Per i hans gyrokopter. Det blåste kanske 5 kt rakt i banan och jag tror att gyron stannade på 1 meter!

persgyro1_thumb.jpg

Att komma upp var en annan sak med 100 kg kött (Snyggpär) på pakethållaren. Då utnyttjades alla banans 300 meter och Pär var så avspänd och trygg att han inte kunde vinka under take off. Det gjorde ingenting för Per tog ett extra varv runt fältet så att det blev ordentligt vinkat från både fram och baksits.

persgyro3_thumb.jpg

Posted by tomas at 10:08 EM | Comments (0) | Edit

juli 19, 2008 | Arbetet med Hobbyaerodromen fortskrider... | Kategori: Bygge

Enligt Pär är det landningsbart nu... Hur svårt kan det vara?
Jag hävdar att jag vill ta bort diverse buskar och träd i banändorna innan försök göres. Nåväl röret ligger på plats och vi har schaktat igen på banans bredd. Viss planering/sladdning av underlaget behöver fortfarande göras. Jag har hyrt en röjsåg och rensat bort en massa sly och gräs i diket. Plötsligt ser man vad man missat med motorsågen! Det är ca 20 meter kvar att röja av träd/buskar i diket och 5-7 träd att fälla. Ge mig 2 dagar...

Posted by tomas at 08:15 EM | Comments (0) | Edit

juli 17, 2008 | Markjobb på hobbyaerodromen... | Kategori: Bygge

Idag var Pär här med sin Michigan lastmaskin och vi påbörjade mararbetet. Diket grävdes upp och 30 meter rör las ner och mättes in i vågplanet. Vi han börja och schakta igen innan vi gick upp till huset och tog igen oss med mat, öl, vin och film.

Posted by tomas at 07:39 EM | Comments (0) | Edit

juni 29, 2008 | Att riva ett växthus del 11... | Kategori: Bygge

Elfte gången i Ala. Jag monterade ner ett antal glasskivor som sitter närmast taknocken och som vi inte nått tidigare. Pär sågade rör. Det gick åt blad i dag också... ;)

Posted by tomas at 01:55 EM | Comments (0) | Edit

juni 22, 2008 | Att riva ett växthus del 10... | Kategori: Bygge

vaxthus111_thumb.jpg

Idag har vi jubileum. 10 söndagar på 11 veckor har vi varit i Ala och rivit på växthuset. Vi har varit här i snitt 5 timmar/gång, så vi har tillsammans plöjt ner 100 timmars arbete med att plocka glas, såga rör, riva odlingsbord, riva ner virke m.m. (men också fika och dricka öl påpekar Pär) Pär var i god form idag. Han påpekade att jag hade haft sönder hans nya maskin förra gången och påminde mig om att jag var en "wimp". Pär tyckte att någon av oss två som var mindre bemedlad intelektuellt skulle klättra upp och sätta sig gränsle över den rangliga taknocken 5 meter upp med en kofot för att lossa takreglarna. Undrar vem han menade?!? :P Jag råkade också fråga om "vi" hade fler blad till tigersågen. Då höll Pär nästan på att skratta ihjäl sig och sa att det hade "vi" eftersom han tagit med sig ett sortiment hemmifrån. Det var ju tur att jag fixat att "vi" hade varsin öl. Sedan hamnade vi i en diskussion om vem av oss som skulle skämmas mest på grund av sitt val av proffession. Det var ett mycket upplyftande och lite lågmält samtal i klassisk Ekholm/Smedbergstil.
Vi han ganska långt. Hela den västra sidan av växthuset är rensat från glas och reglar. 1-2 gånger till och sedan är det dags att börja fälla takstolarna. Pär har räknat ut att om det tar mer än 40 helger så är det en förlustaffär för oss. Hälften av 40 är nog en god gissning, men jag kommer att sakna söndagsfikat i Ala.

Posted by tomas at 08:07 EM | Comments (0) | Edit

juni 15, 2008 | Att riva ett växthus del 9... | Kategori: Bygge

Detta är 9:e gången jag och Pär träffas vid i Ala. Vi följde planen och jobbade med att skruva loss ventilationsluckan som säkert är 30 meter lång. Det visade sig vara något krångligare än verkarn hade tänkt sig. Han på tittade ibland avundsjukt på mig som sågade ner värmerör i en rasande fart. Det mumlades något om bättre "pay off" på mitt jobb och så ;) Förstår att det kändes hårt...
Pär hade med sig kärran så jag fick med mig ett första lass takplåt hem.

Posted by tomas at 10:56 EM | Comments (0) | Edit

juni 08, 2008 | Att riva ett växthus del 8... | Kategori: Bygge

I dag var det faktiskt för varmt... Vi började stacka glaset på pallar. Det får faktiskt plats drygt 100 kvm på en pall. Vi gjorde iordning 2 stycken. Sedan började vi titta på hur vi skall få ner träkonstrutionen på taket. et finns en 40 meter lång glasad lucka som komplicerar saker lite grann. Förmodligen kommer en av oss att få sitta gränsle över taknocken och skruva bort luckans 300 skruvar. Vi väntar med detta till nästa söndag :P.

Posted by tomas at 03:21 EM | Comments (0) | Edit

juni 01, 2008 | Att riva ett växthus del 7... | Kategori: Bygge

mannen_pa_taket_thumb.jpg

Pär och jag träffades vid kl.08.00 som vanligt. Vi började riva taket över pannanläggningen och plockade bort glaset på gavlarna. Det blir snart dags att börja ta rätt på en massa glas :P . Upp på pallar och direkt till återvinningen känns det som. Pär tycker att vi ska köra lite till, men sdan börja lägga de första takstolarna ner. Lite fika, mycket skvaller och våld... En lyckad söndagförmiddag med andra ord.

idioten_thumb.jpg

Pär tyckte att jag förekommer alldeles för sällan själv på bild i bloggen, så han ryckte åt sig kameran och tog den här bilden :P
Antagligen sista gången han fick låna den...

Posted by tomas at 04:39 EM | Comments (0) | Edit

maj 18, 2008 | Att riva ett växthus del 6... | Kategori: Bygge

Idag åkte det sista takglaset ner! Det som finns kvar att plocka i form av glas nu är gavlarna. Nu blir det uppehåll 1 helg p.g.a. att jag åker till Stockholm en vecka. Men vi återkommer! Missa inte nästa spännande episod av "Att riva ett växthus"!

Posted by tomas at 10:44 EM | Comments (0) | Edit

maj 11, 2008 | Att såga ner läplanteringar Del 1... | Kategori: Bygge

Jag fick igår och idag hjälp av min granne Kjelle (Ansarves Lumber Jack) att såga ner läplanteringen som står mitt i min landningsbana. Vi slet som djur ungefär 1 timma på lördag förmiddag samt ungefär 1 timma idag på kvällen, efter växthusjobbet. Det var fruktansvärt varmt och jag var helt slut när vi kom tillbaka hem. Vi fick ner 2/3 av riset och har byggt en rejäl "1:a majbrasa" på var sida om banan. Det är ca 2 timmars sågning och röjning kvar just här. Sedan kan man börja fundera på att lägga i rör och skotta igen diket.

Posted by tomas at 10:41 EM | Comments (0) | Edit

maj 11, 2008 | Att riva ett växthus del 5... | Kategori: Bygge

perfikarthumb.jpg

Det här är femte delen i "The never ending story", som jag ändå tycker att jag börjar kunna se ett slut på där borta någon stans. Vi höll på länge den här gången, jag tror inte att jag åkte före kl.15.00. Vi fick ner mycket glas. Det är 1/4 tak kvar att plocka ner. Kanske hinner vi det nästa söndag. På bilden ser ni "SnyggPär", som han nuförtiden föredrar att bli kallad, förbereda sig för en av de viktigaste aktiviteterna denna söndag. 2-3 söndagar till, sedan är det dags att börja plocka ner stålkonstruktionen. "SnyggPär" :P har lovat att låna mig sin släpkärra så att jag kan börja och ta hem takplåt efter söndagsträffarna. Gotland Ultra Kaffe Svepers börjar likna en rivningsfirma.

Posted by tomas at 10:25 EM | Comments (0) | Edit

maj 04, 2008 | Hobbyflygplats... | Kategori: Bygge

banprojekt_thumb.jpg

Min hobbyflygplats börjar ta form. Bitarna faller på plats den ena efter den andra. Nu börjar jag faktiskt tro att det ska fungera. Banan är precis 300 meter lång. Efter ett mycket begränsat markarbete så är det ca 270 meter mellan bantrösklarna. Så som jag klippt den så blir det 270X15 meter. Vår "Stiga Villa" gräsklippare har fått bekänna färg kan man säga. Drygt 4000 kvm har klippts 2 gånger i helgen. Gott om plats för "växthushangaren" (12,5X17,5 meter) och en parkeringsplats. Vad som behöver göras före det att det går att landa här är:
1. Såga ner 2 tallar vid bantröskeln bana 07.
2. Såga ner delar av läplantering (ca 40 meter) 100 meter in på bana
07 och lägga ett rör i diket samt schakta igen.
3. Såga ner delar av en läplantering (ca 40 meter)vid bantrösteln
bana 25
4. Schakta och jämna ut marken vid bantröskeln bana 25 (vid
bikuporna) samt flytta på bikuporna

bana07_thumb.jpg

Bana 07 ner mot läplanteringen. Bajkom buskarna finns 200 meter fortsättning.

sista100bana25_thumb.jpg

Banan sedd från läplanteringen och mot bantröskeln. Här ser man de 2 tallar som måste ner för att det skall bli fritt in bana 07.

sista200bana07_thumb.jpg

Det här är vad som döljer sig bakom häcken. Vid banänden finns en läplantering som måste sågas ned för att det skall bli fritt in bana 25. Bikuporna måste också flyttas.

bana25_thumb.jpg

Det kostade på att klättra upp i trädet för att kunna ta den här bilden... Bana 25 lite fon oben. Genom hålet i häcken kan man följa bankanten de sista 100 meterna. Med liet god vilja syns husvagnen genom grenverket i läplanteringen. (I alla fall om man vet att den står där ;))

hangarplats_thumb.jpg

Den klippta platsen till höger på bilden är den tänkta platsen för hangaren. Till vänster skymtar bantrösteln bana 07. Mitt i bilden bakom enarna kan man skymta vår gård.

Alstade_airport_thumb.jpg

I framtiden kommer man att kunna se Alstäde airport på Google earth enligt bilden ovan. Observera Kitfoxen på parkeringsplatsen framför hangaren :)


Posted by tomas at 05:43 EM | Comments (0) | Edit

maj 04, 2008 | Att riva ett växthus del 4... | Kategori: Bygge

Fjärde delen i växthushangarprojektet är till ända. Idag var det bara jag och Pär. Peter behövde hålla på med "sitt eget". Detta torde väl innebära att oddsen i "Den sjunde takstolspelet" just nu är sådär 5 till 1 i Pärs favör :).
Idag tog vi i lite extra och höll ut till kl.14.30. Vi turas om att hänga över taket med böjd rygg, och att stå nedanför i solen och ta emot en glasbit var 3:e minut. Mycket fika och skitsnack om alla som inte hör på. Vi har nu ca 7 meter kvar på ena sidan av taket. Det innebär att vi plockat bort uppskattnigsvis 60% av glaset på växthuset. 2 söndagar till och vi är färdiga med glaset och träkonstruktionen. Sedan börjar det bli lite spännande!

Posted by tomas at 03:45 EM | Comments (0) | Edit

april 27, 2008 | att riva ett växthus del 3... | Kategori: Bygge

vaxthus4thumb.jpg

Träffade Pär i Ala kl.08.00. Vi ska bara plocka bort glas idag. Peter hade plockat rent en långsida förra gången. Vi plockade den andra långsidan idag. Sedan tog vi 40 kvm glas från taket också. Gick av bara farten och ändå han vi grilla korv och klämma varsin folköl i vårvärmen. Ganska najs söndagsförmiddag får man väl säga.

vaxthus1thumb.jpg

Så här ser det ut inne i växthuset efter att vi rivit alla odlingsborden. Vi tar hand om stålet, plåten och glaset. Virket och skräpet ska eldas upp på plats.

vaxthus2thumb.jpg

Imponerande i hela sin längd. I underkant av 60 meter.

vaxthus3thumb.jpg

Båda långsidornas glas demonterat och ca 40 kvm av taket. Observera stegen som ligger i ett renplockat fack på taket! Den gjorde jobbet snabbt och enkelt.


Posted by tomas at 10:03 EM | Comments (0) | Edit

april 20, 2008 | Att riva ett växthus del 2... | Kategori: Bygge

Pass nummer 2 i växthuset är klart. Jag var där vid kl.08.00 och Pär kom en stund efter. Peter kom vid Kl.09.00. Och vi körde till kl.12.30. Vi han ta ner resten av odlingsborden. Det var 10 stycken. Det blir ca 400 kvm takplåt från dem som varken Peter eller Pär är intresserade av. Vad de däremot är intresserade av båda 2 är den 19:e takstolen... Att komma överens om vem av dem som skall få den blir antagligen den svåraste delen i detta projekt. Pär föreslog lottdragning och jag föreslog att den som lagt ned flest timmar av dem 2 skulle få den. Peter gillade inte någon av de lösningarna. Han tyckte nog att odsen var för dåliga i båda förslagen ;)
Peter plockade ned glaset på nästan en hel långsida så det ser ganska bra ut för oss. Nästa gång skall vi bara plocka glas. Jag har varit med på många "idiotprojekt" genom åren men aldrig varit närmare att sitta i glashus än den här gången. :)

Posted by tomas at 01:52 EM | Comments (0) | Edit

april 13, 2008 | Att riva ett växthus... | Kategori: Bygge

Jag kom till Ala ungefär kl.07.30. Pär och jag skulle träffas där Kl.08.00, men jag gillar att vara ute i god tid. Vi hade kommit överens om att vi skulle riva 6 odlingsbord idag för att komma igång och känna oss för. Vi hade också tänkt börja kapa ner delar av de ca 2 km stålrör som utgjort en vital del av uppvärmningen av växthuset, men ägaren var inte där så vi fick inte igång någon elektricitet. Nåväl vi började att riva borden och lyckades packa ihop 10 av de ca 20 odlingsbord som växthuset innehåller. Sista timman var även Peter med och rev.
Efter den här dagen så verkar jobbet faktiskt fullt rimligt. Det är såklart mycket jobb men vi har till någon gång i sommar på oss. Vi hjälps åt att riva växthuset och att resa 3 stommar om ca 12x20 meter. Vi kan nog sälja en del stålrör och kanske en del växthusglas. Med andra ord kan man säga att ultralätt flyg på Gotland nu bokstavligen blommar. ;)

Posted by tomas at 09:00 EM | Comments (0) | Edit

april 12, 2008 | Hangarprojekt med Pär och Peter... | Kategori: Bygge

För ett par dagar sedan fick jag ett SMS från kamraten Pär där han något kryptiskt undrade om jag var intresserad av en "gratis" hangar. Av medelandet framgick det att det handlade om något som skulle skänkas bort på blocket. Jag sökte lite grann och hittade Pärs fynd. Ett fd växthus i skick som... jaa vad ska man dra till med. Det såg rätt ruffigt ut på bilderna. Måtten var 60X13 meter! Jag talade med Pär på telefon senare på kvällen och det visade sig inte vara ett skämt. Sagt och gjort. Vi bestämde att vi skulle åka och titta på lördag morgon kl.09.00.
Växthuset skulle ligga i Ala och synas från vägen. Jag kom dit 2 minuter över utsatt tid och då hade Pär redan sagt att vi skulle ta det... Det hade ringt en snubbe från norrland medans ägaren och Pär stod och pratade så Pär blev lite stressad och bestämde åt oss.
Det var en otrolig massa bråte där men ägaren var välvilligt inställd och skulle själv hjälpa till att bränna upp bråten efter rivningen samt schakta bort den gjutna grunden. Vi skall ta hand om och frakta bort 19 takstolar och 800 kvm glas + lite annat smått och gott. Det räcker som stomme till 3 hangarbyggnader om ca 12X20 meter, en till mig, en till Pär och en till Peter. Jag tror det är dags att spotta i nävarna... :P

Posted by tomas at 08:38 EM | Comments (0) | Edit

februari 03, 2008 | Trailerämne... | Kategori: Bygge

Idag har jag hämtat ett bra ämne till min kommande flygplanstrailer. Jag hade en ide om att ett husvagnsunderrede skulle vara ett bra ämne till en sådan och nu har jag hämtat en Cabby Nova 472C. Den ser ganska intakt ut och det känns kanske lite konstigt att sätta vinkelkapen i en fungerande husvagn, men det är ju för ett gott syfte. Vagnen kommer från mina justa kamrater och ivriga påhejare Tomas och Per. Om allting ordnar sig nu och jag kommer i luften i vår så är det till stor del deras förtjänst. Kanske är det speciellt Pers outröttliga tjatande om att det bara är att sätta igång, som gör att man inte orkar vara negativ till sist. ;)

Posted by tomas at 08:20 EM | Comments (0) | Edit

september 08, 2007 | Lördagsgodis... | Kategori: Bygge

Jag följde med Per och Peter till Calle, en sann flygprofil här på ön. Vi fick möjlighet att se en film där några av hans skapelser flög. Vi fick också följa med till hans privata flygfält och hangar och titta på några av de flygande objekten. Det mesta verkade vara till salu eftersom han snart skall flytta. Peter blev svårt frestad av en Fisher FP-303 som skulle säljas till ett synnerligen förmånligt pris. Den såg fin ut. Klart man får inspiration av en sådan lördagsutflykt. Per vet nog vad han gör. Ryktet säger ju att han kan manipulera en sten så en träskalle är nog inga problem ;)

Posted by tomas at 03:44 EM | Comments (0) | Edit

september 01, 2007 | Liten visit hos Kurt Sandberg... | Kategori: Bygge


Efter 1,9 flygtimmar i morgonsolen så bar det iväg till Kurt Sandberg på Barkarby flygfält för att hämta grejor till landningsstället. Det blev nya fälgar, däck, slangar och ett par rätt feta gummisnoddar... Håkan påstår att de inte ska vara så svåra att sätta dit, men faan trot. Känns som dom är spunna utav kolfiber eller något.
När jag kom till barkarby så var det 5 trikar som just skulle starta. Jag tittade efter Per men han hade troligen startat tidigare.

Kom i allafall iväg så småningom från flygfältet och styrde kosan mot Fisksätra där jag skulle träffa Jarek Bator. Jarek skall hjälpa mig att svetsa pedalställ och landningsställ. När jag kom fram så hittade jag inte Jarek. Jag ringde honom på mobilen en massa gånger och lämnade meddelanden. Efter en stund ringde han. Han hade varit på städdag på Barkis så vi hade gått precis om varandra. Han slängde sig på motorcykeln och kom till Fiskis i allafall.

Det visade sig att jag har en läxa att göra.. :/ All färg måste bort från bitarna, det hade blivit lite rost på några av dem som måste bort, alla bitar skall vara tvättade i aceton så att det inte finns någon fet yta... Ja ja. Jarek var verkligen hygglig och skall hjälpa mig att fnula ut hur det skall vara. Jag ska maila bilder till honom i veckan. Jag samlade ihop mina rörstumpar och åkte för att möta Calle (äldste sonen) Vi hade en väldigt trevlig eftermiddag. Dagen avslutades med pilsner och vinägerchips med världens bästa Lena på Wirströms i gamla stan. Det var faktiskt skitkul!

Posted by tomas at 09:24 EM | Comments (0) | Edit

augusti 26, 2007 | Per och Totte på besök i flygverkstan... | Kategori: Bygge

Efter några turer så bestämdes det tid för fika. Det blev bara Per och Totte som kunde komma hem till mig för att beskåda mitt flygplansprojekt. Det blev jättetrevligt. Per skall åka på triketräff i Uppsala nästa helg. Tänk om jag skulle försöka komma iväg med mitt landningsställ då också. Och kanske till och med flyga lite :P Det känns länge sedan... 7 månader är ingen bra intervall. Men lite skall väl sitta kvar i allafall...

Posted by tomas at 08:01 EM | Comments (0) | Edit

juni 08, 2007 | Ritningarna har kommit! | Kategori: Bygge

För någon vecka sedan så kom mina ritningar "the basic Z-21 plan set" från Lynn Wiliams i Wales. De var värda att vänta på. Det är fantastiskt detaljerade och välgjorda ritningar. Jag får vänta ytterligare någon tid på ritningarna som gör mitt flygplan till en Flitzer Z4. Skillnaden är större vingar för att få ned stallhastigheten under 35 kt och ett matchande stjärtparti som dessutom har en rundare form. Det ser ut att vara 10 fantastiska år jag har framför mig... ;)
Jag planerar att börja i September.

Posted by tomas at 01:23 EM | Comments (0) | Edit

mars 06, 2007 | Flitzer Z-4B "Berzerk" | Kategori: Bygge


Jag har beställt och betalt för ritningar till Lynn Williams fantastiska skapelse Flitzer Z-1M Meteor, fast i en modifierad version med större vingar och diverse andra förändringar för att få ner stallhastigheten till under 40 mph. (villkor för att kunna registreras som UL i Sverige) Denna modell kommer att kallas Flitzer Z-4B "Berzerk". Nu lutar det åt att det blir detta flygplan jag skall bygga. Jag kommer snart att få flera ritningar på olika modeller av Ragwing från Roger Mann, men ingen av de modellerna har Flitzerns utstrålning och känsla av klass. Däremot har Rogers designer en suverän enkelhet!
Motorn jag tänker använda till Flitzern är en Austaliensisk radialmotor på 75 Hp, en R2740 från Werombi Engineering PTY LTD.
Flitzerresurser:
http://www.av8rblake.com/flitzer/index.html?
http://www.flitzer-aero.com/order.html
http://www.flitzer.btinternet.co.uk/Indexx.html

Posted by tomas at 08:13 EM | Comments (0) | Edit

mars 06, 2007 | Dummy till landningsstället... | Kategori: Bygge

Var ute igår och fixade med landningsstället. Jag har gjort en tillfällig skena som främre benet i A-ramen skall sitta fast i. Gjorde sedan efter diverse mätning ett kors av K-plyfa för att se att vinklarna blir rätt. Det ser ganska bra ut. Snackade sedan med Staffan Ekström i telefon. Han föreslog att jag skulle välja ett fyrkantrör i stället för U-profil. Då blir det så. Det bakre fästet blir ett par "öron" på befintligt fästjärn. Jag får hämta profilen på lördag. Kanske har hjulen kommit också.

Posted by tomas at 07:28 EM | Comments (0) | Edit

december 02, 2006 | Nya spiror till Tore David... | Kategori: Bygge

I förra veckan pratade jag landningsställ med Staffan Ekström på EAA. Han delade min uppfattning att det var bättre att försöka hitta standardgrejor än att tillverka allt själv. Staffan föreslog att jag skulle tala med Einar om A-ramar från en Eurocub. Einar tyckte det var helt OK men tyckte inte att jag skulle köpa nya grejor. Han sa att han ev. hade några A-ramar liggande som skulle gå att rikta och enligt honom skulle de fungera hur bra som helst på min betydligt lättare maskin. Idag hämtade jag 4 landningsställsben på Frölunda. Jag ska lämna tillbaka det paret som jag inte tänker använda. Nu börjar det arta sig. Jag har oroat mig lite för Tore Davids landningsställ. Nu kommer det att bli ett av gammalt välkänt Eurocubsstuk. Det känns ju tryggt. Jag tror att jag behöver rejäla grejor att ta emot mig med... ;)

Posted by tomas at 06:07 EM | Comments (0) | Edit

oktober 29, 2006 | Tore David har kommit hem... | Kategori: Bygge

Efter en väldigt intensiv helg så är nu Tore david till sist hemma på Gotland. Tyvär så blev den inte flugen den här hösten, men det gör inte så mycket. Det finns saker som jag känner att jag vill förbättra innan luftdopet.
Jag hade haft lite lätt ont i magen inför att vi skulle komma till flygfältet. Visste ju att det blåst hårt, och visst. Cuben hade slitit sig och stod på näsan ute i åkern, kanske 7 meter från den plats jag lämnat den på. Jag trodde nästan att hjärtat skulle stanna i kroppen på mig, men det visade sig inte vara så farligt. Tore David hade klarat sig relativt bra. Det enda som såg lite tveksamt ut var landningsstället. Flygplanet verkar ha draggat sidledes ut på åkern och det verkar jha tagit på landningsstället på ena sidan. Jag får kolla upp det men jag skulle faktiskt helst vilja byta till ett konventionellt Cub landningsställ.
Det tog mig och Rickard 4,5 timmar att montera av vingarna och stuva allt ihopa på båtvagnen och lastbilen. Sedan bar det i sakta mak hemmåt. Vi var i Ösmo vid 20.00 tiden på Lördagskvällen. Tore David fick faktiskt stå i fred på parkeringen på natten. Däremot hade någon försökt slanga bilen :P
KL.16.00 på söndagen var vi hemma och en knapp timma senare stod flygplanet på logen. Nu har jag tid på mig att i lugn och ro planera planets färdigställande. Känns bra. En ångest borta. Nu kan jag ju koncentrera mig på att flyga när jag är på fastlandet.

Posted by tomas at 08:14 EM | Comments (0) | Edit

september 24, 2006 | Ytterligare ett test... | Kategori: Bygge

Jag fick en ide som jag testede idag. Jag tog av båda locken på förgasarna och jämförde flottörerna. Jag tyckte nog att det såg ut som om den ena var en aning mera knäckt än den andra. Justerade till den flödande förgasaren och efter en mindre förhandling med Rickard så bestämde vi oss för att skruva på propellern och testa.
Motorn startade lätt efter kanske 5 ryck och gick fint i mellanvarvsregistret. En stund trodde jag faktiskt att vi hade löst problemet, men nej... Efter att ha dragit ned varvet på tomgång så flödade förgasaren på motorns vänstra sida... Undrar varför just på vänstra sidan???
Vad ska jag göra härnäst? Ja, jag tror att jag på något sätt måste sänka bränsletrycket, antingen genom att sätta en distans mellan bränslepumpen och motorblocket eller genom att byta pump. Regulator har föresvävat mig men det blir ju flera komponenter som kan strula. Annars är det väl byte av förgasare som är det mest lockande alternativet, men det medför att man måste bygga om länkaget och i värsta fall insugen.
Just nu känns det som om det börjar bli dags att släpa hem Tore David för vintern utan att den blivit provflugen... :P

Posted by tomas at 06:44 FM | Comments (0) | Edit

september 17, 2006 | Förgasaren flödar... | Kategori: Bygge

Nej det är inte fel på tändningen. Det är helt klart förgasaren på vänstra sidan som flödar över. Vi har provat diverse saker men det hjälper inte. Motorn går jättebra i mellanvarvsregistret, men när man drar ner till tomgång så surar ena sidan ner och den går på 2-3 burkar. Det hjälper inte att gasa. Enda chansen är att stänga av soppakranen och magra ut tills cylindrarna på vänstersidan vaknar igen. Så kan man ju inte ha det... Jag taxar i allafall en kvart eller så. Så länge jag kan hålla varvet uppe så funkar det. Då är det bra drag i snurran. Surt... På både det ena och andra sättet...

Posted by tomas at 07:06 FM | Comments (0) | Edit

september 16, 2006 | En helgspurt... | Kategori: Bygge

Jag kom hit till flygklubben sent i går kväll för att kunna jobba med Tore David hela helgen, och kanske flyga lite...
Kom igång med skruvandet vid 09.30 eller så och det gick bra! Einar hjälpte mig en stund och det inspirerade. Nu är det 3 saker kvar.
1. Det är något fel med tändningen på motorn. Ettans cylinder tänder inte. Det måste jag kunna komma tillrätta med i morgon.
2. jag ska montera säkerhetsbältet.
3. Låstråd på diverse ställen.
Detta måste göras innan det går att flyga. Sedan kan man fixa diviationstabell och sådant lite senare. Börjar faktiskt tro att det ska bli klart i morgon... ;)

Posted by tomas at 10:46 EM | Comments (0) | Edit

september 10, 2006 | Lite smått... | Kategori: Bygge

Jag åkte från Ösmo tidigt på morgonen och var framme vid flygfältet straxt för kl.08.00. Det var redan en kille där som väntade på Roger. Han hade satt på kaffe, så dagen började bra. Jag hade med mig det mesta som behövs för att bli färdig med punkterna på Staffans lista, men jag fastnade på sidorodret. Det skulle chimsas för att inte vara så glappt. Jag försökte i flera timmar men lyckdes inte något vidare bra., Nä, det blir nog att borra till en större dimension i allafall. Kontramuttrarna på vingstöttorna är i allafall monterade nu och nya tändkablar hade jag köpt som visade sig passa också. Nåja, jag får åka hit nästa helg igen. Då kanske det finns flygtid också...

Posted by tomas at 10:39 EM | Comments (0) | Edit

augusti 26, 2006 | Jobba med Tore David | Kategori: Bygge

Jag hämtade Rickard på morgonen och vi åkte och fixade ett antal saker till Tore David. På Barkarby fick vi tag på Kurt Sandberg och Staffan. Där föll ett par bitar på plats. Sedan bar det av till Micro och några andra ställen. Till sist kändes det som om vi faktiskt hade skaffat det mesta av vad vi behövde för att bli färdiga med flygplanet. I veckan fick jag renoveringssaserna till förgasarna också.

Posted by tomas at 07:07 FM | Comments (0) | Edit

juli 19, 2006 | Slutbesiktning genomförd! | Kategori: Bygge

När Einar kom idag så berättade vi allt vi gjort och provat för att få tändsystemet att fungera. Einar frågade "-Vad är det där för kablar?" Jag svarade att det var sladdarna till laddningsregulatorn och till varvräknaren. "-Jaha" sa Einar. "-Plocka bort dem så att vi bara har tändningen påkopplad."
Ibland känner man sig lite dum... Det blev naturligtvis genast gnista. Efter lite ytterligare expriment så kom vi fram till att varvräknaren kotrtslöt tändspolen. Nu blev det roligare att skruva igen. Nu börjar det närma sig en motorstart.
Vi fyllde på soppa och dränerade ut rätt mycket skit ur tanken. Efter lite strul så bestämde vi oss för att montera av propellern och kåpan för att komma åt att demontera bränslefiltret. När vi satt på propellern igen så var det dags att försöka starta. Plötsligt gick maskinen! Den puffade några gånger och sedan startade den med ett vrål. Torgny blev jätterädd och lyckades trycka in gasen nästan helt. Till sist lyckades han stänga av kontaktknappen och motorn stannade. Stackars Torgny... Som han drömt om det här tillfället och så håller motorn på att nästan skräma skiten ur honom när den äntligen startar ;)

Posted by tomas at 09:20 EM | Comments (0) | Edit

juli 18, 2006 | Puh, vilken dag... | Kategori: Bygge

När vi kom fram i natt så var klubbstugan varm som en bakugn. Trots att vi vädraderejält så fick Torgnyn problem med att sova. Håkan kom straxt efter 08.00 och jag flög 1,3 i Eurocuben SE-YTS. Lite rassligt i början men efter en stund så fungerade det igen. Sedan åkte Torgny och jag till EAA och hämtade vågarna. i morgon gäller det! Planet skall vägas och besiktigas. Alla nödvändiga papper skall iordningställas för att Tore David skall få flygutprovningstillstånd. Torgny och jag sliter hela dagen. Dewt mesta fungerar riktigt bra men vi får ingen gnista på motorn... :(
Vi resonerar, bollar, funderar och nästan bråkar om vad det kan vara för fel. Så småningom åker vi och äter och sedan känns det betydligt bättre. När vi kommer tillbaks till klubbhuset fikar vi lite och sedan lägger vi av. Det här får vi fixa i morgon med Einars hjälp.

Posted by tomas at 09:12 EM | Comments (0) | Edit

juli 17, 2006 | Kamp mot tiden... | Kategori: Bygge

Jag kom till fastlandet i från Gotland vid 04.00 tiden i morse. har sovit några timmar och sedan bar det iväg till Ulla och Torgny som varit bussiga och låtit mig ha Tore David på deras tomt under sommaren. Torgny och jag kämpar för att få flygplanet så färdigt som möjligt innan vi skall ta det till flygfältet. Det gick bra! Vi lyckades få elsytemet att fungera, vi monterade stolen och att få upp Tore David på Torgnys båtsläp gick som en dans. I natt åker vi iväg med planet till flygfältet... ;)

Posted by tomas at 09:06 EM | Comments (0) | Edit

juli 14, 2006 | Propeller till Tore David... | Kategori: Bygge

Efter ganska många om och men så har jag av Lars-Ove Frisk fått klart för mig att min propeller inte är så mycket att hänga i julgranen. Olika stigning på bladen är ju ingen höjdare... Fick kontakt med Bengt Karlsson i Linköping och han kunde tänka sig att tillverka en ny propeller åt mig. Men vilken stigning???
Han ordnade så att jag ska få låna en propeller av Magnus Brege i Linköping. Han har tidigare haft den på sin Colibri. Om Tore David fungerar bra med den proppen så är det bara att beställa.

Posted by tomas at 11:18 EM | Comments (0) | Edit

februari 01, 2006 | Nu har jag nycklar :) | Kategori: Bygge

Har varit borta i garaget och betalat månadens hyra. Snackade med verkstadskillen och han berättade att de skulle flytta flygplanet till ett annat utrymme om det var OK för mig. Som tack fick jag nycklar! Nu kör vi!

Posted by tomas at 09:35 FM | Comments (0) | Edit

december 27, 2005 | Ytterligare bilder från Åke Steen... | Kategori: Bygge


Åke har skickat de bilder han hade på min flygmaskin, men också ett 20 tal bilder på sin egen under tiden den konstruerades och fram till att den var flygutprovad och klar. Det här är ju de enda 2 existerande maskinerna av den här modellen så det känns väldigt roligt. Klicka på länken till "Bilderbloggen" här ovan för att se bilderna. Tack för hjälpen Åke.

Posted by tomas at 09:33 EM | Comments (0) | Edit

december 26, 2005 | Flera bilder från Åke Steen... | Kategori: Bygge



Jag har fått flera bilder av Åke, både på "Tore David" men även på den WLC han själv byggde SE-YLD. Åkes WLC har varit i luften sedan -92 och ägs numera av Per-Åke Nyberg i Backe. Åke själv flyger Jodel numera. Tack för Bilderna Åke! Fler bilder på Åkes WLC hittar du i bilderbloggen.

Posted by tomas at 02:56 EM | Comments (0) | Edit

december 24, 2005 | Julklapp från Åke Steen. | Kategori: Bygge


Jag fick en fin Julklapp från Åke Steen. En bild från tiden för "Tore Davids" byggnation. Tack Åke! Vill du se fler bilder på flygplanet från den här tiden så klicka på länken "Bilderblogg" här ovan eller följ länken här

Posted by tomas at 12:59 EM | Comments (0) | Edit

december 21, 2005 | Tore David har kommit inomhus... | Kategori: Bygge

Idag har jag tillbringat större delen av dagen bakom ratten. Tore David är nu hämtad från Frölunda och inkvarterad i den gamla brandstationen i Nynäshamn. Där har han det varmt och gott och kommer till att börja med få stå och torka upp ordentligt.

Posted by tomas at 06:50 EM | Comments (0) | Edit

november 27, 2005 | Vingarna av för "Tore David"... | Kategori: Bygge

Nej, det blev ingen flygning idag. Det var väldigt synd med tanke på att jag ska åka till Gotland 2 helger i rad. Molnen låg som en våt filt över Stockholmstrakten. Väderprognosen lovade snö eller regn och 200-400 fot i tak.
På eftermiddagen så åkte Calle och jag till flygfältet i allafall och monterade av vingarna på mitt flygplan. Vi täckte in flygkroppen med lite plast och ställde tillbaka den ute vid jordskruvarna. Vingarna ställde vi mot väggen i hangaren. Det gick bra, mörker och kyla till trotts.
Nu ska jag sätta igång och hitta ett garage till "Tore David" i Ösmotrakten.

Posted by tomas at 07:25 EM | Comments (0) | Edit

oktober 16, 2005 | Instrumentpanel... | Kategori: Bygge

Idag har jag satsat på instrumentpanelen. Jag åkte förbi Arigo på vägen hit och medan jag väntade på min tur så fick jag plötsligt syn på en fartmätare graderad till 100 kt på hyllan. Det var inte den som Kurt beställt till mig visade det sig, utan en "begagnad" (bara monterad men aldrig använd) som jag gärna fick köpa.
Nä'r jag kom ut så började jag montera alla switchar och instrument som jag nu har. Några brister hittade jag. Motorinstrumenten är inte ordentligt monterade. Elen är ett kapitel för sig. Slangkopplingarna från Kurt är av fel typ.
På vägen hit så handlade jag ett MC-batteri på 24Ah. Det har lite fel format men jag tror det blir jättebra. Det känns som om det inte är så långt borta nu... :)

Posted by tomas at 07:55 FM | Comments (0) | Edit

oktober 15, 2005 | Vingarna på... | Kategori: Bygge


Idag var jag, Rickard och Torgny ute på flygklubben och monterade tillbaka vingarna på plats. Det gick ganska bra faktiskt, men jag är väldigt glad för att det är jag som monterat isär flygplanet. Annars vet i fåglarna hur det hade gått...
Vi mätte och sågade till den nya stolen. Det kommer att bli kanon! Nu ska jag bara hitta på ett smart sätt att sätta fast den så att den går att fälla framåt.

Posted by tomas at 07:46 FM | Comments (0) | Edit

oktober 01, 2005 | Höjdmätare införskaffad | Kategori: Bygge

Jag har varit på Arigo och införskaffat en höjdmätare. Tyvär så hade han ingen fartmätare inne i rätt fartområde. Eftersom VNE är 174 km/h så ska jag ha en som är graderad till 100 kt. Det ska beställas hem och kommer väl om någon vecka.
Rickard orkade inte åka till flygfältet den här helgen... Vi gjorde lite andra saker. Jag förstår att han kroknar lite ibland, men nu är han i allafall inställd på att vi skall åka till flygfältet nästa helg han kommer.
Vi åkte till IKEA också och köpte en stolsits som kommer att bli ett bra ämne att tillverka en stol av.

Posted by tomas at 07:24 FM | Comments (0) | Edit

september 28, 2005 | Första kollen med Einar | Kategori: Bygge

Einar och jag träffades kl.18.00 på Frölunda. Jag hade med mig alla papper. Det betyder en kartong full med ritningar och en massa pärmar. Einar kunde snabbt konstatera att det fanns en del brister i dokumentationen, som t.ex. att propellern inte var installerad... Vi tittade igenom flygplanet och kom fram till en del saker som jag skulle göra.
1.Införskaffa höjdmätare och fartmätare samt montera dem.
2.Färdigmontera motorinstrument och kolla funktion.
3.Skaffa ett lämpligt batteri och montera.
4.Montera vingar.
5.Tillverka ny stol.
Bara att sätta igång...

Posted by tomas at 07:38 FM | Comments (0) | Edit

september 04, 2005 | Tore David på väg hem... | Kategori: Bygge

hamtathumb.JPG

Efter en ganska kall och fuktig natt på Siljansnäs flygfält så vaknade jag frammåt 7 tiden. Det hade kommit en bil och hangaren brevid hade öppnats. Jag träffade Sven-Åke därinne byggandes på sin flygmaskin. Vid 9 tiden dyker Jonas upp. Han har med sig smörgåsar, bullar och kaffe.
Det tog 4 timmar att demontera vingarna och lasta flygplanet på kärran. När vi var färdiga att åka så ringde Åke Steen, som har varit med och byggt systerflygplanet till Tore David. När han hörde att vi var på Siljansnäs, så ville han att jag skulle stanna på vägen och säga hej. Det gjorde vi såklart. Åke hade en massa bilder både på sin WLC och på Tore David. Han hade också bilder på Åke Lidholm. Det var jättekul.
Vi kom fram till Frölunda vid 18.00 tiden, ett par timmar senare än vad jag tänkt. Det tog en knapp timma att lossa och spola av flygplanet samt ställa in det i hangaren. Vi var hemma sent men det har varit ett kul äventyr för mig och sonen Rickard.

Posted by tomas at 10:11 FM | Comments (0) | Edit

september 03, 2005 | Mot Siljansnäs | Kategori: Bygge

Jag var färdig med flypasset vid 19.00 tiden. Jag och Rickard hoppade in i bilen vid Frölunda flygfält med siktet inställt mot Siljansnäs, för att hämta SE-YTD. Vi har hyrt ett gigantiskt biltransportsläp! Det blev en ganska seg resa och vi var framme strax innan 24.00. Vi höll nog på i c:a 20 min innan vi kom underfund med hur tältet fungerade. Till sist fick vi i allafall upp det och kunde krypa in för några timmars sömn. Frukosten åt vi upp innan vi somnade.

Posted by tomas at 11:50 EM | Comments (0) | Edit

september 02, 2005 | SE-YTD - mitt eget flygplan! | Kategori: Bygge

ytdthumb.bmp

Jag har köpt ett flygplan!"Det togo sin tid" som Toke sa, men nu äger jag faktiskt
den lilla hemmabyggda 3/4 skalaCuben SE-YTD.Flygplanet har varit utannonserat på Blocket
i evigheter, men jag tyckte att priset var lite väl tilltaget. Efter en lång tid med förnyade
annonser så ringde Jonas och sa att om jag fortfarande var intresserad så ville han göra
affär.Tore Davids konstruktör och byggare är Åke Lidholm i Dalarna. Han byggde flygplanet
mellan 1986 och 1998. Det besiktigades 1998 av EAA:s Karl-Axel Viklund och befanns vara utan
anmärkning.
Jag har talat med Olle Bröms som var EAA:s tekniske kontrollant under byggtiden. Han har
berättat en hel del om hur byggandet gick till och vad han kom ihåg runt motorbytet från den
40hk Daf-motor som man tänkt sig från början, till den 1835 Yardkonverterade VW-motor som
sitter i nu. Motorn är på 65 hk och i princip ny.
Jag har också varit i kontakt med Åke Steen som tillsammans med Olle Bröms byggt den enda
existerande systermaskinen. Han kunde bidra med en del intressanta fakta gällande t.ex.
flygegenskaperna på maskinen.Han fick sätta en vikt i bakkroppen för att balansen skulle bli
den rätta. Åkes bygge har vingtankar och en totalvikt på 450 kg. Den ägs nu av Per-Åke Nyberg
i Backe. Honom har jag inte talat med ännu, men det ska bli.
Innan jag vågade bestämma mig för den här affären så har jag ringt ett stort antal samtal
för att förvissa mig om att Tore David skulle hindras från att komma i luften p.g.a. bristande
dokumentation eller liknande. Flygplanet är nytt och har aldrig flugits. Däremot har jag
förstått att Åke Lidholm har provtaxat vid några tillfällen. Besiktningen har gått ut. Jag måste
ta över byggtillståndet för flygmaskinen samt skaffa hjälp för att komma igång med
flygutprovningen. De som hjälpt mig med dessa fakta är Curt Sandberg och Staffan Ekström på EAA.
Einar Edland, skolchef på Swedish Ultraflyers har åtagit sig att vara min tekniska kontrollant.
Roger Höglund, min flyglärare har faktiskt flugit SE-YTD:s systermaskin från baksits en gång. Det
var tillsammans med Åke Steen.

Posted by tomas at 04:44 EM | Comments (0) | Edit

augusti 01, 2005 | WLC-2b SE-YTD | Kategori: Bygge

Jag tog Torgny med mig och åkte till Siljansnäs för att titta på en hemmabygd Cub i skala 3/4 som jag sneglat på en tid. Den har varit till salu minst ett halvår. Jag gillar att det är VW-motor och det gör Torgny också :) Vi plockar upp Torgnys flygande kompis Daniel utanför Borlänge. Det var kul att titta. Den är ju faktiskt slutgodkänd av kontrollanten från EAA. Många problem återstår dock att lösa för att det skall kunna bli en flygande maskin av den. Jag tror att jag ska ge ett bud i allafall.

Posted by tomas at 08:04 FM | Comments (0) | Edit

juni 15, 2005 | Ridge Runner III | Kategori: Bygge

RR3thumb.jpg

Har hittat en kärra som jag tycker verkar väldigt intressant. Det är en Cub typ, tvåsitsig i tandem, extremt lätt och bara 26 mph som stallhastighet. Den har "folding wings" utan att man behöver koppla bort reglagen. Jag har varit i kontakt med firman som säljer den både via e-post och normal postgång.

Posted by tomas at 10:34 EM | Comments (0) | Edit

oktober 23, 2004 | HCI Aviation | Kategori: Bygge

r180_run.jpg

Jag slänger iväg ett mail till HCI Aviation på vinst och förlust. Deras byggsats till radialmotor måste ju vara ett klipp jämfört med många andra alternativ. Här kommer lite specifikationerna:

Horsepower 75 @ 2150 rpm
Weight 122 lbs. (50kg)
Displacement 180 cubic inches

Det vattnas i munnen när man tänker sig den här motorn som ett altetrnativ till Rotax 503 på Toivos Murphy. Klicka på bilden nedan, lyssna och njut ;)

Posted by tomas at 11:26 EM | Comments (0) | Edit

augusti 08, 2004 | Murphys lag... | Kategori: Bygge

Toivo och jag har talats vid på telefon och konstaterat att vi inte hade samma ide om vad som kan vara vettigt att betala för ett ofullbordat flygplansprojekt. Inte för att Renegaden inte skulle kunna vara värd det han begär, men köparna verkar ju inte stå i kö precis. Dessutom så måste man ju ha råd att slutföra bygget, och i mitt fall samtidigt ta certifikat. Det var kul att se den i allafall. Jag har lärt mig en hel del av mina kontakter med Toivo och hans flygplan.

Posted by tomas at 01:47 EM | Comments (0) | Edit

juli 29, 2004 | Besök hos Toivos Murphy... | Kategori: Bygge

murphyiladathumb.JPG

Torgny och jag var idag och tittade på Toivos Murphy. Torgnys kompis Janne var också med.Vi fann den på en loge i Åsätra, en knapp mil utanför Åkersberga i ungefär det skick jag hade förväntat mig. Vingarna var avmonterade och den såg lite ensam ut där under sin pressening. Det mesta liknade det jag sett på Toivos bilder, lite mera fågelskit kanske. Toivo var i form och berättade allt han kunde komma på som var av vikt.

Den ser fin ut... Det märks att den stått undanställd länge, men korrosion och åldrande verkar inte vara något större problem. Det går naturligtvis att lägga ner hur mycket jobb som helst på ett sånt här projekt, men det här verkar i allafall helt rimligt att få i hamn för en ganska begränsad kostnad.

Vi har fortfarande inte pratat om något pris. Jag ska ringa Toivo om några dagar och fråga honom hur han tänker när det gäller pengar. När han berättat det kan jag väl antagligen koncentrera mig på att ta flygcertifikat i stället ;)

Posted by tomas at 07:06 EM | Comments (0) | Edit

juli 15, 2004 | Murphy Renegade II. Kanske ett tillfälle... | Kategori: Bygge

murphy_snett_bakifrnthumb.jpg
View image

Jag har varit i kontakt med Toivo Saluveer. Han har annonserat ut sin Renegade några gånger i EAA:s tidning. Vi talades vid på telefon och kom överens om att jag skulle åka hem till honom. Han hade ganska mycket bilder och allt verkar just i byggloggen. Jag fick numret till hans kontrollant som heter Åke Hjalmarsson och bor i Johanneshov. Jag fick också låna en promotionvideo och intruktionsboken som kom med materialsatsen.

Den ser väldigt fin ut. Undrar vad den skulle kunna kosta... Vi skall åka och titta på den om någon vecka.

Posted by tomas at 01:41 FM | Comments (0) | Edit

juli 15, 2004 | Ragwing Special II | Kategori: Bygge

Ragwing Special II
View image

Jag har varit i kontakt med en man i USA , Roger Mann, som driver Ragwing Aircrafts Design. Han säljer riningar till en Pitts-replika som heter Ragwing special. För något år sedan kom han ut med en tvåsittsig version av den. Ritningar kostar 125$ och då ingår en video där man kan se Roger flyga omkring med prototypen av det här flygplanet. Ser ju trevligt ut på alla vis. Framförallt verkar det vara ett ganska prisvärt alternativ.

Jag köpte ritningarna och det ser ju ut som om det skulle gå att bygga efter dem. Det finns däremot inga fullskaleliga blueprints att bygga t.ex. vingarna på. På EAA blev de inte jätteglada. De tycker inte att man skall bygga oprövade projekt. Jag blev rådd att bygga en Jodel istället. Det passade inte mig. Jag vill ha en dubbeldäckare!

Roger har varit väldigt hjälpsam och jag har också fått kontakt med en annan person i USA, Carlos Gurr. På hans webbsida kan man följa hans bygge av en ensitsig Ragwing Special. Han var också väldigt trevlig och ville gärna vara bollplank till mig när jag börjar komma igång med mitt bygge.

Posted by tomas at 12:05 FM | Comments (0) | Edit

Senaste Inlägg
  • Flitzer Z4 vs. Flitzer F4 Jung Tiger...
  • Ändrade planer...
  • Underhållskurs helg 2...
  • Underhållskurs helg 1...
  • Ruta bytt...
  • En liten milstolpe...
  • Bromsar till Tore David...
  • Tore David på nya spiror!...
  • Lanndstället på väg...
  • Diverse smått och gott...
  • Admin
    Nytt inlägg

    Favoritlänkar: Länk till Luftfartsverkets flygväderservice på nätet Länk till SwFlightplanner, ett fantastiskt webbaserat verktyg till hjälp att göra färdplan Länk till Flightlogbackup, ett fantastiskt webbaserat verktyg till hjälp att göra en back up på loggboken


    klart.se